China este pe cale să depășească Japonia ca principal exportator de automobile din lume, până la sfârșitul anului 2023, potrivit Moody’s Analytics, transmite CNBC.
”China a atras atenția asupra ei prin pandemie, depășind Coreea de Sud în 2021 și Germania în 2022, devenind al doilea mare exportator de mașini”, a declarat agenția de rating într-un raport.
China se apropie acum de Japonia, se arată în raport, adăugând că decalajul a fost în medie de aproximativ 70.000 de mașini pe lună în trimestrul încheiat în iunie, comparativ cu aproape 171.000 în aceeași perioadă a anului trecut, scrie News.ro.
”În acest ritm, China este pe cale să depășească Japonia până la sfârșitul anului”, au scris economiștii Moody’s, referindu-se la un clasament global pe care Japonia îl revendică din 2019.
Avantaj competitiv?
O cerere în creștere pentru vehicule electrice a dus exporturile totale de automobile din China dincolo de nivelurile observate înainte de pandemie.
În prima jumătate a anului 2023, veniturile din exportul de vehicule electrice ale Chinei s-au dublat față de aceeași perioadă a anului trecut.
În comparație, exporturile totale de automobile din Japonia și Thailanda, care includ atât vehicule tradiționale, cât și vehicule electrice, nu au înregistrat încă o revenire la nivelurile de dinainte de pandemie.
China se mândrește cu un avantaj competitiv în producția de celule de baterii litiu-ion, pe care Moody’s l-a citat ca un factor care le oferă producătorilor săi de automobile un avantaj în ceea ce privește costurile de producție a vehiculelor electrice.
Potrivit proiecțiilor Moody’s, China produce mai mult de jumătate din aprovizionarea mondială cu litiu, datorită costurilor sale reduse cu forța de muncă, în comparație cu rivalii Japonia și Coreea de Sud.
CITEȘTE ȘI Grupul BYD cere producătorilor auto chinezi să demoleze ”vechile legende” ale pieței globaleChina se mândrește, de asemenea, cu mai mult de jumătate din capacitatea mondială de rafinare a metalului.
Drept urmare, unele dintre cele mai mari companii auto din lume au înființat unități de producție în China, inclusiv Tesla și BMW .
Cu toate acestea, Moody’s a remarcat că mărcile străine nu le-au eclipsat pe cele locale precum Chery și SAIC.
”Într-adevăr, viteza cu care China a îmbrățișat noile tehnologii în industria auto este de neegalat”, au spus economiștii.
Regiunea Asia-Pacific, care găzduiește unele dintre cele mai mari puteri exportatoare de automobile din lume, cum ar fi Coreea de Sud, China și Japonia, a înregistrat o redresare mixtă a exporturilor de automobile, a subliniat Moody's.
Cu toate acestea, vehiculele electrice au reprezentat aproape 30% din toate mașinile de pasageri vândute la nivel mondial anul trecut, comparativ cu mai puțin de 5% înainte de pandemie.
Potrivit Agenției Internaționale pentru Energie, în aprilie, vânzările de mașini electrice au crescut la peste 10 milioane în 2022, China fiind în frunte și reprezentând aproximativ 60% din piață.
Moody’s a atribuit creșterea cererii de vehicule electrice în parte ”reducerilor mari de prețuri de către producătorii chinezi și sprijinului generos din partea guvernului”.
De exemplu, o taxă de achiziție de 10% pentru mașinile noi a fost scutită pentru vehiculele electrice din 2014.