Firma sibiană Construcții SA, care depusese contestația la licitația organizată de Ministerul Transporturilor pentru construcția Lotului 1 al Autostrăzii Sibiu- Pitești, a renunțat la contestație, potrivit site-ului Consiliului Național de Contestare a Licitațiilor.
După izbucnirea unui veritabil scandal, în care ministrul Tranporturilor a acuzat Construcții SA că face parte din rândul “contestatarilor de meserie”, pe 22 martie a fost înregistrată cererea de renunțare la contestație a companiei sibiene. Simultan, firma a mai primit o lovitură, de data aceasta din partea Primăriei Sibiu, care a reziliat contractul de modernizare a Stadionului Municipal, din motive de depășire în mod repetat a termenelor de finalizare prevăzute în contract.
Derularea contractului de construire a Autostrăzii Pitești - Sibiu a fost blocată pentru scurt timp, ministrul Transporturilor spunând că, dacă nu era depusă această contestație, ar fi semnat contractul. Compania Construcții SA este cunoscută pentru faptul că contestă aproape orice licitație la care participă și nu câștigă, având însă proiecte câștigate pe baza prețului cel mai bun. După ce câștigă licitațiile, compania are, de obicei, probleme în finalizarea proiectelor la timp.
La licitația pentru Lotul 1 din Autostrada Sibiu - Pitești, Construcții SA a participat la licitație și a avut a doua ofertă ca valoare, fiind depășită de Porr Construct, firmă declarată câștigătoare. Motivul contestației a fost prețul pe care firma austriacă Porr l-a oferit în licitație, cu motivația că „are un preț neobișnuit de scăzut”.
CITEȘTE ȘI Nou director la CFR. Consilierul premierului Dăncilă, retras după ce a preluat CancelariaMinistrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a amenințat firma Construcții SA, spunând că „va discuta”, alături de Narcis Neaga, șeful CNAIR, cu firma care a depus contestația, pentru a afla care este motivul.
Porr Construct a câștigat licitația cu un preț de 612,65 milioane lei, fără TVA (9,7 milioane euro pe km), cu circa 25% mai mic decât estimările ministerului. Contractul ar trebui finalizat în 4 ani, din care un an pentru proiectare, la care se adaugă 10 ani garanție.
Lotul 1 din Secțiuniea 1 se întinde între km. 0+000 - km. 13+170, iar traseul autostrăzii va începe în zona localității Șelimbăr, la intersecția cu centura Sibiu. Aliniamentul se continuă la vest de Drumul național DN7, în paralel cu acesta, fiind amplasat într-o zonă colinară până la km 6, în zona localității Veștem. În continuare, traseul autostrăzii traversează la vest de Tălmaciu, drumul județean DJ 105G, Avrig - Marșa - Tălmaciu – Sadu până în zona Boița unde este prevăzut un nod rutier ce asigură conectivitatea temporară a autostrăzii Sibiu-Pitești cu DN7.
Compania de Construcții SA are o istorie care se pierde în perioada comunistă. Înființată în 1950, privatizată după Revoluție, ea a fost deținută de SIF Transilvania, dar a fost cumpărată, în mai multe etape, de SINECON SRL, firma omului de afaceri sibian Ioan Tușinean, care a ajuns să dețină 95,4% din acțiuni. Acesta a vândut în 2017 51% din companie fondului american PHI Group, pentru suma de 15 milioane de dolari, potrivit unei raportări publicate de americani. Potrivit Ministerului de Finanțe, în 2017, Construcții SA a avut o cifră de afaceri de 77,3 milioane de lei (circa 17 milioane de euro), cu un profit net de 1.686.829 lei (circa 360.000 euro).
Construcții SA are o serie de contracte cu autoritățile locale, atât din Sibiu cât și din alte județe, bazându-se pe prețul mic pe care îl oferă la licitații. Cu toate acestea, există contracte controversate, din cauza amânărilor pe care firma le solicită și care generează costuri mai mari decât dacă ar fi fost aleasă o firmă cu preț mai mare. Un exemplu în acest sens este contractul de modernizare a stadionului municipal, unde Construcții SA a solicitat mai multe termene de finalizare, toate amânate, care au forțat echipa de fotbal să joace meciurile de „acasă” în alte județe.
Primarul Astrid Fodor a criticat firma Construcții SA la ultima conferință de presă, precizând că a avut mai multe discuții cu reprezentanții firmei și, din păcate, nu-i poate elimina de la licitațiile organizate de primărie. ”Avem probleme la absolut toate contractele încheiate cu SC Construcții SA. Amânările se întâmplă în toate contractele, nu doar la stadion. Vă amintesc cu ce întârziere s-au terminat lucrările la sediul de pe strada Turismului, la care tot ei au lucrat.”, a spus Astrid Fodor, primarul din Sibiu.