Comisia Europeană a redactat un proiect pentru impunerea unei taxe minime de poluare pentru avioane, în condițiile în care vrea să respecta obiective mai ambițioase pentru combaterea schimbărilor climatice, potrivit documentelor văzute de Reuters.
Executivul UE lucrează la reformarea taxării energiei în UE, în cadrul unui pachet de măsuri pe care le va propune pe 14 iulie, pentru respectarea unei ținte de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030, față de nivelurile din 1990, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Un proiect al propunerii fiscale a Comisiei vizează aviația, care scapă de taxele UE pe combustibil.
Această scutire ”nu este coerentă cu provocările și politicile climatice actuale”, se menționează în document, care adăugă că normele fiscale ale UE promovează combustibilii fosili peste sursele de energie ecologică și au nevoie de rescriere pentru a susține obiectivele climatice ale blocului european.
Propunerea ar impune un nivel minim de impozitare la nivelul UE pentru produsele energetice furnizate drept combustibili pentru aeronavele care efectuează zboruri în UE.
Din 2023, rata minimă de impozitare pentru combustibilul pentru aviație ar începe de la zero și va crește treptat pe o perioadă de 10 ani, până la impunerea unei taxe complete.
Proiectul nu menționează care va fi nivelul final al taxei.
CITEȘTE ȘI Gebruder Weiss face încă un pas spre digitalizare și lansează și în România portalul myGW dedicat cliențilorCombustibilii durabili, inclusiv hidrogenul regenerabil și biocombustibilii avansați, nu ar fi supuși taxelor minime ale UE în perioada respectivă de 10 ani.
Comisia a refuzat să comenteze proiectul de propunere, care ar putea fi modificat înainte de publicare.
Introducerea propunerilor ar putea fi dificilă din punct de vedere politic. Modificările cotelor de impozitare din UE necesită aprobarea unanimă din partea celor 27 de țări din UE, ceea ce înseamnă că un singur stat le-ar putea respinge prin veto.
Țările UE sunt responsabile de stabilirea impozitelor naționale, dar Bruxelles-ul poate stabili cote minime la nivel europeanoc.
Taxele se vor baza pe conținutul energetic al combustibilului și pe performanța de mediu, ceea ce înseamnă că combustibilii poluanți ar deveni mai scumpi.
Scopul este de a încuraja companiile aeriene să înceapă trecerea la combustibili durabili, cum ar fi e-kerosenul, pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră.
Utilizarea unor astfel de combustibili a fost îngreunată de costurile ridicate și reprezintă mai puțin de 1% din consumul de combustibil european pentru avioane.
De asemenea, Bruxelles-ul este de așteptat ca luna viitoare să propună cerințe pentru companiile aeriene de a utiliza o cotă minimă de combustibili durabili, pentru a stimula cererea pentru aceștia.
Cota minimă de impozitare a UE nu se va aplica zborurilor destinate exclusiv mărfurilor sau ”zborurilor de agrement” și ”aviației de afaceri”.
Aceasta ar putea include utilizarea recreativă a unei aeronave sau a unei companii care utilizează un avion, nu pentru închiriere publică, pentru a-și desfășura activitatea.
Statele membre ar putea alege să taxeze combustibilul acestor zboruri la nivel național. Proiectul de propunere ar introduce, de asemenea, cote minime de impozitare pentru combustibilii poluanți utilizați pentru navigația pe apă, pescuit și transportul de mărfuri în UE.