Reprezentantul Asociației Pro Infrastructură Ionuț Ciurea afirmă că pentru ca România să poată realiza și da în folosință mai mult de 45-50 de kilometri de autostradă anual este nevoie de o schimbare "din temelii" a sistemului și de o reformă structurală în Ministerul Transporturilor și în companiile aflate în subordinea acestuia, care se ocupă de contracte pentru infrastructură, fie că este vorba despre transport rutier, feroviar sau aerian.
El reclamă că în companiile Ministerului Transporturilor care ar trebui să se ocupe de licitații pentru marile proiecte de infrastructură mulți dintre salariați "sunt degeaba", stau "la semințe și la cafea". "Licitațiile astea sunt derulate de oameni care au participarea în comisiile de evaluare la «și altele» în fișa postului”, mai afirmă Ionuț Ciurea.
"Foarte mulți miniștri ai Transporturilor au venit și au plecat – că nu prea rezistă miniștrii Transporturilor, pentru că e un minister foarte greu și, de multe ori, când vrei să faci reformă, nu ai susținere politică. Pentru a face mai mult de 40, poate 45, hai să ducem media cu indulgență la 50 de kilometri de autostradă și drum expres în fiecare an trebuie să faci reformă structurală, trebuie să schimbi din temelii sistemul, nu doar Compania de Drumuri, ci trebuie să schimbi tot ce înseamnă aparat de stat care este implicat în dezvoltarea de infrastructură de transport, că la fel de rău este și pe feroviar și pe aviație. (...) Deci nu se face reforma asta structurală și atunci statul rămâne incompetent, teribil de incompetent, cu exemple în care s-au reziliat contracte aiurea, deși nu trebuiau reziliate și deja pe unele a venit factura de plată. Și cu banii luați și fără autostradă, de exemplu lotul 2 Lugoj-Deva, unde România trebuie să plătească 230 de milioane de lei despăgubiri pentru că a reziliat prin Compania de Drumuri contractul, complet ilegal, decizie definitivă de la Paris și acum suntem și fără autostradă și cu banii luați”, a declarat Ionuț Ciurea, sâmbătă, la Digi 24.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
El a precizat că "lipsa de asumare" este un alt motiv pentru care România nu are autostrăzi, el dând exemplul situațiilor în care decidenții nu iau unele hotărâri pentru ca proiecte blocate de ani de zile să poată continua, potrivit News.ro.
"Avem aceiași oameni în Compania de drumuri. Poate să vină oricine - China, Rusia, Uniunea Europeană - să le pună un purcoi de bani în față. Noi nu avem capacitatea administrativă ca să luăm acei bani și să-i punem în teren, pentru că lucrăm cu aceiași oameni la licitare. Stau la semințe și cafele. Cei puțini care sunt profesioniști și duc greul, că sunt și oameni de bună credință, decenți și ca oameni, dar și ca profesioniști, sunt prea puțini. Sunt mulți care sunt degeaba și, de fapt, nu doar că sunt degeaba, mai pun și bețe în roate. Și în momentul în care ești într-un mediu de genul ăsta în care ești departe de meritocrație, ești cu multă mâncătorie și multe bisericuțe, multă mafie, multe preferințe aiurea, în momentul ăla nu mai ai nici tu chef și ai doar două șanse: ori te - mă scuzați – prostești și tu, ori pleci în privat. Și atunci asta s-a întâmplat în mai bine de 20 de ani în companiile implicate, nu doar CNAIR. Și atunci nu ai cu cine la licitații. Licitațiile astea sunt derulate de oameni care au participarea în comisiile de evaluare la «și altele» în fișa postului”, a mai afirmat Ionuț Ciurea.