Asociația Constructorilor Europeni de Automobile a transmis că acordul semnat de UE și Marea Britanie va permite sectorului auto să evite efectele catastrofale ale unui Brexit „haotic”.
Anunțul privind încheierea unui acord de liber schimb între Uniunea Europeană și Marea Britanie, cu puțin înainte de expirarea perioadei de grație, a provocat euforie în industria auto, care era extrem de crispată și îngrijorată privind viitorul comerțului cu automobile între cele două entități.
„Impactul unui Brexit fără acord asupra industriei auto din UE ar fi fost pur și simplu devastator”, a declarat Eric Mark Huitem, director general al ACEA. Potrivit acordului, comerțul cu bunuri între UE și Marea Britanie va fi scutit de taxe, ceea ce are implicații directe asupra comerțului cu autovehicule.
Potrivit ACEA, „nu există altă industrie mai strâns integrată decât industria auto europeană, cu un complex lanț de furnizori care se întinde de-a lungul regiunii”.
CITEȘTE ȘI Volkswagen anunță scoaterea din fabricație a primului său automobil electricMai mulți constructori auto, printre care Nissan, Toyota și Honda, care construiesc automobile în Marea Britanie și acoperă aproximativ jumătate din volumul produs de Marea Britanie, au avertizat că vor părăsi regatul în cazul în care ieșirea Marii Britanii din UE va fi făcută fără să existe un acord comercial, din cauza afectării severe a profiturilor.
Reprezentanții industriei auto au precizat că vor studia cu atenție termenii acordului, care prevede că 55% din valoarea totală a unui vehicul trebuie să fie produs local, pentru a fi scutit de tarife vamale. ACEA a explicat că nu poate face declarații complete privind efectele acordului până nu vor fi făcute publice toate detaliile înțelegerii.
Industria auto va fi afectată chiar și în condițiile semnării acordului, din cauza procedurilor vamale, care vor intra în vigoare de la 1 ianuarie, mai precizează ACEA.
În prezent, între UE și Marea Britanie sunt tranzacționate în jur de 3 milioane de vehicule anual, în caloare de circa 54 miliarde euro, la care se adaugă componente auto în valoare de circa 14 miliarde euro, după cum arată datele transmise de ACEA.