Actuali și foști directori ai Boeing au încheiat un acord de 237,5 milioane de dolari cu acționarii, pentru închiderea unui proces referitor la supravegherea siguranței avionului 737 MAX de către consiliul de administrație, transmite Reuters.
În urma a două prăbușiri fatale a unor avioane 737 MAX într-un interval de cinci luni, în 2018 și începutul anului 2019, care au ucis 346 de oameni, cel mai bine vândut avion Boeing a fost blocat la sol timp de 20 de luni și a revenit în funcțiune după ce compania a făcut îmbunătățiri semnificative ale software-ului și ale instruirii personalului, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Acordul propus, care a fost depus vineri seara la un tribunal din Delaware și a fost confirmat de Boeing, va necesita alegerea a încă unui director în consiliul de administrație, cu expertiză în aviație/aerospațială, inginerie sau supravegherea siguranței produselor, în termen de un an.
Controlorul statului New York, Thomas P. DiNapoli, și Asociația de pensii a pompierilor și poliției din Colorado, reclamanții principali, au declarat că acordul, dacă va fi aprobat, va fi cea mai mare recuperare monetară într-un proces intentat în instanța din Delaware pentru acuzațiile că directorii nu au protejat împotriva riscului de vătămare.
Consiliul de administrație al Boeing ”nu și-a îndeplinit responsabilitatea fiduciară de a monitoriza siguranța și de a proteja compania, acționarii și clienții săi de practicile comerciale nesigure și a recunoscut comportamentul ilegal”, a spus DiNapoli.
”Sperăm că, în continuare, reformele convenite în acest acord vor ajuta la protejarea Boeing și a publicului călător împotriva tragediilor viitoare și vor începe să restabilească reputația companiei”. Acordul prevede ca consiliul de administrație al Boeing să aibă întotdeauna cel puțin trei directori cu experiență în materie de siguranță, conform propunerii, care trebuie aprobată de un judecător pentru a deveni definitivă.
Conform acordului, Boeing își va modifica statutul pentru a solicita separarea posturilor de CEO și de președinte al Consiliului, va crea timp de cel puțin cinci ani un program de ombudsperson care să ofere angajaților Boeing care desfășoară activități de certificare a avioanelor pentru Administrația Federală a Aviației o modalitate de a semnala problemele legate de muncă.
Acordul ar cere, de asemenea, ca Boeing să furnizeze rapoarte publice anuale privind îmbunătățirile legate de siguranță implementate de producătorul de avioane de la dezastrele aeriene care au implicat avioanele MAX.
Sancțiunea financiară urmează să fie plătită de către asigurători către Boeing, arată documentele, minus până la 29,7 milioane de dolari în onorariile legale și cheltuielile pentru avocații acționarilor.Actualii și foștii directori ai Boeing nu admit fapte greșite și susțin că au acționat în interesul Boeing și al acționarilor săi, potrivit acordului.
CITEȘTE ȘI Cum îți aduci afacerea în onlineÎn septembrie, instanța din Delaware a decis că acționarii Boeing ar putea depune unele reclamații împotriva consiliului de administrație, declarând că primul accident al avionului 737 MAX a fost un ”steagul roșu” despre un sistem de siguranță cunoscut sub numele de MCAS ”pe care consiliul ar fi trebuit să-l ia î n considerare, dar în schimb l-a ignorat”.
Accidentele au costat Boeing aproximativ 20 de miliarde de dolari. Boeing a încheiat în ianuarie un acord cu Departamentul de Justiție al SUA, care include amenzi de 2,5 miliarde de dolari și despăgubiri ca urmare a prăbușirilor aeronavelor 737 MAX.
Boeing a confirmat acordul și a spus că ”Boeing a întreprins acțiuni semnificative pentru a consolida angajamentul nostru față de siguranța aviației”, după accidente.
Acordul, a adăugat aceasta, ”se bazează pe acele acțiuni cu supraveghere suplimentară și reforme de guvernanță care vor promova și mai mult siguranța și calitatea muncii pe care o desfășurăm”.