Primul automobil electric al Dacia, prezentat în premieră mondială săptămâna trecută, a fost descris de foarte multă lume drept o copie fidelă a modelului Renault K-ZE, produs în China, în aceeași uzină în care va fi fabricat și modelul românesc. În realitate, francezii au fost nevoiți să-i asigure noului automobil al Dacia un nivel mult mai mare de siguranță, pentru a face față cerințelor impuse de Uniunea Europeană, iar Dacia Spring a ajuns să depășească versiunea sa Renault.
Dacia Spring va fi al patrulea model al mărcii românești care va furniza clienților cele mai noi echipamente de asistență pentru siguranță. Potrivit datelor oficiale, Dacia Spring va oferi, începând din 2021, când va fi livrat în prima etapă, în rețelele de car-sharing, frânarea de urgență și alte sisteme de asistență, care au fost deja anunțate pe Sandero, Logan și Sandero Stepway. Cu toate acestea, rezultatele pe care Dacia Spring le va obține la testele EuroNCAP, sunt incerte. Ceea ce știm în acest moment este faptul că Spring depășește la capitolul siguranță modelul Renault K-ZE, pe care îl copiază din punct de vedere al designului și al motorizării.
Nu intrăm în cursa pentru 4 – 5 stele EuroNCAP
Marc Suss, director de program Dacia în cadrul Renault, a confirmat pentru Profit.ro, în cadrul unei întâlniri cu jurnaliștii români, faptul că Dacia Spring va avea un nivel de siguranță ridicat. „Asistența pasivă, ceea ce înseamnă rezistența structurii, airbagurile, vor fi unele de ultimă generație”, a spus Suss. În același timp, echipamentele se opresc undeva unde costurile producție devin o barieră.
„Testele EuroNCAP forțează astăzi sunt toate sistemele ADAS (n.r. Advanced Assistance Systems), AEB, line keep assist, și altele de acest tip. Ăsta e un tip de echipamente pe care nu le vom găsi pe Dacia, pentru că vor complica mașina, sunt o mulțime de chestii electronice. Nu este un drum pe care vrem să mergem, dar ne vom asigura că în siguranța activă vom avea echipamente de ultimă generație. Rigiditatea caroseriei, airbagurile, vor fi prezente pe mașină, dar nu vrem să țintim x stele, 4 sau 5. Nu vrem să punem toate aceste echipamente în standard”, a mai subliniat șeful programului Dacia (fostul Global Acces).
În același timp, reprezentanții Dacia au precizat că mașina este echipată cu echipamente complete de siguranță: șase airbaguri, sistem de frânare de urgență, centuri piro, ABS și ESP, eCall (n.r. sistem care este obligatoriu în UE). „Vom avea toate echipamentele cerute astăzi pe piață. Nu vă fie teamă, va fi o siguranță de ultimă generație. Nu facem niciun compromis aici. Dar nu intrăm în cursa pentru 4 sau 5 stele pe noul protocol al EuroNCAP, în care este nevoie de multe electronice. Suntem pregătiți, dar nu vrem să mergem acolo. Dar asta nu înseamnă că există vreo problemă de siguranță cu mașina”, a transmis Marc Suss clienților care doresc să cumpere primul model electric al Dacia.
Diferențele între K-ZE și Spring
În același timp, șeful programului Dacia din Renault, Marc Suss, a explicat pentru Profit.ro și care sunt diferențele, extrem de importante, între Spring și K-ZE. „Mașina a fost adaptată pentru piața Europa. Renault K-ZE pe care o avem în China este diferită de Dacia Spring. A fost modificată chiar și structura mașinii, adaptată pentru piață europeană și pentru cerințele clienților. A fost rigidizată structura lonjeroanelor, șasiul a fost rigidizat. Testele EuroNCAP în protocolul 2020, la impactul mașină - mașină, a fost modificat față de trecut. În trecut, mașina se lovea de un obstacol fix. Acum a fost înlocuit cu ceea ce se numește un obstacol mobil, care se deplasează cu 50 km/h, înspre mașină, ambele se deplasează. Noi am modificat mașina pentru acest nou protocol, pentru că acesta este diferit față de China.”
Furnizori diferiți pentru Sandero și Spring
Surse din cadrul Dacia au precizat pentru Profit.ro că sistemele de asistență pasivă care vor fi prezente pe noul Spring nu sunt aceleași care vor fi pe noile Sandero și Logan. Sistemul de pe Sandero și Logan a fost dezvoltat și va fi produs de Continental, el asigurând pachetul ADAS, care presupune și frânarea de urgență, dar și controlul unghiului mort, la schimbarea benzii. Sistemul de pe Dacia Spring nu a fost creat de Continental și este diferit, chiar dacă oferă tehnologii comparabile.
Pachetul de pe Dacia Spring conține frânarea de urgență la apariția unui vehicul, până la viteză de 7 km/h, senzorii de parcare, inclusiv cameră de marșarier, șase airbag-uri, dar și sistemul e-Call (furnizarea locației în caz de accident), care se aduagă la vechile sisteme ESP și limitatorul de viteză. Acestea ar trebuie să asigure cel puțin 3 stele EuroNCAP, în actualele condiții de organizare a acestor teste, care au devenit extrem de dure în ultimii doi ani.
CITEȘTE ȘI Dacia Spring - lansare în două etape. Va putea fi configurată și rezervată de clienți începând din luna martie. Estimare de prețReamintim că noul model complet electric de la Dacia va fi disponibil pentru rezervări începând cu luna martie 2020, clienții privați urmând să primească mașinile în toamna anului viitor. Primii clienți care vor beneficia de mașini vor fi companiile de car-sharing din Europa, care au la dispoziție o versiune echipată special, cu sisteme de urmărire prin GPS și de conectare printr-o aplicație pentru telefon. Prețurile nu au fost anunțate oficial, dar estimările arată că acestea vor fi sub 20.000 de euro. Dacia a anunțat că va fi produsă și o versiune utilitară, fără banchetă în spate.
Dacia Spring va fi fabricat în uzina din Shyian, Hubei, din China, într-un joint-venture Renault - Nissan - Dongfeng. Tot aici se produce Renault K-ZE și Venusia e30, versiunea chineză a acestui automobil, ce este vândută de Dongfeng pe piața locală.