Administrația Porturilor Maritime Constanța, o companie de stat care administrează tre porturi importante la Marea Neagră, și șase firme de pilotaj și remorcaj din portul Constanța au fost amendate cu 22,3 milioane lei (5 milioane euro) de către Consiliul Concurenței pentru că au constituit carteluri în porturile Constanța, Midia și Mangalia de la Marea Neagră, prin care au blocat intrarea pe piață a altor companii și au mărit prețurile la niveluri duble sau triple față de cele din alte porturi ale Uniunii Europene, a anunțat, luni, autoritatea anti-monopol.
Companiile de pilotaj și remorcaj amendate sunt Canal Sea Services SRL, Black Sea Pilots SRL, Maritime Pilot SRL, Black Sea Services SRL, Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA și Logistic Remo Services SRL, scrie News.ro.
Compania de stat Administrația Porturilor Maritime, controlată de Ministerul Transporturilor, a primit cea mai mare amendă, de 11,9 milioane lei (2,65 milioane euro), fiind considerată principala responsabilă de abuzul de pe piață în unul din cele două cazuri descoperite de către inspectorii Consiliului Concurenței.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Consiliul Concurenței a început o anchetă în portul Constanța în noiembrie 2012, iar în aprilie a fost declanșată o nou anchetă, după ce mai multe companii au acuzat administrația portului de abuz de poziție dominantă și au înaintat plîngeri autorității anti-monopol.
"Sancțiunile au fost aplicate în cadrul investigației declanșate, în luna noiembrie 2012, pe piața serviciilor de pilotaj și remorcaj de manevră a navelor maritime în porturile ce se află în administrarea CNAPM. În urma investigației, Consiliul Concurenței a constatat existența mai multor fapte anticoncurențiale (înțelegeri și abuz de poziție dominantă) care au eliminat concurența în porturile Constanța, Midia și Mangalia, ceea ce a condus la blocarea intrării pe piață a altor operatori și, implicit, la reducerea atractivității acestor servicii pentru potențialii investitor", a precizat autoritatea.
Primul cartel este cel de pe piața de pilotaj, la care înțelegerea s-ar fi realizat doar între firmele private care au primit contracte de la stat.
Astfel, Administrația Porturilor Maritime asigură serviciile de pilotaj în porturile pe care le administrează - Constanța, Midia și Mangalia - prin încheierea unor contracte de prestări servicii cu firme private care trebuie să îndeplinească criterii legate de numărul de piloți și pilotine.
Pilotinele sunt ambarcațiuni care însoțesc navele mari la intrarea și la ieșirea din port sau care servesc la transportul piloților spre bordul navei. În 2012, contracrtele au fost încheiate de către compania de stat cu trei firme - Canal Sea Services, Black Sea Pilots și Maritime Pilot.
"Cei trei operatori s-au înțeles să excludă orice formă de concurență atât din partea altor companii, cât și între ei. Practic, s-au înțeles, să-și coordoneze activitatea prin intermediul unui pilot șefși să folosească în comun pilotinele. Mai mult, exista o clauză de penalizare care prevedea ca operatorul care iese din înțelegere să plătească 5 milioane euro", acuză Consiliul Concurenței.
Principalul efect al cartelului a fost majorarea prețurilor la niveluri cu mult peste cele practicate în alte porturi concurente.
"Această practică a condus la creșterea tarifelor pentru serviciile de pilotaj, aspect menționat, de altfel și de raportul privind Impactul reglementărilor în vigoare asupra mediului concurențial, realizat de OECD, publicat in iunie 2016. Documentul arată că tarifele pentru serviciile de pilotaj percepute în porturile maritime din România sunt de 2 sau 3 ori mai mari decât cele percepute în alte porturi UE, care gestionează un volum total de bunuri comparabil (greutate brută), cum ar fi Barcelona, Valencia, Genova și Koper", arată comunicatul autorității.
Al doilea cartel a fost constituit pe piața de remorcaj, de data aceasta cu participarea statului.
Astfel, contractele au fost încheiate de către compania de stat cu patru firme - Canal Sea Services SRL, Black Sea Services SRL, Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA și Logistic Remo Services SRL -, însă Administrația Porturilor Maritime a impus un mecanism care a obstrucționat competiția.
"CNAPM facturează aceste servicii, deși nu prestează în mod direct nicio activitate. Din sumele încasate, CNAPM își reține 25%, împărțind restul în mod egal operatorilor, indiferent de numărul de manevre executate de fiecare. Prin acest comportament, practic, a fost eliminată orice formă de concurență între companiile care executau servicii de pilotaj, dezavantajând în mod direct beneficiarii acestor servicii", a descoperit Consiliul Concurenței.
În plus, compania de stat a impus condiții mai restrictive decât cele prevăzute de lege pentru obținerea autorizației pentru serviciile de remorcaj.
"De exemplu, numărul minim de remorchere stabilit de către CNAPM este mai mare decât numărul minim impus prin lege. În acest mod, autoritatea portuară a restricționat concurența, creând barieră la intrarea pe piața serviciilor de remorcaj", a menționat Consiliul Concurenței.
Pentru a evita repetarea acestor situații, Consiliul Concurenței susține recomandarea OECD privind înființarea unei autorități independente de reglementare pe piața transporturilor navale, care să stabilească condițiile de acces pe piața serviciilor portuare și să asigure transparența financiară a porturilor.