CNAIR a lansat licitația pentru refacerea porțiunii de autostradă care se surpă, în județul Sibiu, pe sectorul de drum Sibiu - Săliște (dealul Aciliu). Lucrările prevăd intervenția pe aproximativ 500 de metri, pe lotul 3, Sibiu - Orăștie.
CNAIR a publicat documentația pentru licitația pe care o organizează în vederea reparării zonei de autostradă afectată de surpări. Este vorba despre o porțiune adiacentă celebrului segment demolat și reconstruit în 2017. CNAIR a spus că nu are legătură unul cu celălalt, însă este evident că avem de-a face cu același teren, dealul Aciliu, care se surpă sistematic sub acțiunea ploilor și sub greutatea autostrăzii. Documentația precizează că “precipitațiile și cantitățile mari de apă căzută pe metru pătrat” stau la originea surpărilor. “Fenomene de instabilitate a taluzului de debleu, materialzate prn alunecări de teren de diverse tipuri, cu trepte de desprindere apărute cu precădere în aria banchetei mediane a săpăturii”. CNAIR mai spune că “din cauza alunecărilor aspectul taluzului de debleu este neregulat, cu crăpături largi, fisurări ale terenului și ebulmente”. Zona afectată acum este cea cuprinsă între km 278 + 710 și km 279 + 210, pe calea II de rulare. Sunt licitate la pachet proiectarea și execuția.
În caietul de sarcini se propun câteva soluții de consolidare. Este vorba despre refacerea geometriei taluzului prin executarea de trepte orizontale, executarea unui sistem de colectare și evacuare a apei din versant, executarea unei saltele antierozionale de suprafață, plantarea pe suprafața versantului a unor copaci cu afinitate mare la apă și refacerea șanțului colector de la baza versantului.
Sunt prevăzute 3 luni pentru proiectare, 3 luni pentru obținerea de avize și autorizații și 9 luni de execuție. Peroada de garanție solicitată este de 3 ani.
Valoarea estimată a proiectului este de 2,2 milioane de lei, iar deschiderea ofertelor este prevăzută pentru 9 decembrie.
Zona Aciliu este un cu mari probleme de structură, generate de soluțiile de proiectare și de construcție adoptate la momentul ridicării acestei autostrăzi. În urmă cu doi ani, o porțiune a autostrăzii a fost demolată și reconstruită de CNAIR în regie proprie, însă surpările de teren produc în continuare daune șoselei. În această toamnă, CNAIR a impus unele restricții de viteză la km 276, din cauza unor fisuri. Ulterior, a trimis în zonă o echipă a CESTRIN (centrul de studii tehnice subordonat ministerului) care a făcut măsurători ale terenului, cu aparate care scanează drumul în profunzime. În urmă cu un an, au apărut alte fisuri pe o lungime de aproximativ 5 metri și o tasare de aproximativ 1 centimetru, la poziția km 275+815, pe sensul Sibiu – Sebeș. CNAIR a făcut deja în zonă diferite lucrări de consolidare a solului: lucrări de remediere între pozițiile km 275+800 și 275+930, piloți forați + grindă consolidare + protecție taluz + drenuri ventuză pe sensul Sibiu - Sebeș și între pozițiile km 275+850 si 275+800, drenuri ventuză + protective taluz + ridicare cotă șant pereat în derulare pe sensul Sebeș - Sibiu.
Autostrada a fost construită de celebra companie italiană Salini - Impregilio, pentru suma de 604 milioane de lei, plus TVA. Contractul a fost reziliat și a fost executată scrisoarea de garanție bancară, depusă de constructor la dosar. Ulterior, în dosarul de arbitraj, Salini a câștigat suma de 83 de milioane de lei, dar în instanță CNAIR a câștigat, fiind dispusă restituirea sumei.