Cum a crescut piața mașinilor electrice din România de la câteva exemplare pe an, la peste 15.000

Cum a crescut piața mașinilor electrice din România de la câteva exemplare pe an, la peste 15.000
scris 6 mai 2024

În 2014 erau înmatriculate doar șapte mașini electrice noi în România, pragul de 1.000 era depășit cinci ani mai târziu, iar anul trecut s-a trecut de 15.000. Electricele au peste 10% din piața totală a mașinilor noi și trei factori au dus la astfel de creștere.

Acum 11 ani nu erau în România nici măcar 50 de mașini electrice (EV), în prezent sunt aproape 50.000, inclusiv modelele second-hand aduse din străinătate, arată Hotnews.

Urmărește-ne și pe Google News
Meteo - Vremea se răcește brusc CITEȘTE ȘI Meteo - Vremea se răcește brusc

În 2007 era adusă în România prima mașină hibridă, Toyota Prius, iar electricele urmau să vină curând, însă în număr redus.

Din 2010 încoace s-a vorbit și scris mult despre mașinile electrice în România și despre viitorul lor, însă ele nu au devenit cu adevărat răspândite decât după 2020 și după ce subvențiile din programul Rabla Plus și-au făcut efectul. Până acum 5-6 ani stațiile de încărcare erau rare, iar primele modele electrice aduse în țară aveau și autonomie mică (de sub 150 km), cu excepția Tesla, care avea mașini foarte scumpe, de nișă. În prezent sunt multe modele cu autonomie reală de peste 250 km.

Un antreprenor decedat și-a lăsat compania angajaților, prin testament. ”Îi păsa să-i răsplătească pe cei pe care îi considera merituoși” CITEȘTE ȘI Un antreprenor decedat și-a lăsat compania angajaților, prin testament. ”Îi păsa să-i răsplătească pe cei pe care îi considera merituoși”

În 2011 existau la vânzare doar două modele în România: Mitsubishi iMIEV și Citroen C-Zero care erau produse în Japonia de Mitsubishi. Erau automobile de clasa mini, autonomia anunțată era de 130 km, iar prețul, de circa 36.000 euro. Spre final de 2011 Renault aducea în țară doua modele electrice: sedanul Fluence ZE și utilitara Kangoo ZE. Era clar încă de atunci că drumul electricelor va fi unul lung, de mulți mulți ani. Și chiar așa a fost.

Piața a avansat mult față de anii de început: spre exemplu, datele din 2013 arătau că erau înmatriculate 44 de mașini electrice, dintre care 28 erau Renault Fluence Z.E, ceea ce nu era de mirare, dacă ținem cont că francezii testau pe atunci astfel de mașini la centrul tehnic RTR din Titu.

TOP cele mai valoroase companii din Europa. Cine reprezintă România CITEȘTE ȘI TOP cele mai valoroase companii din Europa. Cine reprezintă România

În 2011, Nissan Leaf era primul model full-electric care primea titlul de „Mașina Anului în Europa”. iar până în 2021 aveau să se vândă peste 200.000 de mașini pe continent. Leaf a fost mulți ani cel mai vândut model electric din lume, până a fost detronat în 2020 de Tesla Model 3. Leaf a fost lansată abia în 2018 în România și a avut vânzări foarte mici.

Din 2016 au început să fie instalate stații de încărcare și în parcările unor supermarket-uri, moment foarte important. La început încărcarea a fost gratuită, dar nu avea cum să rămână așa și peste tot au fost introduse taxe după 2017 și 2018, așa cum este normal pentru orice business.

Anul 2016 a fost esențial și fiindcă s-a desfășurat prima ediție a programului Rabla Plus care stimula achiziționarea de mașini pur-electrice. Doar 39 de autoturisme pur-electrice au fost achiziționate prin program în primul an și 440 în 2017.

Sud-coreenii de la KHNP se aliază cu Candu Energy pentru o ofertă de modernizare a reactorului 1 de la Cernavodă CITEȘTE ȘI Sud-coreenii de la KHNP se aliază cu Candu Energy pentru o ofertă de modernizare a reactorului 1 de la Cernavodă

În 2018 erau înscrise în circulație 600 de mașini electrice. iar în 2021 totalul avea să fie de zece ori mai mare. Câțiva ani România a avut printre cele mai mari subvenții pentru cumpărătorii de mașini electrice, peste 9.000 de euro prin Rabla Plus, iar acest lucru a ajutat piața. Subvenția a fost redusă spre 5.100 de euro la Rabla Plus 2024.

În 2023 a fost introdus un plafon maxim de 75.000 de euro la achiziția unui model cu zero emisii. În 2024 pragul a fost modificat la 70.000 de euro.

FOTO Sistemul digital de informare pentru călători - extins și în Gara de Nord CITEȘTE ȘI FOTO Sistemul digital de informare pentru călători - extins și în Gara de Nord

Fără această subvenție mare piața nu ar fi crescut mult și nu ar fi depășit probabil 10.000 de mașini/an. Un alt eveniment esențial a fost în 2021, când s-a lansat în România modelul Dacia Spring, produs în China. Aproape 20.000 de români și-au luat Dacia Spring în acești ani, iar costul, prin rabla Plus, era de 10.000 de euro.

Pe străzile și șoselele din România sunt aproape 50.000 de mașini electrice, dintre care 15.300 exemplare noi au venit anul trecut. Aproape 40% dintre electricele din România sunt Dacia Spring, iar alte modele care stau bine sunt Tesla Model Y, Renault Zoe și Tesla Model 3.

Comisia Europeană avertizează trei producători de mașini electrice CITEȘTE ȘI Comisia Europeană avertizează trei producători de mașini electrice

Piața electricelor a crescut mult și datorită faptului că au apărut zeci de modele noi, mai ales în ultimii doi ani, de la mașini de clasă mică, până la SUV-uri de la mărci diverse. Brand-uri care acum 10 ani nici nu aveau în plan să lanseze electrice au intrat pe piață, iar următoarea etapă ține de lansarea unor electrice de sub 25.000 de euro, care vor face volume mari de vânzări.

viewscnt
Afla mai multe despre
romania
masini electrice