Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis că Volkswagen Group poate fi dat în judecată în tribunalele din statele membre, în cazul în care clienții au cumpărat mașini cu dispozitive de manipulare a testelor de emisii. Curtea vorbește despre "existența unui prejudiciu material".
Procesul de la Curtea de Justiție a fost deschis ca urmare a sesizării făcute în 2018 de o asociație de protecție a consumatorilor din Austria, VKI, într-un tribunal din Austria, din Lagenfurt, în care solicita, în numele celor 574 de proprietari de mașini VW despăgubiri de 3,6 milioane de euro. Tribunalul austriac a cerut tribunalului european opinia referitoare la jurisdicția acestei spețe.
Potrivit deciziei Curții, “Articolul 7 punctul 2 din Regulamentul (UE) nr. 1215/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 decembrie 2012 privind competența judiciară, recunoașterea și executarea hotărârilor în materie civilă și comercială trebuie interpretat în sensul că, atunci când anumite vehicule au fost echipate ilegal într‑un stat membru de către constructorul lor cu un program care manipulează datele referitoare la emisiile de gaze de eșapament înainte de a fi achiziționate de la un terț într‑un alt stat membru, locul materializării prejudiciului se situează în acest ultim stat membru.”
Ca urmare a deciziei Curții de Justiție, instanțele naționale vor putea judeca plângerile împotriva VW Group, pe tema dispozitivelor de manipulare a emisiilor. Judeăctorii europeni au decis că plângerile pot fi făcute acolo unde petenții își au domiciliile.
Decizia mai prevede că “în speță este vorba despre un prejudiciu material care rezultă dintr‑o pierdere de valoare a fiecărui vehicul vizat și care decurge din faptul că, odată cu dezvăluirea instalării programului care manipulează datele referitoare la emisiile de gaze de eșapament, plata efectuată pentru achiziționarea unui astfel de vehicul are drept contraprestație un vehicul afectat de un viciu și, prin urmare, cu o valoare mai mică”.
Asociația VKI dorește compensații pentru diferența dintre vehiculul plătit și valoarea unui vehicul “manipulat”, sumele cumulate ale membrilor pe care îi reprezintă fiind de 3.611.806 euro, la care se pot adăuga sumele care provin “din prejudiciile care se vor produce în viitor”.
Volkswagen s-a confruntat cu mai multe procese naționale, pe subiectul motoarelor diesel cu dispozitive de manipulare, unele fiind pierdute, altele fiind încă pe rol.
În 2015, reprezentanții VW au admis în fața autorităților și instanțelor din SUA că au dotat mașinile cu motoare diesel cu mecanisme care permit falisificarea testelor de emisii, atunci când mașina se află pe un banc de testare. Până acum, compania a plătit peste 30 de miliarde euro, despăgubiri, amenzi și costuri de răscumpărare a mașinilor.