Companiile de transport maritim sunt încă în întuneric în legătură cu o nouă coaliție navală internațională formată de Statele Unite pentru a combate atacurile din Marea Roșie, multe nave continuând să evite zona sau anulând contracte, au declarat surse citate de Reuters.
Sursele, printre care se numără oficiali de transport maritim și de securitate maritimă, spun că se cunosc puține detalii practice despre inițiativa lansată marți de Washington sau dacă se va implica direct în eventualitatea unor noi atacuri armate pe mare, scrie News.ro.
Militanții houthi din Yemen, susținuți de Iran, au intensificat, începând cu 19 noiembrie, atacurile asupra navelor din Marea Roșie pentru a arăta sprijinul pentru Hamas, în timp ce ofensiva militară a Israelului în Gaza continuă.
Liderul lor a declarat miercuri că grupul va lovi navele de război americane dacă va fi vizat de Washington.
Luptătorii houthi au tras rachete și au lansat atacuri maritime asupra navelor de pe bărci rapide.
Rachetele trase au fost respinse de navele de război americane.
”Există încă o serie de necunoscute cu coaliția. Nu știm exact câte nave de război vor fi implicate, cât timp va dura ca acele nave să ajungă în regiune sau regulile lor de angajare și schema de protecție reală care va să fie puse în aplicare. La nivel global, aceasta este o zonă destul de mică, totuși asigurarea protecției navelor comerciale din această regiune ar putea fi o întreprindere majoră, în funcție de numărul de nave, împreună cu orice modificare a tacticilor houthi”, a declarat Corey Ranslem, directorul general al companiei britanice de consiliere și securitate maritimă Dryad Global.
Pe 19 noiembrie, comandourile houthi au aterizat cu elicopterul pe transportatorul auto Galaxy Leader și l-au dus înapoi în portul Hodeidah din nordul Yemenului.
CITEȘTE ȘI Mango, rivalul Zara, își anunță planul pentru următorii 3 aniNava și echipajul său sunt încă reținuți.
Atacurile au perturbat o rută comercială cheie care leagă Europa și America de Nord de Asia prin Canalul Suez și au determinat creșterea bruscă a costurilor de transport cu containere, deoarece companiile încearcă să-și expedieze mărfurile pe rute alternative, adesea mai lungi.
Ranslem a spus că amenințarea la adresa transportului comercial va continua probabil pe măsură ce războiul continuă.
”Un număr de companii maritime globale își deviază navele în jurul Africii sau întrerup complet operațiunile în această regiune. Dacă eforturile coaliției nu sunt eficiente, ne așteptăm ca mai multe companii de transport maritim să devieze în jurul Capului”, a spus el.
Traficul prin strâmtoarea îngustă Bab al-Mandab, care leagă Marea Roșie și Golful Aden, a scăzut cu 14% în perioada 15-19 decembrie, comparativ cu 8-12 decembrie, potrivit datelor de la furnizorul de urmărire a navelor AIS și de analiză maritimă MarineTraffic .
Secretarul american al Apărării Lloyd Austin, aflat într-o vizită săptămâna aceasta în Bahrain, unde se este sediul marinei americane din Orientul Mijlociu, a declarat că Bahrain, Marea Britanie, Canada, Franța, Italia, Țările de Jos, Norvegia, Seychelles și Spania se numără printre națiunile implicate în operațiunea de securitate de la Marea Roșie.
Grupul va efectua patrule comune în sudul Mării Roșii și în Golful Aden adiacent.
CITEȘTE ȘI Raiffeisen crește puternic pe bursă după acordul cu Strabag, care îi va permite să repatrieze profitul din Rusia”Vor face altceva decât să învingă rachetele din cer? Dacă asta este tot, atunci va oferi asigurările necesare companiilor de transport maritim? Nu știm încă”, a spus o sursă din industria de transport maritim.
”Piața trebuie să vadă că are succes sau acțiuni concrete”, a spus o altă sursă.
Camera Internațională de Transport Național a declarat că se așteaptă ca noul grup operativ să permită ”un efort coordonat într-un număr mare de nave de război militare, care va oferi un răspuns supresiv semnificativ”.
Companiile de transport de containere, în special, au continuat să-și întrerupă călătoriile prin Marea Roșie, folosind în schimb o rută în jurul Africii care adaugă zile la durata călătoriei și crește costurile.
Aceasta, la rândul său, a stârnit îngrijorări cu privire la întârzierile livrărilor și la creșterile prețurilor, care ar putea declanșa o nouă criză de inflație globală.
”Vom continua să redirecționăm toate navele planificate până pe 31 decembrie. Apoi vom reevalua situația și vom decide”, a declarat un purtător de cuvânt al companiei germane Hapag Lloyd.
O altă sursă din industria de transport maritim a spus că unii proprietari de nave au anulat contractele de navlosire prin Marea Roșie, invocând ”navigație nesigură”, sau au solicitat o primă de risc pe lângă rambursarea acoperirii de asigurare pentru riscul de război în creștere.
O forță maritimă combinată condusă de SUA există deja, cuprinzând 39 de țări și cu sediul în Bahrain. Obiectivele sale principale sunt ”combaterea traficului de droguri, a contrabandei, suprimarea pirateriei, încurajarea cooperării regionale”, potrivit site-ului său.
Noua coaliție va fi condusă inițial de Statele Unite și Marea Britanie, iar alți membri de-a lungul timpului ”vor fi convinși să particie”, a spus Gerry Northwood, consultant la compania de securitate maritimă MAST și fost căpitan al marinei britanice.