Marca Dacia s-a aflat în ultimii doi ani într-o perioadă de liniște deloc avantajoasă pentru viitorul ei. După lansarea noului Duster, brandul românesc deținut de Renault n-a mai avut nicio noutate, lucru ce i-a afectat vânzările celorlalte patru modele din gamă. Acum, planurile Dacia încep să se materializeze printr-o serie lungă de lansări.
ULTIMA ORĂ Nouriel Roubini, "Dr. Doom", vine în România. Detalii AICI
Rămasă într-un con de umbră, încercând să se lupte cu marile provocări numite WLTP și Euro 6, cu motoare care au fost înlocuite din aceste motive, marca Dacia a ieșit în față în ultimii ani cu un singur produs și jumătate. Vedeta a fost Duster, care a fost lansat în plin în 2018, cu vânzări tot mai bune pe piețele europene, beneficiind de un design înnoit și motoare de ultimă generație din portofoliul Renault. Alături de Duster, Sandero a fost și el vedetă, în special versiunea Stepway, care face din supermini-ul Dacia un crossover, foarte apreciat, atât de francezi, cât și de germani. Celelalte modele, Logan, dar și monovolumele Lodgy și Dokker, au pierdut clienți sistematic, din cauza îmbătrânirii acestor modele.
Familia Logan/Sandero ar fi trebuit, inițial, să fie lansată în 2019, potrivit primelor planuri ale Renault. Problema cea mare a fost provocarea impusă de schimbarea platformei. Cele două modele vor folosi de la a treia generație platforma CMF-B, pe care au fost dezvoltate și modelele Reault Clio și Captur, dar și noul Juke. Dincolo de faptul că acestea aveau prioritate la lansare, uzinele din România și Maroc au nevoie să fie retehnologizate pentru noua platformă. Din acest motiv, noile Sandero și Logan vor fi lansate, potrivit informațiilor din interiorul companiei, abia anul viitor, la Paris. Există și o justificare de marketing: salonul auto francez este cel mai potrivit pentru marca românească, Franța fiind cea mai mare piață a Dacia. Primele imagini cu Sandero și Logan ar urma să fie difuzate în vara viitoare. Lansarea comercială și intrarea în producție ar trebui să fie în toamna lui 2020, la opt ani după actuala generație.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cealaltă pereche de automobile a mărcii, Lodgy/Dokker, a ajuns și ea la final de viață, însă nu are o întârziere așa de mare cum este cazul Logan. Lodgy a fost în centrul unei discuții mai aprinse în cadrul Renault, deoarece vânzările sale nu au fost satisfăcătoare. Apariția Lodgy pe piață s-a făcut într-un moment în care monovolumele și-au pierdut clienții, atenția fiind îndreptată tot mai mult către SUV-uri. În contextul în care Dacia ar fi avut nevoie de încă un SUV, pentru a fi competitiv pe acest segment, s-a pus problema înlocuirii lui Lodgy cu un Duster mai mare. Costurile ar fi fost mult prea mari pentru Dacia, iar profitabilitatea, în raport cu prețurile așteptate de la această marcă, pusă la îndoială. De aceea, decizia a fost de transformare a lui Lodgy pur și simplu într-un crossover. Încă nu se știe dacă va mai fi păstrat numele actual, dar caroseria va migra estetic către SUV-uri. Cu un spațiu interior generos, pe o platformă alungită, comparabilă cu cele ale unor SUV-uri de clasă medie, viitorul Lodgy ar putea deveni la fel de atractiv ca Duster. În același timp, Dokker se bucură de un real succes pe foarte multe piețe, inclusiv sub marca Renault, astfel că el își va putea păstra trăsăturile și aspectul, fără să pericliteze succesul modelului Renault Kangoo.
Noul SUV “Lodgy” și modelul utilitar Dokker sunt programate pentru lansare la Geneva, în primăvara lui 2020, potriviti acelorași surse. Ambele modele vor folosi în continuare platforma B0/M0 pe care sunt construite astăzi, îmbunătățită pentru a face față provocărilor. Platforma nu dispare odată cu apariția CMF-B, deoarece ea va fi folosită la nivel global, atât de vechile versiuni Duster și Logan, pe celelalte continente și în Rusia, cât și de actualul Duster, care este construit pe această platformă și va fi vândut până în 2025.
Pentru a putea lansa noile modele, uzina Dacia din România se extinde, în acest moment, în urma unei investiții de circa 100 milioane euro, din care 25 milioane vin de la statul român. Mărirea spațiului de producție are ca scop ridicarea capacității la 406.000 autovehicule pe an, de la circa 350.000 în acest moment. Uzina ar trebui să fie gata la finalul anului viitor - începutul lui 2021, cu noile linii, cu un ritm de 74 de automobile pe oră, plus 5 kituri vopsite pentru Algeria. Extinderea uzinei trebuie să fie gata la momentul la care vor fi lansate Logan și Sandero, care vin cu noi provocări tehnice, specifice noii platforme CMF-B. Însă în noile spații de producție ar trebui să fie produse noi modele. În caz contrar, la nivelul de acum al vânzărilor și, mai ales, în perspectiva unui ușor declin al pieței, mărirea capacității ar fi inutilă.
CITEȘTE ȘI FOTO-SPION Dacia Sandero 3. Primele imagini cu mașina camuflatăCreșterea producției la Mioveni cu peste 50.000 de autovehicule, în 2021, ar putea fi acoperită în două moduri: ori cu introducerea unui nou model, ori cu creșterea producției pentru unul din modelele existente. Acesta ar putea fi chiar Sandero, care astăzi este fabricat preponderent în Maroc. În acest fel, Renault nu ar fi nevoită să retehnologizeze două uzine pentru noua platformă CMF-B. Odată cu inaugurarea noilor spații de producție din Argeș, pe platforma de la Mioveni și în jurul acesteia vor fi aduși noi furnizori ai mărcii.
Dincolo de aceste planuri, Renault Group are în atenție în acest moment alte două modele cu potențial pentru Dacia, în Europa. Primul este Arkana, SUV-ul Coupe pe care Renault l-a lansat în Rusia, dar și în Coreea, sub marca Samsung Motors. Acesta ar putea să aducă și primul motor hibrid pentru marcă, în lupta pentru atingerea țintelor de emisii. Al doilea model este vehiculul electric K-ZE, proaspăt lansat în China, dezvoltat pe platforma CMF-A, respectiv pe arhitectura modelului indian Kwid. El ar putea să devină prima Dacia electrică din istorie, dacă Renault va găsi rețeta financiară potrivită. Dacă acesta din urmă este o posibilitate doar pe termen lung, primul ar putea folosi parte din noile capacități de la Mioveni.