Operatorii de platforme digitale de transport alternativ, precum Uber, Bolt și BlackCab, au fost obligați să raporteze lunar la ANAF, la nivel de detaliu, date despre firmele care operează pe aceste platforme, mașini, sumele încasate pentru curse, kilometri parcurși, ca și informații despre șoferi, cum ar fi nume și CNP, conform informațiilor Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Măsura, anunțată din toamnă de Profit.ro ca fiind pregătită, a fost semnată acum cu aplicare în 60 de zile.

25 martie - Eveniment Profit.ro IMM - Micii antreprenori, prinși în mijlocul tensiunilor economice și sociale
3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară
De ce este important Ultimele date ale autorităților indicau că peste 56.000 de conducători auto care lucrau pe cele trei platforme, în 2023, nu figurau ca salariați.
Astfel, printr-o Declarație care va trebui depusă lunar, platformele de ride-sharing vor fi obligate, începând cu a doua jumătate a lunii mai, să raporteze ANAF toate aceste date.
Formularul va trebui completat și depus de către operatorii platformelor digitale până în ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare.

"Decizia vine în urma discuțiilor și dezbaterilor cu operatorii de platforme digitale și cu cei din industria de taxi și sunt menite a spori transparența în transportul de persoane.
În acest sens, Guvernul și-a îndeplinit promisiunile referitoare la transparentizarea sumelor de bani plătite operatorilor de transport alternativ și a făcut un pas important în stoparea evaziunii fiscale", spun surse oficiale pentru Profit.ro.

Profit.ro a explicat anterior că scopul noii declarații lunare pe care ANAF o introduce pentru Uber, Bolt și BlackCab este să combată munca la gri, situațiile în care firmele declară că unii șoferi lucrează un număr redus de ore, dar din datele operatorilor de platforme reiese că lucrează mult mai mult.
Cadrul legal pentru acest domeniu este foarte puțin reglementat și astfel s-a constatat că există un procent semnificativ de operatori de transport alternativ (firmele care operează pe platforme) care activează în domeniu și care nu-și îndeplinesc obligațiile legale. Aceste obligații se referă la declararea veniturilor obținute, respectiv achitarea taxelor și impozitelor datorate.
La nivelul Direcției analiză risc s-a concluzionat că există un risc sistemic în activitatea de transport alternativ.
Principalele riscuri asociate ale activității de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediată printr-o platformă digitală, sunt:
nedeclararea veniturilor;
subdeclararea muncii - angajații operatorilor de transport sunt declarați cu 2 ore de muncă, în realitate aceștia lucrând peste 8 ore pe zi raportat la numărul de kilometri parcurși.
avantaje concurențiale incorecte;
MODELUL noii declarații AICI
INSTRUCȚIUNILE DE COMPLETARE pot fi consultate AICI

Recent, ANAF și-a intensificat acțiunile de combatere a evaziunii fiscale la companiile de transport alternativ/ ridesharing.
La începutul lunii martie, Fiscul a comunicat că inspectorii Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF) au constatat, în cazul unui operator economic din București care activează pe piața de transport alternativ de persoane prin intermediul platformelor online, că, în perioada iulie 2022 - octombrie 2024, utiliza angajați fără întocmirea documentelor legale de angajare și fără plata contribuțiilor la bugetul de stat. De asemenea, sumele de bani încasate de la operatorii platformelor online au fost transferate din conturile societății în conturile personale ale administratorului, de unde ulterior au fost făcute plăți către salariați (șoferi), înregistrându-se și un prejudiciu la bugetul de stat de 3 milioane lei.
De asemenea, săptămâna aceasta, Antifrauda a anunțat că a descoperit,în urma unui control la o firmă, cu sediul în județul Ilfov, care desfășoară activitate de transport alternativ de persoane prin intermediul platformelor Uber și Bolt, că, în perioada ianuarie 2023 – iunie 2024, aceasta a obținut venituri în valoare de 5,23 milioane de lei, fără a se înregistra în scopuri de TVA și fără a declara impozitul pe veniturile microîntreprinderilor/impozitul pe profit datorat bugetului general consolidat.