Toate condițiile necesare pentru ca Peugeot SA să se integreze în Fiat Chrysler și să formeze o nouă entitate au fost îndeplinite, după ce astăzi acționarii companiei franceze au votat fuziunea. Acționarii FCA au votat și ei, câteva ore mai târziu, fuziunea și cedarea a 50% din acțiuni acționarilor PSA cu o majoritate de peste 99%.
Acționarii Peugeot SA (PSA) au votat într-o proporție covârșitoare, 99%, fuziunea cu Fiat Chrysler. Votul înseamnă aprobarea dispariției companiei franceze începând cu data la care se va semna documentul oficial de fuziune. În urma acestuia, acționarii Peugeot SA vor primi 50% din Fiat Chrysler Automobiles NV, în schimbul activelor și pasivelor companiei, care vor face parte integrantă din FCA. La data semnării fuziunii, numele FCA se va schimba în Stellantis NV.
„Suntem gata pentru această fuziune”, a declarat Carlos Tavares acționarilor prezenți la ședința extraordinară a acționarilor. El a mai precizat că data încheierii tranzacției va fi anunțată în scurt timp.
Acționarii FCA au votat și ei, câteva ore mai târziu, această fuziune, prin care vor avea pachetele de acțiuni diminuate, însă valoarea lor va fi actualizată pe baza activelor PSA Group. Stellantis, noua companie, va deveni al șasele producător mondial de automobile, pe baza vânzărilor din 2020, și va deține nu mai puțin de 14 mărci diferite.
Chiar dacă estimările pe baza cifrelor din 2019 arătau o poziționare pe locul 4, cifrele din 2020 duc viitoarea companie Stellantis pe locul 6, ca urmare a scăderilor generate de pandemie. Planurile de fuziune, începute acum 3 ani, prevăd realizarea unor sinergii de circa 5 miliarde de euro, din care în primii 5 ani vor fi deja realizate 80% din aceste beneficii, ce ar trebui să genereze profituri suplimentare acționarilor. Cele 14 mărci adunate sub același acoperiș vor acoperi toate segmentele de piață ale industriei auto, având chiar modele care se dublează pe mai multe segmente. Transferul pe platforme comune va fi principala cale de obținere a sinergiilor, însă intrarea pe noi piețe sau creșterea capacității de negociere cu furnizorii vor fi arme puternice. Piața din China, de exemplu, ar putea fi o direcție de dezvoltare, dat fiind faptul că niciuna din cele două n-au reușit să facă profituri până acum.
Mărcile pe care se bazează viitoarea Stellantis sunt, în ordinea importanței lor, Jeep, care a vândut în primele 9 luni ale lui 2020 860.000 de autvehicule, Peugeot, cu 765.000 de unități, Fiat, cu 760.500 unități, Ram, cu 527.000, Citroen, 508.000, Opel/Vauxhall – 443.160, Dodge, 237.500, Chrysler – 79.000, Alfa Romeo – 41.000, DS – 32.800, Lancia, cu numai 29.400 unități, și Maserati, singura marcă de lux a grupului, cu 11.500 unități. În total, Stellantis a însumat în 2020, în primele 3 trimestre, 4,3 milioane de autoturisme, în scădere cu 29% față de 2019, dacă adunăm aceste rezultate (cifre Jato Dynamics).
Acordul celor două companii a fost modificat în cursul lui 2020, din cauza efectelor pandemiei de coronavirus, fiind reduse compensațiile financiare acordate acționarilor și distribuirea uniformă a acțiunilor Faurecia, înainte de fuziune.
Acordul de fuziune ce va fi votat de acționarii PSA prevede absorbiția companiei de către FCA, prin achiziție fără plata unor sume de bani, astfel că întreprinderea franceză va dispărea. Acționarii FCA vor vota fuziunea cu PSA și diminuarea valorii acțiunilor, pentru ca acestea să fie distribuite acționarilor PSA și în același timp să fie conforme cu redistribuirea acțiunilor Faurecia. În noaptea semnării fuziunii, Fiat Chrysler, compania care supraviețuiește, va fi rebotezată Stellantis. O acțiune Stellantis va avea valoarea de 0,01 euro.
Cel mai mare acționar va fi familia Agnelli (EXOR), cu 14,4%, urmați de familia Peugeot (FFP), cu 7,2% (care tocmai și-au majorat participarea la PSA, la începutul lui decembrie), apoi statul francez, prin Bpifrance, cu 6,2%, și chinezii de la Dongfeng, cu 5,6%.