Poliția rutieră va putea dispune ridicarea nu doar a vehiculelor staționate neregulamentar pe partea carosabilă, cum stabilește acum Codul Rutier, ci și a mașinilor parcate pe trotuar sau pe alte spații, dacă împiedică astfel traficul sau pun în pericol participanții la trafic, stabilește un proiect de lege adoptat, marți, de comisia de specialitate și care urmează a primi votul final al Camerei Deputaților.
Proiectul, respins de Senat în luna mai, a fost inițiat de deputatul USR Cătălin Drulă, care arată că în forma în vigoare a Codului Rutier, ridicarea vehiculelor poate fi dispusă de către poliție doar dacă mașinile sunt staționate ilegal pe partea carosabilă.
”Prin urmare, dacă un vehicul este staționat neregulamentar în întregime pe trotuar, poliția nu poate în prezent dispune ridicare acestuia. Prin această formulare, poliția este privată de un instrument eficient prin care poate înlătura pericolul creat, spre exemplu, de blocarea accesului de către o mașină parcată neregulamentar într-un spital sau o școală sau o grădiniță. Sau în cazul în care prin staționarea vehiculului respectiv, pietonii - inclusiv părinți cu copii mici sau persoane cu dizabilități - sunt forțați să folosească carosabilul pentru deplasare expunându-se riscului de accidente. În toate aceste situații, din cauza formulării actuale a legii, poliția nu poate dispune singura măsură care înlătură efectiv pericolul, adică înlăturarea acelui vehicul”, arată inițiatorul proiectului.
CITEȘTE ȘI Firea anunță de când introduce vinieta Oxigen pentru proprietarii de mașiniPrin urmare, inițiativa legislativă elimină sintagma ''pe partea carosabilă” din prima propoziție a art. 64 alin. (1) din OUG 195/2002.
”Poliția rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar. Ridicarea și depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se realizează de către administrațiile publice locale sau de către administratorul drumului public, după caz”, este noul text propus pentru Codul Rutier.
”Lipsa locurilor de parcare și politicile de mobilitate urbane defectuoase sunt probleme reale în orașele României. În același timp, pietonii sunt cei mai vulnerabili participanți la trafic, expuși pericolului asupra vieții. Poliția are nevoie de instrumente eficiente pentru a înlătura această stare de pericol acolo unde există. Prezenta propunere vine ca urmare a blocajelor întâlnite în practică de către poliție, a reclamațiilor cetățenilor, dar și administrațiilor locale”, mai argumentează autorul proiectului.
Dacă va trece de Camera Deputațior, pentru a intra în vigoare, proiectul mai trebuie promulgat și de șeful statului.