Cunoscuta asociație germană ADAC a publicat statisticile referitoare la cele mai fiabile și cele mai puțin fiabile mașini după numărul de defecte. Datele analizate de Profit.ro cuprind automobile mai vechi de trei ani, disponibile pe piața din Germania. Printre cele mai dezamăgitoare scoruri sunt cele obținute de modelele mărcii Toyota, cunoscută în trecut pentru calitatea mașinilor sale. În același timp, sunt vești bune de la Dacia, care are un index bun pentru modelele sale, comparativ cu concurența care vinde mașini mai scumpe.
Nu mai puțin de 155 de modele auto existente pe piața din Europa, aparținând unui număr de 20 de mărci, au fost incluse de ADAC în indexul fiabilității 2023, realizat pe baza defectelor depistate în urma apelurilor de asistență tehnică. Condiția de bază pentru a fi incluse în clasament este ca numărul mașinilor înmatriculate să fie de minim 7000. Indexul acordat reprezintă numărul de defecțiuni la 1000 de automobile.
Germania este principala sursă de automobile second-hand pentru români, de aici fiind importate automobile atât de către samsari și companiile care au obiect de activitate comerțul cu vehicule rulate, cât și de persoane fizice, pe cont propriu.
CITEȘTE ȘI TABEL MOL, Rompetrol și Lukoil au urmat exemplul OMV Petrom și au scumpit carburanții. Prețuri de peste 7 lei/l în zeci de stații din capitalăCea mai importantă noutate a indexului ADAC în acest an este introducerea primelor automobile electrice, care au deja vechime pe piața auto din Europa și au depășit pragul minim de 7000 de unități înmatriculate. Patru modele au fost introduse în index, din care BMW i3 și Renault Zoe, în clasa subcompactă, VW ID.3, în clasa compactă, și Tesla Model 3, în clasa medie.
Cele mai fiabile mașini SH în 2023, în clasamentul general, sunt Suzuki Ignis, Toyota Aygo, Audi A1, Mini, Suzuki Vitara, VW Polo, Audi A3, BMW Serie 1, BMW X1 și BMW X2. Clasamentul a fost făcut pe baza scorurilor medii obținute la mașinile cu vechime între trei ani și 10 ani. Poziția în clasament diferă pe ani de fabricație, astfel că mașinile cele mai noi, produse în 2020, cu cel mai bun scor de fiabilitate sunt VW ID.3, BMW X1, BMW X2, Mini și Mini Countryman. Din păcate, în clasamentul general al celor mai fiabile mașini nu se află niciun model Dacia, dar scorurile obținute pe segmente sunt în general peste medie.
Pentru mașinile cele mai vechi, fabricate în 2013, cele mai fiabile sunt BMW X3, Audi A4 și Audi A1. Pentru an de fabricație 2014, lista celor mai fiabile este formată din BMW X3, Audi A4 și Audi A5. La anul de fabricație 2015, top 3 este format din BMW X3, Audi A1 și Suzuki Vitara. Modelul japonez este pe locul întâi cu mașinile produse în 2017, în timp ce modelul Suzuki Ignis este pe primul loc cu anul de producție 2018. În ceilalți ani, modelele BMW și Audi ocupă primele locuri ale clasamentului, cu excepția 2019, când pe locul trei se află Tesla Model 3.
Cele mai multe defecțiuni, două modele de la Toyota
Clasamentul mașinilor cel mai puțin fiabile, conform indexului ADAC, conține nouă modele și, din fericire, niciun automobil Dacia. Acestea sunt Smart Forfour, Renault Clio, Mercedes Citan, Toyota C-HR, Ford S-Max, Opel Insignia, Seat Alhambra, Toyota RAV4 și Fiat Ducato.
Diferențiat pe ani de fabricație, Toyota C-HR a avut cele mai mari defecte la anul 2020, urmat de Fiat Ducato și Toyota RAV4. Modelele japonezilor au ocupat primele două locuri și la anii 2013, adică cele mai vechi mașini incluse în studiu, 2014, 2015. În 2013, pe locul 3 a fost Ducato, în 2016, locul 1 – C-HR, locul 2 Opel Insignia, locul 3 – Seat Alhambra. Pentru anul 2017, locul 1 a revenit lui Opel Insignia, locul 2 – C-HR, locul 3 RAV4. Modelele Toyota au fost din nou pe primele locuri în 2018 și 2019.
CITEȘTE ȘI Piața de autoturisme din România a atins un nou record. Tesla Model Y a depășit vânzările JoggerModelele Dacia s-au situat, clasele din care fac parte, printre cele mai fiabile mașini, chiar dacă nu au intrat în clasamentul general. Dacia Sandero a înregistrat un scor foarte bun, de 2,3 defecțiuni la 1000 de mașini, pentru modelul din 2020, având scoruri medii de 2,9, 4,9, 5,9 și 11,7 în ultimii ani. Din păcate, Ford EcoSport are un scor mai slab, respectiv, 6,9 modelul 2020, 7,2 cel din 2019 și din nou un scor slab modelul din 2017 (12,3). Nici Puma nu are un index grozav (8,8), pentru anul 2020, când a fost lansat pe piață. Cel mai prost scor din anul 2020 este cel al Renault Captur, urmat de Renault Clio și Hyundai Kona. La modelele cele mai vechi, de zece ani, mașina francezilor, Captur, are cel mai bun scor, fiind apreciată ca cea mai fiabilă, cu un Sandero pe o poziție foarte bună (locul patru din 40 de modele), cu index 13,1. Cele mai proaste mașini cu vechime de zece ani, în segmentul B sunt considerate Hyundai i20, Renault Clio și Toyota Yaris.
În segmentul compact, unde a fost inclus Duster, mașinile cele mai fiabile sunt cele de la BMW, iar cele mai puțin fiabile sunt Peugeot 308, Ford Focus și Ford C-Max (an producție 2013), respectiv Renault Kadjar, Scenic și Megane, la anul 2015, Toyota C-HR, Renault Scenic și Renault Kangoo, la 2018.
Dacia Duster are scoruri bune, inclusiv la anii de fabricație mai mici, cu excepția 2014, 2015 și 2016, când scorurile sunt mediocre. Indexul Duster pentru 2018 – 2020 s-a îmbunătățit de la 5,6 la 3,7, fiind printre cele mai bune după mărcile premium.