CE vrea mai multă putere asupra jucătorilor din piața auto, pentru a preveni un nou scandal al emisiilor

CE vrea mai multă putere asupra jucătorilor din piața auto, pentru a preveni un nou scandal al emisiilor
scris 27 ian 2016

Comisia Europeană (CE) a prezentat miercuri o serie de propuneri în vederea modificării normelor de omologare pentru vehiculele comercializate în spațiul Uniunii Europene, noile măsuri vizând prevenirea unor situații similare celei generate de scandalul emisiilor de la Volkswagen.

Comisia propune o revizuire majoră a cadrului de omologare la nivelul întregii piețe auto din UE, pentru a se asigura că "producătorii de autovehicule respectă cu strictețe cerințele UE în materie de siguranță, protecția mediului și producție", se arată într-un comunicat al CE.

Urmărește-ne și pe Google News

În cazul aprobării noilor măsuri, CE va fi autorizată să testeze ad-hoc, prin intermediul unui Centru Comun de Cercetare, mașinile aflate în circulație pe teritoriul UE, să dispună rechemări în service, precum și să amendeze producătorii cu până la 30.000 euro/vehicul în cazul unor nereguli privind respectarea standardelor de mediu.

"Actualul sistem de omologare se bazează pe încredere reciprocă: odată ce un autovehicul este certificat într-un stat membru, acesta poate circula liber pe întreg teritoriul UE. Chiar dacă UE stabilește cadrul juridic, autoritățile naționale sunt pe deplin responsabile pentru verificarea conformității producătorilor de automobile. Proiectul de regulament privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor păstrează principiul recunoașterii reciproce, care stă la baza pieței unice a UE, însă urmărește să corecteze deficiențele sistemului", arată Comisia.

Parlamentul European va înființa a comisie de anchetă în scandalul emisiilor poluante de la VW CITEȘTE ȘI Parlamentul European va înființa a comisie de anchetă în scandalul emisiilor poluante de la VW

Permițând Comisiei să impună sancțiuni financiare, propunerea va descuraja producătorii și serviciile tehnice să permită introducerea vehiculelor neconforme pe piață, potrivit comunicatului.

Totodată, CE va prezida un forum care va elabora strategii comune de verificare a conformității împreună cu statele membre și va organiza audituri comune ale serviciilor tehnice, precum și evaluări inter pares ale autorităților de omologare de tip.

"Dezvăluirile făcute de grupul Volkswagen au evidențiat faptul că sistemul care permite vehiculelor să fie introduse pe piață trebuie îmbunătățit în continuare. Pentru a recâștiga încrederea consumatorilor în acest sector important, trebuie să înăsprim regulile, dar și să ne asigurăm că acestea sunt efectiv respectate. Este esențial să restabilim condiții de concurență echitabile și o concurență loială pe piață,” a spus Jyrki Katainen, vicepreședintele CE pentru locuri de muncă, creștere, investiții și competitivitate.

Alte propuneri incluse în proiectul de regulament al CE includ obligativitatea ca producătorii auto să ofere accesul la protocoalele sistemelor informatice ale vehiculelor, măsură care ar urma să împiedice eludarea cerințelor privind emisiile, precum și modificarea sistemului de remunerare a instituțiilor care se ocupă de testarea și omologarea mașinilor, în condițiile în care serviciile asigurate de acestea sunt plătite în prezent de către producători.

Proiectul mai are în vedere și criterii de performanță mai stricte pentru furnizorii de servicii de evaluare tehnică, care ar trebui auditați în mod regulat și independent "în vederea obținerii și păstrării desemnării". De asemenea, producătorii vor fi obligați să își publice strategiile privind reducerea emisiilor nocive, la fel ca în SUA.  

Proiectul de regulament va fi transmis Parlamentului European și Consiliului UE pentru adoptare.

viewscnt
Afla mai multe despre
comisia europeana
emisii
masini
volkswagen
proiect regulament