Airbus a devenit cel mai mare producător de avioane din lume pentru prima oară din 2011, cu 863 de aeronave livrate în 2019, devansând rivalul americană Boeing, care are probleme mari în urma consemnării la sol a avioanelor 737 MAX la nivel mondial, după două prăbușiri fatale, au declarat surse citate de Reyters.
O inversare a ierarhiei între cei doi giganți aeronautici era așteptată, în condițiile în care criza de la Boeing, ale cărei avioane 737 MAX sunt consemnate la sol la nivel mondial, din luna martie, continuă în 2020. Datele companiei aeriene europene scot în evidență distanța pe care Boeing trebuie să o parcurgă pentru a-și recâștiga poziția de lider, scrie News.ro.
Airbus, care în octombrie a fost obligată de propriile probleme să reducă ținta referitoare la livrări în 2019 cu 2-3%, a alocat resurse suplimentate pentru a atinge un nivel de 863 de avioane livrate în 2019, peste obiectivul revizuit de 860 de avioane.
Astfel, livrările au crescut cu 7,9%, de la 800 de avioane în 2018.
Airbus a refuzat să comenteze datele, care trebuie audiate înainte de a fi finalizate și publicate.
Producătorii de avioane primesc majoritatea veniturilor la momentul livrării avioanelor, minus plățile primite în avans, astfel încât performanțele referitoare la livrări sunt urmărite cu atenție de către investitori.
Numărul de avioane livrate de Airbus, care au inclus circa 640 de avioane cu o singură punte, a doborât recordurile din industrie, după ce compania a redistribuit mii de muncitori și a anulat vacanțele, pentru a finaliza un stoc de rezervă de avioane semi-finisate, care așteptau ajustarea cabinelor.
Airbus a fost afectată de întârzierile provocate de finisarea noilor avioane A321neo asamblate la Hamburg, ceea ce a făcut ca zeci din aceste avioane, precum și alte modele, să fie stocate în hangare în așteptarea unor configurări de ultim moment și a forței de muncă necesară.
Aceste activități măresc costurile și ar putea avea un impact modest asupra marjelor de profit ale Airbus, dar impactul ar putea fi compensat de volumul mare de avioane și de profitul deja solid pentru avioanele cu o singură punte, potrivit analiștilor.
Totuși, problemele provocate de complexitatea cabinelor au redus capacitatea Airbus de a profita de turbulențele de pe piață legate de 737 MAX.
Boeing a livrat în perioada ianuarie-noiembrie 345 de avioane destinate curselor pe distanțe lungi, mai puțin de jumătate comparativ cu cele 704 aeronave livrate în aceeași perioadă a anului 2018, când livrările de aparate 737 MAX decurgeau normal. Pe ansamblul anului 2018, Boeing a livrat 806 avioane.
Fabricile Airbus opresc de obicei producția între Crăciun și Anul Nou. Dar centrele de livrări și de finizaje ale companiei lucrau încă în ajunul Anului Nou, pentru a permite operatorilor aerieni din Asia și alte regiuni să folosească noile avioane.