Studiul de oportunitate pentru achiziționarea celor 100 de autobuze electrice din fonduri europene a fost aprobat miercuri de Consiliul General al Municipiului București (CGMB), municipalitatea sperând ca vehiculele să intre în circulație la sfârșitul anului viitor. Suma totală pentru această achiziție ar fi de 220 de milioane de euro, spune primarul Gabriela Firea, din care 186 de milioane de euro vor fi decontate de POR.
Proiectul de hotărâre privind studiul de oportunitate a fost aprobat cu 38 de voturi „pentru” și două abțineri.
„Este o oportunitate pe care o avem ca primărie a Capitalei. În PMUD noi deja ne-am exprimat intenția să achiziționăm 100 de tramvaie și 100 de autobuze electrice. Tramvaiele erau deja trecute pentru fonduri europene, dar cum a existat oportunitatea de a introduce și autobuzele. Suma totală pentru această achiziție ar fi de 220 de milioane de euro, din care 186 de milioane de euro vor fi decontate de POR”, a declarat primarul Capitalei Gabriela Firea, la începutul ședinței de îndată a CGMB, potrivit News.ro.
Aura Răducu, director al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov, a spus că autobuzele electrice ar urma să intre în circulație pe cele 14 rute aprobate la sfârșitul anului viitor, până atunci urmând să ajungă în București cele 400 de autobuze Euro 6 de la Otokar, pentru care s-a semnat deja contractul de achiziție.
CITEȘTE ȘI România are nevoie de 70 de miliarde de euro pentru infrastructura de transport; resursele disponibile se ridică la 36 de miliarde euro„CGMB a aprobat studiul de oportunitate și documentația ce urmează să o depunem pe fonduri europene cu termen mâine (joi, n.r.) pentru achiziționarea a 100 de autobuze electrice care vor funcționa pe 14 rute în București. Mâine este data de depunere, apoi începe procedura de pregătire a licitației și după încheierea perioadei de licitație, urmează încheierea contractului și efectiv achiționarea acestor vehicule. Durata contractului s-ar putea să fie de aproximativ 10 luni, adică în 10 luni să primim aceste 100 de autobuze electrice. Sperăm că undeva spre sfârșitul anului viitor să avem efectiv echipamentele, să ruleze pe rutele Bucureștiului aceste mașini. Din această toamnă încep să vină autobuzele Diesel, cele 400 de autobuze, și urmează să vină în tranșe, spre sfârșitul acestui an, începând din octombrie, și anul viitor”, a spus Aura Răducu.
Ea a explicat că cele 100 de autobuze electrice reprezintă un supliment, iar împreună cu cele 400 de autobuze Euro 6 vor circula în paralel cu cele pe care le are deja RATB, pentru că nu este necesară înlocuirea întregii flote.
„Într-un an și câteva luni, cele 400 de autobuze Euro 6 vor veni toate. O parte de autobuze vor fi scoase, sunt unele care au ieșit din uz și nu mai pot fi folosite, dar pentru o parte se pot face reparații și vor putea funcționa și vor putea fi utilizate. Nu toate vor fi scoase”, a spus Aura Răducu.
Autobuzele electrice vor fi cumpărate prin fonduri europene, acesta fiind și motivul convocării ședinței de îndată a CGMB. Conform expunerii de motive a proiectului, data limită pentru depunerea documentelor în vederea obținerii fondurilor nerambursabile este 21 iunie.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Uber a fost amendat în România cu 200.000 lei pentru că nu a notificat un incident de securitate care ar fi afectat datele a 30.000 de utilizatori. Compania contestăConcluziile studiului de oportunitate propun achiziționarea unui număr de 100 de autobuze urbane electrice de 12 metri, adaptate persoanelor cu dizabilități, care să fie introduse pe liniile 137, 138, 173, 300, 311, 312, 313, 330, 335, 336, 368, 381, 385 și 601. Autobuzele vor avea podeaua total coborâtă și vor fi dotate cu instalație de ventilație, aer condiționat și încălzire, precum și cu facilități pentru accesul persoanelor cu handicap, vor fi echipate cu sisteme IT de informare a călătorilor, atât audio, cât și video, cu sistem de supraveghere video, un sistem de taxare pentru carduri contactless, sistem de numărare călători, wifi și sistem de comunicare online.
Pe lângă cumpărarea autobuzelor sunt avute în vedere și lucrările de infrastructură, precum instalarea de stații de încărcare rapidă, iar pe anumite secțiuni de traseu se vor institui măsuri pentru fluidizarea circulației autobuzelor electrice, precum interzicerea parcării auto pe carosabil de-a lungul traseului sau prin realizarea unor benzi speciale pentru aceste autobuze.
Documentul prezintă și planificarea achiziției de autobuze pe fiecare linie în funcție de caracteristicile tehnice.
CITEȘTE ȘI Radarele instalate pe mașini neinscripționate conduse de către polițiști fără uniformă - interziseAutonomia autobuzelor electrice între două încărcări va fi de minim 250 de kilometri parcurși în condiții specifice Capitalei, un parcurs suficient pentru o zi de circulație, și este solicitată o garanție de minim 8 ani sau minim 480.000 de kilometri pentru autobuze și de opt ani pentru infrastructura de încărcare, arăta studiul de fezabilitate realizat de RATB pentru achiziționarea primelor 42 din cele 100 de autobuze electrice, adoptat anul trecut în ședința CGMB din decembrie.
Municipalitatea explică faptul că prin înlocuirea autobuzelor Diesel cu cele electrice se vor reduce noxele în centrul Capitalei, pentru că nu emit poluanți. De asemenea, autobuzele electrice sunt silențioase, fără șocuri la demaraj și la frânare și reduc zgomotul și vibrațiile în zona centrală.
Consilierii generali și-au dat acordul de principiu pentru achiziționarea a 100 de autobuze electrice în ședința din 30 iunie 2017, proiectul de hotărâre fiind adoptat în unanimitate.
Ședința de îndată a CGMB pentru acest proiect vine după ce comisarul european Corina Crețu spunea luna trecută într-o scrisoare adresată Guvernului – prezentată de PNL în Parlament – că se declară ”extrem de îngrijorată” cu privire la planificarea și implementarea proiectelor de infrastructură de transport care sunt cofinanțate de Fondul de coeziune și de Fondul european de dezvoltare regională (FEDER) în România.