Clientul român posesor de Volkswagen poate cere despăgubiri în instanță producătorului, dar va fi foarte greu de dovedit dacă autoritățile române nu se grăbesc să finalizeze ancheta locală, a declarat vineri, într-o conferință de presă, Mihai Titichi, jurist în cadrul Centrului European al Consumatorului România (ECC-România).
"În privința scandalului din ultimele zile referitor la Volkswagen, părerea mea este că în Europa totul depinde de reacția Comisiei Europene. Din câte am văzut, forul european a avut deja o reacție, solicitând autorităților din statele Uniunii Europene să demareze anchete locale. Dacă legislația este schimbată rapid cred că industria auto nu va fi foarte afectată și nici încrederea consumatorilor. În România, un client poate cere despăgubiri în instanță dar va fi foarte greu. Ttrebuie să dovedească prejudiciul, culpa producătorului și legătura de cauzalitate între culpă și prejudiciu. În schimb, dacă autoritățile naționale fac controale și descoperă că s-au încălcat normele privind emisiile de carbon, atunci pe baza acestor date consumatorul poate da în judecată producătorul. Dacă mașina este în garanție, clientul poate merge împotriva dealer-ului, dacă nu mai este în garanție, direct la producător", a explicat Titichi.
Potrivit reprezentantului ECC România, în acest an în Italia, Asociația Consumatorilor a demarat un proces colectiv împotriva Volkswagen și Fiat după ce s-a constatat că la unele modele consumul de carburant era mai mare decât în fișa tehnică.
"Legat de ideea cu procesele colective, în anul 2014 una dintre asociațiile mari de consumatori din Europa, respectiv Altroconsumo - Asociația Consumatorilor Italieni, a făcut un test pe două modele de mașini, Volkswagen și Fiat. Testele au avut în vedere nu emisiile de carbon ci consumul de carburant. În urma controalelor, la Volkswagen s-a descoperit un consum cu 50% mai mare față de ceea ce era trecut în publicitate iar la Fiat consumul era cu 20% mai mare. La un calcul pe care aceștia l-au făcut, la un număr mediu de 16.000 de kilometri pe an, s-a ajuns la un cost suplimentar de carburant de 500 de euro la Volkswagen și de aproximativ 200 de euro la Fiat. Ideea este că nu au lăsat lucrurile așa, au făcut un raport pe care l-au trimis Comisiei Europene. Anul acesta, cei de la Altroconsumo au inițiat, în Italia, un 'class action' împotriva celor două companii prin care au cerut să li se înapoieze posesorilor de Volkswagen și Fiat diferența de bani", a subliniat juristul ECC România.
Acesta a adăugat că, "din păcate", legislația românească nu permite acțiuni de tipul "class action", cum s-a întâmplat în Italia.
Pe de altă parte, Mihai Titichi a menționat că în România sunt înregistrate 700.000 de autovehicule Volkswagen însă a menționat că nu are date referitoare la existența unor modele cu probleme.
Comisia Europeană a solicitat, joi, tuturor celor 28 de state comunitare să demareze propriile lor investigații la nivel național cu privire la autoturismele Diesel produse de Volkswagen pentru a putea stabili dacă și cât de multe vehicule certificate în UE au fost echipate cu sisteme care încalcă reglementările Uniunii Europene (sisteme electronice speciale pentru evitarea standardelor referitoare la poluare - n. r.).
Cel mai mare producător auto la nivel mondial, Volkswagen, este acuzat că ar fi manipulat rezultatele testelor autorităților SUA legate de emisiile vehiculelor comercializate de grupul german prin instalarea unui software care permitea mașinilor să îndeplinească standardele referitoare la poluare în timpul testelor, dar nu și în timpul operațiunilor normale. Din acest motiv, nivelul poluării era mai ridicat, susține Agenția pentru Protecția Mediului din SUA (EPA).
Reprezentanții VW au recunoscut că au falsificat datele la testele din SUA privind emisiile vehiculelor și au anunțat că 11 milioane de vehicule diesel vândute în întreaga lume au fost echipate cu sisteme electronice speciale, pentru evitarea standardelor referitoare la poluare. Numai în SUA, amenzile totale ar putea ajunge la 18 miliarde de dolari (16 miliarde de euro) sau 30.000 de dolari per vehicul. Reparațiile vor fi efectuate de VW, ceea ce va majora costurile companiei. Sunt vizate modelele produse în ultimii șapte ani, inclusiv Jetta, Beetle, Golf, Passat și Audi A3.
Sursa: Agerpres