O propunere a Comisiei Europene de amânare cu trei ani a Acordului de Comerț și Cooperare cu Marea Britanie, pentru comerțul cu vehicule electrice, a fost anunțată ca posibilă rezolvare a unei crize a tarifelor vamale pentru mașinile electrice. Industria auto a anunțat imediat că salută propunerea.
Scandalul „regulii de origine” care a determinat constructorii auto să avertizeze Uniunea Europeană și Marea Britanie că va favoriza producătorii chinezi de mașini electrice, de la 1 ianuarie 2024, este pe cale să fie rezolvat de o propunere făcută de Comisia Europeană de amânare cu trei ani a Acordului de Comerț și Cooperare, care stabilește această regulă de origine. Conform acestei reguli, mașinile electrice produse în UE ar urma să aibă tarife vamale de 10%, la importul în Marea Britanie.
ACEA, asociația de profil a industriei auto, a anunțat că „salută solicitarea de prelungire a acordului”, după ce a avertizat în repetate rânduri că impactul acestei reguli va fi foarte mare asupra comerțului dintre UE și UK, urmând să favorizeze importurile de automobile electrice din China.
„Acest lucru este vital pentru a asigura bunăstarea nu numai a producției BEV din UE, ci și a întregului lanț valoric european al bateriilor”, a explicat directorul general ACEA, Sigrid de Vries. „Neaprobarea propunerii ar duce la reducerea competitivității exporturilor noastre. De asemenea, ar avea un impact negativ asupra cererii de baterii și materiale europene pentru baterii, pe baza cotei de piață pierdute de BEV în fața concurenților din țări terțe.”
CITEȘTE ȘI FOTO Renault pregătește producția unui înlocuitor pentru DusterACEA a calculat că producătorii auto ar urma să plătească în plus circa 4,3 miliarde euro timp de trei ani, bani care ar fi luați de la investițiile în tranziția electrică.
ACEA solicită statelor membre UE să susțină în unanimitate propunerea Comisiei Europene. „Acest lucru va ajuta la asigurarea stabilității industriei noastre pe măsură ce aceasta trece în faza critică a transformării sale ecologice și o va ajuta să facă față noii concurențe globale în BEV”.