Transportul rutier de mărfuri este unul dintre domeniile cu cea mai mare creștere a numărului de companii înființate în anul 2016, comparativ cu anul 2015.
Conform Registrului Comerțului, înființarea de companii în domeniul transportului rutier de mărfuri este în plină creștere, anul 2016 reprezentând maximul istoric, cu peste 3.800 companii înființate în acest domeniu. Ca număr de companii înființate, anul 2016 este urmat de 2015 și 2014, în ultimii 3 ani depășindu-se de fiecare dată recordul de companii înființate, record înregistrat în 2008.
Trendul crescător început din 2009, care continuă și în prezent, este asemănător cu cel dintre anii 2003-2008, fiind aproape la fel de abrupt ca acesta. Dacă în intervalul 2009-2016 a fost nevoie de 8 ani pentru ca numărul de companii înființate să crească de la aproximativ 1.500 anual (2009) la peste 3.800 anual (2016) - o creștere de peste 2.300 companii înființate anual, în trecut a crescut la aceste valori în aproximativ 6 ani (de la aproximativ 900 companii înființate in 2003 la peste 3.500 în 2008), arată o analiză realizată de Creditinfo la nivel național.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Unul dintre motivele creșterii numărului de companii din domeniul transportului rutier de mărfuri este dat și de programul SRL-D, de stimulare a înființării de noi firme, program în cadrul căruia, în intervalul 2011-2016, au fost lansate peste 1.300 astfel de companii. Mai mult decât atât, în intervalul 2014-2016, cele mai multe companii SRL-D au fost înființate în acest sector de activitate, depășind domenii precum service-urile auto sau construcțiile.
”Înființarea unei companii în domeniul transportului rutier de mărfuri este relativ ușoară, investiția inițială constând deseori într-un autovehicul destinat transportului care la început poate fi și second-hand. Mai mult, costurile operaționale sunt relativ reduse, salariile șoferilor (deseori minimul pe economie și bonusuri la kilometrii parcurși) și combustibilul consumat”, explică această tendință Aurimas Kacinskas, CEO Creditinfo România.
Cresc vânzările și sunt create noi locuri de muncă, dar profiturile scad
Creșterea domeniului este vizibilă atât în cazul numărului de angajați, cât și al vânzăriilor totale obținute în 2016 comparativ cu 2015. Într-o economie în care au dispărut aproximativ 90.000 locuri de muncă din mediul privat, domeniul transportului rutier de mărfuri a înregistrat o creștere a numărului de angajați de la aproximativ 122.000 persoane la peste 129.000 persoane, susține studiul.
Creșterea se observă și în cazul vânzărilor, acestea ajungând în 2016 la aproximativ 35 milarde lei, de la 33 milarde lei în 2015.
În altă ordine de idei, profitul total generat de domeniu este într-o ușoară scădere - de la 1,8 milarde lei la aproximativ 1,67 miliarde lei.
Valoarea indicatoriilor medii păstrează trendul indicatorilor generali. Astfel, dacă în 2015 o companie din domeniul transportului rutier de mărfuri obținea în medie o cifră de afaceri de 1,13 milioane lei, în 2016 aceasta a crescut sensibil la 1,18 milioane lei. Profitul mediu înregistrat de aceste companii a scăzut cu 7.000 lei, de la aproximativ 62.000 lei la 55.000 lei.
”Chiar dacă s-a ieftinit combustibilul și ne așteptam la creșterea profitului, impactul creat de creșterea salariului minim din mai 2016 a făcut ca acesta să scadă. Este interesant de văzut ce se va întâmpla cu acest sector în acest an când, pe lângă o nouă creștere a salariului minim spre final de an, s-a scumpit și combustibilul”, spune Aurimas Kacinskas, CEO Creditinfo România.
Argeșul si Clujul bat Bucureștiul. Bihorul, Aradul și Timișul țin aproape
Din punctul de vedere al cifrei de afaceri totale generate de companiile care activează în domeniul transportului rutier de marfuri, cea mai mare valoare o generează cele din județele Argeș și Cluj, ambele cu puțin peste 3 miliarde lei, urmate de cele din București cu 2,9 miliarde lei.
Pe lângă București și județul Cluj, unde sunt peste 10.000 de angajați în companiile din domeniul transportului rutier de mărfuri, alte județe cu valori semnificative ale acestui indicator sunt Argeș - peste 9 mii, Bihor - aproximativ 7,6 mii , Timiș aproximativ - 7 mii și Arad - 6,8 mii de angajați.
Topul profitabilității: pe primele locuri, Mehedinți, Vrancea, Tulcea și Constanța
Cele mai profitabile companii din domeniul transportului rutier de mărfuri se regăsesc în județele Mehedinți, Vrancea, Tulcea și Constanța, unde profitabilitatea este de aproximativ 9%. La polul opus, în județele din vestul României - Bihor, Arad și Satu-Mare, funcționează cele mai puțin profitabile companii de transporturi rutiere de mărfuri.
”Spre deosebire de multe domenii de activitate, unde marea pondere a angajaților și a veniturilor sunt canalizate spre companiile cu sediul în Municipiul București, în cazul transportului rutier de mărfuri acestea sunt distribuite mult mai uniform”, a declarat Aurimas Kacinskas, CEO Creditinfo România.