Giganții aerospațiali Airbus și Boeing se pregătesc pentru o creștere semnificativă a ritmului de producție a următoarei generații de avioane de linie, vizând un nivel de aproximativ 100 de aeronave pe lună fiecare, în timp ce explorează utilizarea materialelor plastice mai ușoare și a asamblării robotizate, au declarat surse din industrie pentru Reuters.
Deși lansarea oficială a unor noi modele care să înlocuiască seriile deja consacrate Boeing 737 și Airbus A320 este încă la ani distanță, ambele companii au transmis, la un târg tehnologic dedicat materialelor compozite desfășurat recent la Paris, că fac progrese în cercetarea materialelor din care ar putea fi construite viitoarele aeronave – și, implicit, cum pot fi fabricate mai rapid.

3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară
”Scopul este să recomandăm cea mai bună cale de tranziție... către următorul program de avion,” a declarat Randy Wilkerson, reprezentant Boeing în cadrul proiectului NASA HiCAM, axat pe producția de mare capacitate, scrie News.ro.
Actualele modele sunt construite în principal din aluminiu, pe baza unor metode rafinate de-a lungul deceniilor. Însă materialele compozite, deja utilizate pe scară largă la avioane mari precum Boeing 787 sau Airbus A350, sunt acum luate în calcul pentru avioanele de linie mai mici, datorită greutății reduse și a avantajelor aerodinamice. Totuși, aceste materiale necesită în prezent un proces de fabricație lent și costisitor, implicând cuptoare speciale presurizate (autoclave).
Pentru a răspunde cererii crescânde, Airbus și Boeing analizează soluții de producție mai rapide, inclusiv materiale plastice avansate, precum termoplasticele. Studiile în desfășurare presupun producerea a 80 de avioane pe lună pentru fiecare companie – de peste două ori mai mult decât produce Boeing în prezent și peste ținta actuală a Airbus, de 75 de unități.
Totuși, potrivit surselor Reuters, ambii producători urmăresc chiar un ritm de 100 de avioane pe lună – echivalentul unui avion de aproximativ 200 de locuri construit la fiecare câteva ore.
Termoplasticele, noua frontieră în aviație
Este o provocare majoră pentru o industrie care folosește materiale compozite încă din anii '70, dar niciodată la asemenea scară. Dacă până acum structurile aeronavelor mari, precum cele ale modelului 787, au fost realizate din compozite termorigide (termoset), care necesită procesare lentă în autoclave, noile abordări vizează materiale precum termoplasticele, care pot fi încălzite și remodelate rapid.
”Poți să-l topești și să-i dai orice formă dorești,” a explicat Lukas Raps, de la Centrul Aerospațial German (DLR).
Aceste materiale pot fi sudate prin metode avansate, precum ultrasunete, în loc să fie prinse cu nituri sau șuruburi de titan, ceea ce reduce greutatea și costurile de fabricație. În plus, necesitatea utilizării autoclavelor scade considerabil, economisind timp și energie.
”Nu există nicio îndoială că termoplasticele oferă oportunități pe care nu le avem cu materialele termoset,” a declarat York Roth, cercetător principal la Airbus Germania.

Chiar dacă sudura în locul fixării mecanice poate ridica probleme de certificare, este probabil ca viitoarele modele de avioane să combine mai multe tehnologii și abordări.
Deși industria aerospațială reprezintă doar o mică parte din piața globală a materialelor compozite, are un impact semnificativ asupra inovației și cercetării. Oficialii au subliniat că nu există încă un plan concret de lansare a unui nou model de avion, în contextul sensibil al investițiilor și al problemelor recente din lanțurile de aprovizionare, în special la Boeing.
”Acest demonstrator nu a fost niciodată destinat zborului, ci a fost creat pentru a maximiza învățarea,” a explicat Roth în cadrul conferinței.