Curtea de Apel București a admis cererea de suspendare formulată de Fondul Proprietatea a procesului de majorare a capitalului social al Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB), de la 143,772 milioane de lei la 4,91 miliarde de lei, ca urmare a aportului în natură al statului român cu valoarea terenului din interiorul aeroportului Băneasa, potrivit unui raport al FP, remis Bursei de Valori București.
"Franklin Templeton International Services S.A.R.L., în calitate de administrator de fond de investiții alternative și administrator unic (FTI") al Fondul Proprietatea SA (Fondul/Fondul Proprietatea), dorește să informeze investitorii că, pe baza acțiunii în instanță înaintată de Fondul Proprietatea, de suspendare a efectelor Hotărârii Adunării Generale Extraordinare a Acționarilor nr. 15 din 26 octombrie 2021 a CN Aeroporturi București SA (AGEA CNAB), prin care s-a aprobat majorarea capitalului social de la 143.772.150 RON la 4.912.283.610 RON ca urmare a aportului în natură al Statului Român cu valoarea terenului din interiorul aeroportului Băneasa (Majorarea), Curtea de Apel București s-a pronunțat astfel: Ca urmare a ședinței care a avut loc la data de 13 ianuarie 2022, Curtea de Apel București a admis cererea de suspendare formulată de Fond și a dispus suspendarea efectelor Majorării până la soluționarea irevocabilă a cererii de anulare a AGEA CNAB", se spune în document.
Pe data de 13 septembrie 2021, Fondul Proprietatea (FP) a contestat raportul de evaluare a terenului pe care se află Aeroportul Băneasa, prin care se atribuie acestuia o valoare de 3,8 miliarde lei, de 11 ori mai mare decât evaluarea aprobată anterior, și a cerut revocarea Consiliului de Administrație al Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB) din cauza modului în care a gestionat procesul de evaluare și relația cu acționarul minoritar, scrie Agerpres.
"Fondul Proprietatea este extrem de nemulțumit de cel mai recent raport de evaluare pentru terenul aeroportului Băneasa, care a fost realizat într-o manieră evident neprofesionistă și include multe erori fundamentale, ceea ce a determinat Fondul să conteste concluziile sale. Această abordare defectuoasă a dus la o supraestimare masivă a valorii terenului de 3,8 miliarde de lei, o valoare care este de 11 ori mai mare decât evaluarea aprobată anterior. Fondul a comunicat în mod clar Consiliului de Administrație interimar al CNAB implicațiile folosirii unei evaluări atât de evident ruptă de realitate pentru efectuarea majorării de capital social, inclusiv riscurile juridice pentru companie și Consiliul de Administrație", afirmă Johan Meyer, director general al Franklin Templeton București și Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea.
Acesta a adăugat că Fondul își va susține drepturile în calitate de acționar minoritar la CN Aeroporturi București și se va opune, prin toate mijloacele legale la dispoziția sa, acestui raport de evaluare, precum și la punerea în aplicare a majorării capitalului social utilizând evaluarea în dispută.
În viziunea reprezentanților Fondului Proprietatea, discrepanța dintre suma evaluată în 2021 și cea din 2017 ar fi fost determinată de utilizarea unor indicatori comerciali nerealiști și inexacți în raportul de evaluare contestat, cum ar fi: traficul estimat la 3.118.000 de pasageri/an (deși Aeroportul Băneasa a trimis evaluatorului o estimare de 460.000 de pasageri/an), veniturile estimate ale aeroportului de 30 de ori mai mari decât veniturile medii ale acestuia în perioada 2014 - 2020, precum și faptul că evaluatorul nu a inclus niciun flux de numerar negativ estimat până la sfârșitul perioadei de estimare, în 2069.
Conform datelor deținute de FP, în anul 2019, Aeroportul Băneasa a înregistrat în jur de 25.500 de pasageri, "ceea ce înseamnă că evaluatorul a supraestimat de peste 100 de ori traficul de pasageri, comparând aeroportul Băneasa cu City Airport London și City Airport Belfast".
"Din anul 2001, când aeroportul Băneasa a primit certificatele de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului, și până în prezent, este a treia oară când se inițiază procesul de majorare a capitalului social. Pe baza celei mai recente evaluări aflată în dispută, Fondului Proprietatea i-ar putea fi solicitată o contribuție de 953,7 milioane lei la potențiala majorare de capital, în caz contrar participația sa de 20% urmând a fi diluată la 0,7%, ceea ce echivalează cu o pierdere de valoare de 570 milioane lei pentru acționarii Fondului și piața de capital din România. Pentru a proteja drepturile acționarilor, Fondul Proprietatea a contestat raportul de evaluare a terenului din anul 2021 la Asociația Națională a Evaluatorilor Autorizați (ANEVAR) și a solicitat un raport de verificare a acestui raport, care a fost realizat de un evaluator independent reputat", se arată în comunicatul FP.
La rândul său, CNAB a afirmat că raportul de evaluare a terenului pe care se află Aeroportul Băneasa a fost realizat de un expert desemnat de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) de pe lângă Tribunalul Ilfov.
"Momentul fuzionării dintre cele două aeroporturi (Otopeni și Băneasa), respectiv înființarea, în anul 2009, a Companiei Naționale Aeroporturi București S.A. (CNAB), a atras după sine obligativitatea de a include în capitalul social al entității nou înființate valoarea terenurilor care au aparținut fostei S.N.A.I.B.B.- A.V. S.A. În urma controlului Curții de Conturi a României la CNAB, din perioada februarie - aprilie 2016, s-a dispus finalizarea demersurilor privind majorarea capitalului social al CNAB cu valoarea terenurilor care au aparținut fostei S.N.A.I.B.B.-A.V. S.A. În consecință, a fost emisă Decizia din 2016 a Curții de Conturi a României, care dispune finalizarea procesului de majorare a capitalului social în regim de urgență, având ca termen inițial 31.03.2020 și ca dată limită 30.09.2021. Prin Hotărârea Adunării Generale Extraordinare a Acționarilor din 14.09.2019, s-a dispus, în sarcina Consiliului de Administrație și conducerii CNAB, actualizarea/refacerea, după caz, a evaluării terenurilor propuse pentru majorarea capitalului social. În consecință, Consiliul de Administrație a dispus refacerea evaluării cu respectarea prevederilor legale", se arată într-un comunicat al CNAB din 14 septembrie 2021.
Potrivit sursei citate, raportul de evaluare a fost efectuat de un expert desemnat de Oficiul Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Ilfov, CNAB semnând cu acesta contractul de prestări servicii nr. 314/C/24.06.2020.
"Nici Consiliul de Administrație și nici conducerea executivă a CNAB nu au competența să analizeze conținutul Raportului de evaluare ci doar au obligația de a asigura cadrul legal de desfășurare a procedurii, care se încheie cu convocarea Adunării Generale Extraordinare a Acționarilor CNAB. Precizăm, în acest sens, că atât Consiliul de Administrație cât și conducerea executivă a CNAB au acționat permanent în deplină legalitate și transparență, astfel încât procedura de majorare de capital să fie finalizată în concordanță cu decizia Curții de Conturi a României", notează reprezentanții CNAB.