Comisia Europeană a aprobat ajutoare de stat în valoare de 2,9 miliarde de euro pentru industria bateriilor, o decizie care ar urma să ajute UE să reducă importurile și să recupereze din decalajul față de China în acest sector de importanță strategică.
Beneficiarii proiectului vor fi 42 de companii, printre care Tesla, BMW și Fiat.
Finanțatorii proiectului vor fi Germania, Franța, Austria, Belgia, Croația, Finlanda, Grecia, Suedia, Spania, Polonia, Suedia și Slovacia.
Cele 12 state membre UE vor finanța cercetarea și inovarea în sectorul bateriilor, fiind vizat întregul proces de obținere a acestora, de la extracția materiilor prime, design și producție, până la returnare și reciclare.
CITEȘTE ȘI Germania, mașină de spălat bani murdari - raport
Comisia vrea, totodată, să atragă 9 miliarde de euro de la investitori privați.
"Finanțările individuale pentru companii vor fi anunțate ulterior", a declarat un oficial german.
Proiectul vine în contextul în care Uniunea Europeană a creat în 2017 o alianță a industriei bateriilor (European Battery Alliance).
Pentru Europa, producerea de baterii este un imperativ strategic pentru tranziția către o energie curată, pentru modernizarea și competitivitatea industriei sale, inclusiv pentru industria autovehiculelor. Totodată, acest lucru va stimula crearea de locuri de muncă și creșterea economică, va impulsiona cercetarea și inovarea și va pregăti industria europeană în vederea respectării angajamentelor și obiectivelor de combatere a schimbărilor climatice stabilite de UE, ținând cont și de prevederile Acordului de la Paris, potrivit Comisiei Europene.
În prezent, China este cel mai mare producător din industrie, realizând circa 80% din producția de baterii litiu-ion, utilizate și pentru autovehiculele electrice.