China a cheltuit cel puțin 230 de miliarde de dolari pentru a-și construi industria vehiculelor electrice, arată un nou studiu
China a cheltuit 230,8 miliarde de dolari în mai mult de un deceniu pentru a-și dezvolta industria de mașini electrice, potrivit unei analize publicate joi de Centrul de Studii Strategice și Internaționale din SUA, transmite Reuters, preluată de News.ro. Amploarea sprijinului guvernamental reprezintă 18,8% din vânzările totale de mașini electrice între 2009 și 2023, a declarat Scott Kennedy, directorul pentru afaceri și economie chineză la CSIS. El a observat că raportul dintre aceste cheltuieli și vânzările de vehicule electrice a scăzut de la peste 40% în anii anteriori anului 2017, la puțin peste 11% în 2023.
Informațiile survin în timp ce UE intenționează să impună tarife la importurile de mașini electrice chinezești, pentru utilizarea subvențiilor în producția acestora. Luna trecută, SUA au anunțat că vor crește tarifele la importurile de vehicule electrice chinezești la 100%.
CITEȘTE ȘI TABEL Noi scumpiri. Unde se mai poate cumpăra benzină mai ieftină de 7 lei/lKennedy a subliniat că sprijinul Beijingului pentru mașinile electrice a inclus politici non-monetare care au favorizat producătorii auto autohtoni în detrimentul celor străini. Dar el a remarcat, de asemenea, că SUA nu au creat condiții la fel de atractive ca și China pentru dezvoltarea propriei industrii de mașini electrice. ”Există câteva excepții, dar, în general, producătorii de automobile și guvernele occidentale au pierdut timpul și nu au fost suficient de agresivi”, a spus el.
Kennedy a prezentat șapte inițiative politice, într-un raport în urmă cu patru ani, despre potențialele tensiuni comerciale din cauza mașinilor electrice chinezești. Subvențiile guvernamentale nu au mers neapărat direct în dezvoltarea mașinilor. În primii ani ai dezvoltării vehiculelor electrice din China, Ministerul Finanțelor a declarat că a descoperit că cel puțin cinci companii au înșelat guvernul cu peste 1 miliard de yuani (140 de milioane de dolari).
Vehiculele fabricate în China au beneficiat, de asemenea, de pe urma pătrunderii din ce în ce mai mari a mașinilor electrice în țară, reducând piața, cândva profitabilă, a vehiculelor alimentate cu combustibili convenționali pentru producătorii auto străini. Concurența este atât de acerbă încât analiștii Bank of America au declarat săptămâna aceasta că marii producători auto americani ar trebui să părăsească
China și să-și concentreze resursele în altă parte. ”Analiștii auto independenți și producătorii auto occidentali cu care am vorbit sunt toți de acord că producătorii chinezi de EV și producătorii de baterii au făcut progrese extraordinare și trebuie luați în serios”, a spus Kennedy. Dar el a subliniat că sprijinul guvernamental extins și creșterea pieței pentru companiile chineze de vehicule electrice încă nu au crescut semnificativ profiturile.
CITEȘTE ȘI FOTO VW confirmă noua platformă electrică pentru Golf 9, cu care va încerca să se lupte cu producătorii chinezi”Într-o economie de piață care funcționează bine”, a spus el, ”firmele și-ar evalua cu mai multă atenție investițiile în noi capacități, iar apariția unui decalaj atât de puternic între cerere și ofertă ar duce probabil la consolidarea industriei”. Profitul net pe mașină al BYD a scăzut în ultimele 12 luni la echivalentul a 739 USD, conform analizei CLSA din primul trimestru. Cel al Tesla a scăzut la 2.919 USD, arată datele. Industria vehiculelor electrice s-a confruntat în ultimul an cu un război intens al prețurilor, companiile auto fie reducând prețurile, fie lansând linii de produse la prețuri mai mici.
Startupul chinezesc de mașini electrice Nio, care încă operează cu pierderi, a declarat luna trecută că se așteaptă ca aproximativ 10 producători auto să piardă pe piața din China, lăsând 20 până la 30 de jucători. SUA și-au sporit eforturile pentru a sprijini mașinile electrice. Legea de reducere a inflației, semnată în august 2022, a alocat 370 de miliarde de dolari pentru promovarea tehnologiilor curate.
Kennedy a subliniat că legislația americană oferă un credit de 7.500 USD pentru achizițiile de mașini electrice eligibile. Aceasta este în contrast cu suportul mediu chinezesc pe achiziție de mașini electrice de 4.600 de dolari în 2023 – care este în scădere de la 13.860 de dolari în 2018.