Autoritățile de reglementare europene au emis o avertizare preliminară potrivit căreia porțiuni din protecția față de fulgere a 13 avioane A350 ar fi fost montate greșit, în timp ce Delta Air Lines s-a alăturat altor operatori aerieni care se confruntă cu ”probleme legate de vopsea” la acest model de aeronavă, transmite Reuters.
Este pentru prima oară când Airbus a ajuns în atenția autorităților de reglementare din cauza problemelor tot mai mari ale operatorilor aerieni din cauza defectelor apărute la suprafața exterioară a avioanelor despre care compania producătoare de aeronave afirmă că sunt sigure pentru a zbura, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Agenția pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene (EASA) a afirmat într-o directivă de navigare preliminară că Folia de cupru expandată (ECF), concepută pentru a dispersa în siguranță fulgerele, este posibil să nu fi fost instalată corespunzător pe suprafața aripilor a 13 avioane.
Dacă se adună o serie de factori, inclusiv un element de fixare adiacent instalat incorect, atunci un fulger puternic în aceeași zonă ar putea duce la aprinderea vaporilor de combustibil și la ”pierderea ulterioară” a avionului, a spus EASA.
Directiva propusă solicită inspecții treptate și, acolo unde este necesar, reparații, impunând un buletin de la Airbus, dar nu cere ca vreunul dintre cele 13 avioane să fie consemnate la sol.
Un purtător de cuvânt al Airbus a spus că proiectul de directivă este ”o parte normală a procesului de menținere a navigabilității”.
EASA a declarat că nu a găsit nicio dovadă a vreunei probleme de navigabilitate, în timp ce Qatar Airways spune că acest lucru nu a fost încă dovedit. Compania a consemnat la sol 20 dintre cele 53 de aparate A350 din flota sa, pe măsură ce apar leziuni ale suprafeței exterioare, spunând că acționează la ordinele propriei autorități de reglementare.
Problemele s-au extins săptămâna trecută, când documente văzute de Reuters au arătat că cel puțin alte cinci companii aeriene s-au plâns de defecte de vopsea sau de ECF, de la sfârșitul anului 2016. Â
Airbus a sugerat până de curând că problema este doar la Qatar Airways.
O altă companie aeriană, Delta, a găsit probleme la cel puțin o aeronavă, au spus surse din industrie. Delta a refuzat să comenteze despre anumite avioane, dar a spus pentru prima dată că a văzut probleme limitate.
”Nu am întâmpinat încă probleme semnificative de vopsea la aeronava noastră A350”, a spus un purtător de cuvânt, adăugând că discută cu Airbus pe această temă.
Un purtător de cuvânt al Airbus a spus că înțelege cauza problemei și că lucrează cu clienții pentru a oferi îmbunătățiri.
Problemele de producție au apărut pentru prima dată la nivel intern în 2019, când inginerii companiei Finnair au avertizat Airbus că protecția ECF se desprinde de la vârfurile aripilor unui A350 din cauza lipsei de rășină, potrivit documentelor văzute de Reuters.
Airbus a confirmat săptămâna trecută incidentul de producție semnalat de Finnair și a spus că este o problemă de producție izolată, care a fost rezolvată. De asemenea, a confirmat o știre Reuters că se gândește să schimbe designul protecției împotriva fulgerelor.
Nu ese imediat clar dacă problemele legate de calitatea producției” pentru 13 avioane, acoperite de proiectul de directivă al EASA sunt similare cu cele raportate anterior de Finnair.
Cele 13 avioane A350 au fost livrate între 2016 și 2020 și reprezintă doar 3% din flotă, dar sunt operate de 10 companii aeriene sau 28% din numărul de transportatori care efectuată zboruri în prezent cu aceste avioane de cursă lungă, conform datelor Airbus și bazei de date online Airfleets.