Tribunalul General din cadrul Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a respins acțiunea înaintată de Wizz Air referitoare la un ajutor acordat de România companiei aeriene naționale TAROM pentru compensarea pagubelor suferite ca urmare a pandemiei de COVID-19 și a decis că ajutorul, care se ridică la aproape două milioane de euro, este compatibil cu piața internă, informează un comunicat de presă al CJUE.
În data de 3 februarie 2022, România a notificat Comisiei un ajutor individual de aproape două milioane de euro, sub forma unei majorări de capital, destinat companiei aeriene române TAROM. Acest ajutor este finanțat din bugetul general al României și urmărește să despăgubească TAROM pentru pagubele suferite pe 14 rute internaționale specifice în perioada cuprinsă între 1 iulie și 31 decembrie 2020, din cauza restricțiilor de călătorie legate de pandemia de COVID-19.
La 29 aprilie 2022, Comisia a considerat că acest ajutor este compatibil cu piața internă, în temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b) TFUE, fără a deschide o procedură oficială de investigare. Cu toate acestea, compania aeriană concurentă Wizz Air a contestat această decizie în fața Tribunalului Uniunii Europene, care astăzi i-a respins acțiunea, scrie Agerpres.
Tribunalul amintește printre altele că ajutoarele care compensează pagubele cauzate de evenimente extraordinare, precum pandemia de COVID-19, sunt autorizate și că măsura în cauză urmărea să compenseze TAROM pentru pagubele pe care le-ar fi suferit între 1 iulie și 31 decembrie 2020 ca urmare a restricțiilor de călătorie în vigoare în acea perioadă legate de această pandemie.
Tribunalul confirmă că a fost evaluată în mod corect de către Comisie proporționalitatea ajutorului acordat companiei TAROM și că măsura în cauză nu se află la originea unei supracompensări. În această privință, Tribunalul a considerat în special că forul comunitar a calculat cu precizie și pe baza unui scenariu contrafactual adecvat pierderile suferite de TAROM cauzate în mod direct de restricțiile de călătorie în vigoare în perioada în cauză și că a verificat cu acuratețe că TAROM luase măsuri rezonabile pentru a limita pagubele în acea perioadă, se arată în comunicatul CJUE.
În plus, Tribunalul a respins în egală măsură argumentele Wizz Air potrivit cărora Comisia nu ar fi luat în considerare ajutorul pentru salvare acordat anterior companiei TAROM în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (c) TFUE și potrivit cărora Comisia ar fi subestimat avantajul concurențial obținut de TAROM.
Pe de o parte, ajutorul anterior și măsura în cauză sunt distincte și nu acoperă aceleași costuri și, pe de altă parte, Comisia nu este obligată să ia în considerare un eventual avantaj de care TAROM ar fi beneficiat în mod indirect, precum avantajul concurențial invocat de Wizz Air, se mai arată în motivarea Tribunalului General.
Compania Națională de Transporturi Aeriene Române - TAROM a fost înființată în anul 1954 și își desfășoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor, fiind membră a Alianței SkyTeam din 25 iunie 2010. TAROM deține o flotă de 18 aeronave și are în portofoliul său un număr de 70 de destinații operate cu aeronave proprii sau deservite de partenerii săi code share. Din anul 1993, TAROM este companie membră a Asociației Internaționale a Transportatorilor Aerieni (IATA).