Septembrie a adus prima creștere în ritm anual a înmatriculărilor de autoturisme noi din 2020, atât pe piața europeană, cât și în România. Înmatriculările de automobile au înregistrat astfel prima lună de creștere din 2020, raportat la 2019, luna septembrie fiind totodată și o lună cu avans comparativ cu luna anterioară. România a raportat cea mai mare creștere din UE, însă pe fondul unui dezechilibru al pieței, în septembrie 2019. De asemenea, Dacia a reușit performanța de a avea cea mai bună creștere.
Piața auto din Europa marchează în septembrie un moment foarte important, o primă creștere față de 2019, chiar dacă luna a 9-a nu a fost cea mai bună din acest an. Rezultatul este însă în măsură să genereze optimism în rândul constructorilor auto, care speră la un trimestru patru pozitiv, unul care să aducă o recuperare măcar parțială a pierderilor din trimestrul al doilea.
Luna septembrie a adus prima creștere a înmatriculărilor de mașini noi de la începutul anului curent din Europa. Astfel, înmatriculările de mașini noi din Europa (UE+EFTA+Marea Britanie) au crescut cu 1,1% în septembrie, depășind 1,3 milioane de unități.
Cu o creștere de 3,1% față de 2019, numărul total al autoturismelor înmatriculate în UE, în luna septembrie, s-a ridicat la 933.987 de unități, o valoare care se apropie de cea înregistrată în iunie, ianuarie și februarie, dar încă departe de vârful de peste 1 milion de unități, înregistrat în luna iulie, când erau lansate programele de subvenție în Franța și pe alte piețe.
Cifrele raportate de piețele mari au fost contradictorii, cu creșteri importante în Germania (8,4%) și Italia (9,5%) și scăderi în Spania (-13,5%) și Franța (-3%). Reamintim că rezultatele din august și septembrie au fost influențate de introducerea unor noi restricții de emisii, anul trecut, ceea ce a condus la înmatriculări masive în august 2019 și la scăderi abrupte în septembrie 2019. Din acest motiv, pe unele piețe s-au produs aceste salturi aparent nejustificate. Acesta este și motivul pentru care România a raportat cea mai mare creștere din UE, 80%, însă la un volum relativ modest, 10.878 autoturisme, sub lunile ianuarie, iulie și august și mult sub media lunară din 2019.
După nouă luni, scăderea pieței auto din UE, din cauza efectelor pandemiei, rămâne ridicată, -28,8%, cu puțin peste 7 milioane de autoturisme înmatriculate, respectiv o pierdere de 1,9 milioane de autoturisme în intervalul ianuarie – septembrie, comparativ cu perioada similară din 2019. Pierderile seminificative au fost în special cele de pe marile piețe puternic afectate, Spania (-38,3%) și Italia (-34,2%), însă și în Franța și Germania putem vorbi despre un declin major (-29% și, respectiv, -25,5%), din cauza dimensiunii acestor piețe.
Cel mai puțin afectate au fost țările nordice, Finlanda, Danemarca, Suedia, precum și Lituania, cu scăderi sub 20%. România se numără în acest moment printre țările cu cele mai mari scăderi, peste pedia pieței, având un declin de 31,8% după 9 luni. Croația este țara din UE cu cea mai amplă scădere, -45%, în acest an.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ VIDEO & FOTO Premieră istorică: Dacia a lansat oficial primul automobil electricÎn ceea ce privește constructorii auto, pot fi observate evoluții diferite, chiar și în interiorul grupurilor.
Dacia este marca cu cea mai mare creștere pe continent, datorită revenirilor de pe marile piețe ale Europei, dar și saltului din România. În total, Dacia a înmatriculat în septembrie 37.789 de autoturisme și și-a îmbunătățit astfel cota de piață, la 4% în luna a noua și la 3,8% în acest an.
Înmatriculările Dacia în Europa au urcat cu aproape o treime în ultima lună, ceea ce a adus aproape 1 punct procentual la cota de piață a mărcii. În UE, Dacia a urcat cu 34,5% în luna septembie. Cota de piață a mărcii a crescut cu aproape 1 punct procentual atât în Uniunea Europeană, cât și la nivelul înregii piețe europene. În UE, cota de piață a urcat la 4%, în timp ce, pe piețe din UE, EFTA și Marea Britanie, Dacia a obținut 3,5% din volumul total al pieței.
Cu toate acestea, după nouă luni, Dacia are în continuare o pierdere semnificativă, una dintre cele mai mari din UE, 35,2%, cu peste 140.000 de autoturisme în minus, comparat cu perioada similară din 2019. Au mai înregistrat creșteri mari, în septembrie, Audi, Jeep, Skoda și SEAT, în timp ce Jaguar, Opel, Mitsubishi, Mazda, Porsche se numără printre mărcile cu scăderi cu două cifre, în luna a noua.
Grupul Renault a reușit să crească cu aproape 10 procente în septembrie, doar Lada și Alpine având rezultate negative.
Pe întreg intervalul ianuarie – septembrie, toate mărcile și grupurile auto înregistrează scăderi, cu rezultate mai bune pentru câteva mărci, Porsche, Toyota, Mercedes, BMW, Kia, care au sub 20% declin, în timp ce mărcile din cadrul grupurilor JLR, PSA, FCA sau Renault au scăderi de peste 30%.
România a avut, în septembrie, cea mai mare creștere anuală a pieței de autoturisme din Europa, în pofida faptului că înmatriculările s-au redus ușor față de august, când piața locală s-a aflat la coada clasamentului. După cum a relatat anterior Profit.ro, piața locală de autoturisme noi a crescut cu aproape 80% luna trecută, însă creșterea a avut loc în contextul în care septembrie 2019 a fost o lună foarte slabă pentru înmatriculări. Față de august, înmatriculările de autoturisme noi din România au scăzut de la 11.157 unități, la 10.878 unități.
Mai mult, în pofida creșterii in ultima lună, la nivelul primelor 9 luni, piața auto din România are o scădere de ‐31,8%, peste cel de 29,3% înregistrat la nivel european.
În august, România a avut cel mai mare declin al pieței de autoturisme noi din Europa, de 51,9%. După cum a relatat Profit.ro, rezultatul foarte slab al înmatriculărilor din august este efectul întârzierilor generate de numerele provizorii, numere care pot fi utilizate timp de 90 de zile de la data achiziției. Mai exact, cele mai multe din vehiculele înmatriculate în august au fost cumpărate în luna mai, o lună în care România s-a aflat în stare de urgență, cu restricții de circulație. În același timp, procentul mare al declinului este cauzat și de baza de raportare: luna august a fost anul trecut un vârf, ca urmare a schimbărilor legislației privind emisiile, la 1 septembrie 2019.