Eventualele subvenții pe care Guvernul britanic le-ar putea acorda producătorilor în cazul introducerii de tarife pentru exporturile de mașini după părăsirea Uniunii Europene ar putea depăși costul cu salariile angajaților din industria auto locală, relevă o analiză Reuters pe baza raportărilor financiare ale companiilor.
Nissan, care acoperă aproximativ o treime din producția de automobile din Marea Britanie, a cerut, în septembrie, asigurări că va fi compensat în eventualitatea în care “divorțul” de Uniunea Europeană va duce la impunerea de taxe pentru exporturile de mașini. Săptămâna trecută, compania niponă a anunțat că va produce următoarele modele Qashqai și X-Trail la fabrica din Sunderland, nordul Angliei, după ce guvernul britanic s-a angajat să mențină fabrica la un nivel competitiv după Brexit.
Potrivit oficialilor guvernamentali, înțelegerea cu Nissan, ale cărei detalii nu au fost prezentate, nu include un acord “specific și detaliat” în privința tarifurilor de export. În eventualitatea în care Marea Britanie nu reușește să își păstreze accesul neîngrădit pe piața unică europeană după Brexit, producătorii auto ar putea să plătească o taxă de 10% din cifra de afaceri pentru exporturile de mașini către statele UE.
CITEȘTE ȘI Nissan a primit asigurări pentru Brexit. Noile modele Qashqai și X-Trail vor fi produse în Marea BritanieExporturile Nissan din Marea Britanie în UE se ridică la 2,9 miliarde de lire sterline (3,2 miliarde euro) pe an, ceea ce înseamnă că Guvernul ar trebui să compenseze producătorul auto cu 290 milioane de lire (320 milioane euro) anual. Costurile cu aceste compensații ar depăși salariile plătite de companie celor 7.240 de angajați de la Sunderland, care anul trecut au însumat 288 milioane de lire.
Același lucru este valabil și pentru celelalte companii auto din Marea Britanie, după cum arată analiza Reuters pe baza datelor primilor opt mari exportatori de mașini, anume Nissan, Jaguar Land Rover, Toyota, Bentley, Mini, Rolls-Royce, Aston Martin și Honda, toți cu acționariat străin.
Salariile medii plătite de cele opt companii echivalează cu 7,5% din costurile operaționale, sau 7,7% din cifra de afaceri anuală, așadar sub valoarea taxei pe care țările din afara UE trebuie să o plătească pentru exporturile de mașini.
CITEȘTE ȘI Pe fondul Brexit-ului, producătorii auto își mută directorii din Marea Britanie în România, Ungaria și BulgariaÎn condițiile în care valoarea exporturilor celor opt producători a depășit 10 miliarde de lire în 2015 (circa 40% din totalul exporturilor de mașini ale Marii Britanii), rezultă că aceștia vor plăti taxe suplimentare de peste 1 miliarde de lire (1,1 miliarde euro) anual în cazul introducerii tarifelor pentru export după Brexit.
O asfel de subvenție ar fi uriașă, notează Kevin Farnsworth, profesor de sociologie la Universitatea din York. Farnsworth a precizat că un angajament permanent al Guvernului britanic pentru subvenționarea companiilor auto ar fi fără precedent.
Întrebat despre planurile Guvernului cu privire la un eventual sprijin acordat producătorilor auto post-Brexit, un purtător de cuvânt al Ministerului Afacerilor a făcut trimitere la comentariile ministrului de resort, Greg Clark, care a declarat că Guvernul este încrezător că va reuși să negocieze un acord care să permită continuarea exporturilor către UE fără taxe suplimentare.
Pe de altă parte, Germania și alți membri UE au declarat în repetate rânduri că Marea Britanie nu își va păstra accesul liber la piața unică europeană dacă nu va permite libera circulație a muncitorilor europeni pe teritoriul țării.