Vânzările de automobile în Europa își vor încetini ritmul, după cum arată previziunile asociației europene de profil, ACEA. Printre cauze s-ar putea număra și regulile mult mai dure în privința emisiilor, dar și Brexit.
Rezultatele privind înmatriculările de autoturisme din Europa au adus primul semnal legat de încetinirea ritumului de creștere a pieței auto, printr-o scădere înregistrată în luna decembrie, dar acum estimările făcute de Asociația Constructorilor Europeni de Autovehicule confirmă această tendință, fiind anunțată o creștere de cel mult 1 procent în 2018. Printre cauzele unei posibile reduceri a cererii de automobile se vor număra legislația privind emisiile, dar și ieșirea Marii Britanii din UE.
Anul trecut, piața de autoturisme a crescut cu 3,4%, fiind al patrulea an consecutiv de creștere, fiind depășit, pentru prima dată în ultimii 10 ani, pragul de 15 milioane de autoturisme. Chiar dacă Europa Centrală și de Est contribuie cu un procent destul de mic la piața totală de autovehicule din UE, creșterile substanțiale din Polonia sau România au ajutat la acest rezultat. Geramania și Franța, alături de Spania și Italia au fost și în 2017 principalele motoare de creștere, în timp ce Marea Britanie a fost victima unei cereri din ce în ce mai mici, pe aproape tot parcursul anului.
CITEȘTE ȘI Salonul auto SIAB, din martie, va fi organizat în premieră de Romexpo. Un bilet va costa 30 de leiCarlos Tavares, președinte ACEA, CEO PSA Group, a declarat că situația din Marea Britania a fost generată de regulile tot mai stricte în privința emisiilor de CO2, dar și iminența ieșirii din UE a acestei țări. Tavares a spus că propunerile UE pentru atingerea unor niveluri scăzute de emisii „nu iau în considerare alte alternative” pentru mașinile eletctrice. Subiectul este unul sensibil, mai ales din cauza obligării indirecte a constructorilor să renunțe la motoarele termice, în special la cele diesel, care nu mai pot face față noilor reguli. De asemenea, propulsii alternative precum gazele naturale nu sunt suficient luate în considerare. Din acest motiv, mai mulți constructori au anunțat că vor avea costuri mari, care vor afecta rezultatele financiare, tocmai pentru a investi în noile tehnologii electrice.
În ceea ce privește Brexit, Tavares a cerut celor care negociază acordul privind relațiile comerciale ale Marii Britanii cu UE să ia în considerare un termen de peste trei ani de tranziție, în locul unuia de sub doi ani. „Este un efort pentru industria noastră să ia decizii de investiții când noi nu știm ce se află după colț”, a mai spus Tavares. Astfel, o perioadă de tranziție mai lungă ar putea permite afacerilor din industrie să se adapteze noilor realități.