În 2003, marca Renault era cea mai vândută din Europa și depășea 10% din piață. Astăzi, din cauza ofensivei mărcilor asiatice și a unor decizii strategice mai puțin insipirate, francezii și-au înjumătățit cota de piață, la fel cum a pățit și Ford. Concurenții francezi ai Renault, Citroen și Peugeot, au pierdut de asemenea felii mari din piața pe care o aveau în urmă cu 20 de ani.
Situația de pe piața auto din 2003, adică exact în urmă cu 20 de ani, era total diferită față de ceea ce vedem astăzi. Prezența General Motors, fuziunea dintre Daimler și Chrysler, popularitatea mărcii Renault, care încă nu cedase din clienți brandului românesc Dacia, au fost tot atâtea motive care au contribuit la vânzările fiecărui grup la acel moment.
Renault avea o cotă de piață de 10,5%, în Europa, potrivit unei analize făcute de Felipe Munoz, de la Jato Dynamics, care scoate în evidență faptul că din cele șapte mari branduri auto de top ale Europei, doar unul, Volkswagen, a reușit să-și conserve și chiar să-și majoreze cota de piață. Marca franceză reușea să vândă aproximativ 2,4 milioane de automobile la nivel global, din care mai mult de jumătate (1,8 milioane unități) erau vândute în Europa.
CITEȘTE ȘI Cum a ajuns o companie auto din Vietnam să valoreze mai mult decât Ford, Volkswagen sau General MotorsPrincipalii rivali ai francezilor erau cei de la VW, marca germană având peste 1,4 milioane de autovehicule vândute în Europa, la finalul lui 2003, cu o cotă de piață de 9,8%. Celelalte mărci care formau grupul liderilor pieței europene de automobile aveau de asemenea cote de piață solide. Opel, care era deținută de General Motors, cu peste un milion de vehicule, avea o cotă de piață de 9,1%, Peugeot și Ford aveau volume aproape similare, cu 8,3% din piața europeană, iar Citroen și Fiat încheiau lista de șapte branduri de top din Europa, cu 6,3% și, respectiv, 5,5%.
După 10 ani, lucrurile începuseră să se degradeze pentru toate aceste mărci, cu excepția VW. Deja brandurile sud-coreene Hyundai și Kia începuseră ofensiva pe piața europeană, iar Dacia reprezenta o forță importantă pe piața auto, despre care putem să spunem că a tăiat o felie semnificativă din vânzările francezilor, mai ales pe piața franceză. La final de 2013, Renault mai vindea puțin peste 800.000 de autoturisme în Europa și circa 210.000 vehicule comerciale. În total, 1,1 milioane de vehicule, ceea ce însemna o cotă de piață de 6,5%, adică o scădere dramatică față de 2003. Cei de la VW reușiseră exact contrariul: cu peste 1,5 milioane de vehicule, pe o piață afectată de criza economică, germanii își majoraseră cota de piață la 12,5%. Celelalte cinci mărci de volum de pe piață erau și ele în picaj, la fel ca Renault. Opel, cu 6,7% din piață, începuse deja marele declin, astfel că ieșea din top 3 al mărcilor europene, oferind acest loc celor de la Ford. Americanii păreau că reușesc să-și conserve, chiar și parțial, clienții, cu 7,5%, iar Peugeot se afla deja la cel mai mic nivel de până atunci, la pragul celor 6 procente. Cele mai mici branduri din cele șapte analizate, Citroen și Fiat, erau și cele mai afectate de schimbările majore din piață și de apariția noilor jucători: 4,9% și, respectiv, 4,6%, procente aproape egale pentru două mărci rivale.
La 20 de ani de la momentul de glorie al Renault, lucrurile arată cu totul diferit pe piața auto din Europa. Francezii au pierdut cota de piață până la un nivel de 5,3%, adică fix jumătate din ceea ce aveau în 2003. Rivalii de o viață, VW, au reușit să supraviețuiască tuturor crizelor cu o situație mult mai bună, chiar dacă este sub nivelul din urmă cu un deceniu. Practic, cu 10.6%, VW este acolo unde a fost de foarte multă vreme, grație unei game mult mai consistente comparativ cu concurența. Cifrele de la jumătatea anului arată că Renault a vândut la nivel global 780.000 de vehicule, din care în Europa vânzările s-au ridicat la doar 500.000 de vehicule, adică mai puțin de 30% din volumul de acum 20 de ani. Probabil că nu întâmplător vânzările Dacia au ajuns la o valoare comparabilă, chiar dacă reprezentanții Renault spun că marca românească nu „fură” clienții.
Ce s-a întâmplat însă cu celelalte mărci ale Europei? Opel a ajuns la finalul unui proces anevoios, în care a căutat profitul pe care nu l-a avut niciodată, în pofida succesul comercial de altădată. Cu numai 3,7% din piață, marca germană a devenit o umbră a ceea ce era cândva din punct de vedere al popularității, dar pentru Stellantis, noul proprietar, faptul că generează profit este mai important decât orice. Cu atât mai mult cu cât grupul a înglobat, într-o concetrare de piață aflată la limita legilor concurenței, patru din cele șapte mari branduri analizate. Peugeot este cel mai bine poziționat, cu 5,4%, în timp ce Fiat și Citroen s-au dus în jos la câte 3 procente fiecare. Nu în ultimul rând, Ford, care a rămas practic fără gama sa populară de autoturisme, se pregătește să treacă la electrificare dar mai are doar 4,5% din piață, în special cu ajutorul vehiculelor utilitare, unde încă mai are o poziție solidă.
CITEȘTE ȘI FOTO - JATO: MG4 este Tesla poporuluiDincolo de cele șapte branduri, piața asistă la ascensiunea asiaticilor, în primul rând, care sunt reprezentați în special de Toyota, care a devenit a doua cea mai vândută marcă din Europa, cu o cotă de piață de peste 6 procente. Apoi, cele două mărci sud-coreene, Hyundai și Kia, au peste 4% fiecare, ceea ce acoperă o bună parte din pierderile mărcilor istorice din Europa. Nu în ultimul rând, Dacia și-a urmat cursul de succes și a depășit pragul de 5% pe piața de autoturisme, apropiindu-se simțitor de Renault și depășind celebrele branduri Opel, Fiat sau Citroen.