Conform datelor centralizate de cea mai reprezentativă asociație în domeniul transportului aerian, comapniile de profit ar urma să obțină profituri nete agregate cu 7,5 miliarde dolari mai mici decât miza la finalul anului trecut.
Șocurilor succesive pentru industria de transport aerian după atacurile teroriste de la 11 septembrie 2001, escaldarea cotației petrolului în 2007-2008 și Marea Recesiune ar putea să li se mai adauge unul. Managerii companiilor din domeniu sunt îngrijorați de perspectiva ascuțirii războiului tarifar dintre SUA și China, dar și de posibilitatea unor scumpiri de carburanți.
Acesta este contextul în care Asociația Internațională pentru Transportul Aerian (IATA), care reprezintă 290 de companii de profil și 80% din traficul aerian global, estimează pentru industrie profituri nete agregate de 28 miliarde dolari pentru anul în curs, cu 21% mai mici anticipările din decembrie pentru încasări de 35,5 miliarde dolari, transmite Reuters.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Companiile aeriene încă vor mai obține profit în acest an, dar nu vor fi bani care să fie făcuți ușor”, a declarat astăzi la Seul Alexandre de Juniac, director general al IATA în cadrul adunării anuale a organizației. „Agende protecționiste și izolaționiste sunt în creștere.”
Economiștii acordă o importanță deosebită măsurării profiturilor din industria de transport aerian pe care le folosesc în detectarea trendurilor privind încrederea consumatorilor și comerțul global.
Piețele de acțiuni au căzut vineri, după ce președintele SUA Donald Trump a amenințat cu tarife pentru bunurile importate din Mexic, adăugând la temerile deja existente în rândul investitorilor că escaladarea războaielor comerciale va arunca economiile majore în recesiune.
Anul trecut companiile aeriene au obținut profituri agregate de 30 miliarde dolari, însă o tendință de slăbire a traficului cargo a slăbit substanțial industria. „Vedeți acum că avem un comerț internațional cu rată de creștere zero, așa încât există un impact imediat asupra afacerilor noastre cu cargouri”, a mai spus de Juniac.
Capacitatea de pasageri a crescut cu 6,9% anul trecut, dar pentru 2019 estimările sunt pentru o încetinire la o dinamică de 4,7%, cu un declin mediu de 2,1% al prețurilor percepute.