Agenția pentru Protecția Mediului (EPA) din SUA, care a dezvăluit săptămâna trecută că Volkswagen a încălcat legislația privitoare la emisiile de noxe, s-a arătat surprinsă de numărul uriaș de mașini implicate în cel mai mare scandal din istoria de 78 ani a constructorului auto german.
"Este evident că Volkwagen a făcut eforturi extraordinare pentru a manipula sistemul și a înșela consumatorii. Având în vedere că programul EPA pentru testarea nivelului emisiilor este foarte strict, înșelătoria a fost cu atât mai mare", a declarat, pentru Financial Times, un oficial din cadrul EPA.
Vineri, EPA a anunțat că va testa și vehiculele produse de alte companii pentru a determina nivelul emisiilor de gaze în condiții de trafic. Până în prezent, practicile autorității de reglementare nu includeau teste în condiții reale de trafic, producătorii fiind somați doar să prezinte certificate de conformare.
La finele săptămânii trecute, EPA a acuzat Volkswagen că a utilizat un soft special pentru a falsifica rezultatele testelor referitoare la emisiile de gaze în cazul a 482.000 de vehicule diesel vândute în SUA. Informația a fost confirmată ulterior de către reprezentanții Volkwagen, care au arătat că dispozitivul menționat de EPA a fost instalat pe aproximativ 11 milioane de mașini la nivel mondial în ultimii cel puțin 7 ani, inclusiv în Europa.
“A fost surprinzător să vedem amploarea înșelăciunii în funcție de numărul vehiculelor implicate“, a adăugat oficialul EPA.
Dezvăluirile grupului german au condus la demisia directorului general al Volkswagen, Martin Winterkorn, precum și la declanșarea unor investigații atât în Germania, cât și în Franța, Japonia, India și Coreea de Sud.
De asemenea, Comisia Europeană a recomandat statelor UE să demareze anchete la nivelul industriilor auto locale pentru a vedea dacă mașinile aflate în circulație respectă ultimele norme cu privire la emisiile poluante.
În România, autoritatea de reglementare în domeniul auto (RAR) a cerut reprezentanței Volkswagen să îi transmită, în cel mai scurt timp, lista tipurilor de vehicule ale mărcilor care aparțin acestui grup și pentru care au fost folosite dispozitive de manipulare a emisiilor poluante.
”RAR va lua măsurile necesare în funcție de definitivarea listei cu tipurile de vehicule vizate și va ține cont de măsurile administrative pe care autoritățile germane vor hotărî să le aplice Grupului Volkswagen”, potrivit unui comunicat al RAR.
Îngrijorările EPA referitoare la practicile Volkswagen nu se referă numai la softul utilizat pentru falsificarea rezultatelor testelor, ci și la atitudinea reprezentanților companiei, care au afirmat de mai multe ori în ultimul an și jumătate că diferențele dintre nivelul emisiilor de gaze înregistrate de mașinile Volkswagen la testele de poluare și cele consemnate în condiții de trafic proveneau dintr-o “eroare tehnică“.
Oficialii Volkswagen au recunoscut că au folosit un soft special pentru a masca nivelul real al emisiilor de noxe abia după ce EPA a informat grupul că modelele pentru 2016 destinate pieții americane nu vor primi certificatul de mediu.