Firmele vor putea emite mai ușor obligațiuni, prin delegarea aprobării acestei decizii către consiliul de administrație sau directorat, însă doar în condițiile în care obligațiunile emise nu sunt convertibile în acțiuni, iar valoarea emisiunii pentru care se face delegarea reprezintă cel mult 25% din valoarea activelor nete, prevede un prioiect de lege pregătit de MInisterul Finanțelor pentru modificarea mai multor acte normative vizând instrumente financiare și piața de capital și analizat de Profit.ro.
De asemenea, proiectul Finanțelor pune transpune mai multe acte normative ale UE, care impun în sarcina entităților aflate în aria de competență a ASF a unor cerințe/obligații de transmitere de date (care anterior doar se făceau publice) neceasre ESAP (European Single Access Point - Punct Unic de Acces European la centralizat la informațiile referitoare la serviciile financiare, pentru piețele de capital și pentru durabilitate). ASF va aplica sancțiuni dacă nu este respectată această nouă obligație.
![Acțiunile europene au atins un nou record, susținute de profiturile raportate de companii și speranțele de pace în Ucraina](http://i0.1616.ro/media/2/2621/33213/21933491/1/business-1730089-1280.jpg?width=151)
Modificările vizează
Legea nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață
- introducerea de prevederi conform cărora entitățile au obligația ca atunci când publică anumite informații prevăzute în Legea nr. 24/2017 să transmită concomitent respectivele informații organismului de colectare desemnat în acest sens, pentru a fi puse la dispoziție în ESAP;
- introducerea de cerințe legate de transmiterea către organul de colectare a informațiilor respective;
- introducerea de prevederi privind desemnarea ASF ca organism de colectare, în sensul definiției de la art. 2 pct. 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859;
- introducerea unor prevederi potrivit cărora prin derogare de la dispozițiile art. 113 lit. l) din Legea societăților nr. 31/1990, competența de a aproba emiterea de obligațiuni poate fi delegată consiliului de administrație, respectiv directoratului, prin actul constitutiv sau prin hotărâre a adunării generale extraordinare a acționarilor, în condițiile în care obligațiunile emise nu sunt obligațiuni convertibile în acțiuni, iar valoarea emisiunii de obligațiuni pentru care se face delegarea reprezintă cel mult 25% din valoarea activelor nete ale emitentului potrivit ultimelor situații financiare individuale publicate.
- introducerea unor dispoziții prin care se exercită opțiunea de la art. 9c alin. (3) din Directiva 2007/36/EC. În acest context, se introduc și unele dispoziții clarificatoare cu privire la faptul că consiliul de administrație sau de supraveghere al emitentului aprobă tranzacțiile semnificative cu părțile afiliate ulterior primirii de către emitent a raportului auditorului financiar/firmei de audit care se publică împreună cu raportul privind tranzacțiile semnificative cu părțile afiliate.
- introducerea unor prevederi referitoare la clarificarea criteriilor de independență care trebuie să se aplice în raport cu comitetul de audit al societăților ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, inclusiv în cazul membrilor comitetului de audit desemnați de AGA;
- revizuirea regimului contravențional și sancționatoriu prevăzut de lege;
De asemenea, în contextul modificărilor anumitor acte normative europene ce intră în competența ASF, aduse prin Regulamentul (UE) 2023/2869, s-a realizat revizuirea regimului contravențional și sancționatoriu în temeiul anumitor acte normative europene ce intră în competența ASF (e.g. – din cadrul Regulamentului (UE) 2017/1129 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 iunie 2017privind prospectul care trebuie publicat în cazul unei oferte publice de valori mobiliare sau al admiterii de valori mobiliare la tranzacționare pe o piață reglementată, și de abrogare a Directivei 2003/71/CE, Regulamentului (UE) nr. 596/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 aprilie 2014 privind abuzul de piață și de abrogare a Directivei 2003/6/CE a Parlamentului European
și a Consiliului și a Directivelor 2003/124/CE, 2003/125/CE și 2004/72/CE ale Comisiei);
![Hidroelectrica a depus într-o singură zi 1,7 miliarde de lei la o bancă controlată de stat. Zi cu 2 licitații de titluri de stat](http://i0.1616.ro/media/2/2621/33211/21932892/1/hidro.jpg?width=151)
OUG nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital
- introducerea de prevederi conform cărora societățile de administrare a investițiilor și societățile de investiții care se autoadministrează au obligația ca atunci când publică orice informație menționată la art. 92 alin. (1) lit. a) -c) și la art. 98 alin. (1) din OUG nr. 32/2012, să transmită concomitent informațiile respective organismului de colectare desemnat în acest sens, pentru a fi puse la dispoziție în punctul unic de acces european (ESAP);
- introducerea de prevederi privind desemnarea ASF ca organism de colectare, în sensul definiției de la art. 2 pct. 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859;
- introducerea de cerințe legate de transmiterea către organul de colectare a informațiilor menționate la art. 92 alin. (1) lit. a) – c) și la art. 98 alin. (1) din OUG nr. 32/2012;
- revizuirea regimului contravențional și sancționatoriu prevăzut de ordonanța de urgență
Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiții alternative
- introducerea unor prevederi conform cărora anumite informații pe care ESMA le păstrează într-un registru central public se pun la dispoziție în ESAP, ESMA fiind, în acest caz, organism de colectare. În acest context, la nivelul proiectului de lege se introduc și unele prevederi pentru transpunerea corespunzătoare a paragrafului al doilea al art. 7 alin. (5) din Directiva 2011/61/UE;
- revizuirea regimului contravențional și sancționatoriu prevăzut de lege;
![EXCLUSIV Companiile de stat pe profit, cele din apărare și cele de pe bursă - scutite de restricțiile bugetare din ordonanța ”trenuleț”](http://i0.1616.ro/media/2/2621/39746/21932665/1/1737735131original-8n2a6277-enhanced-nr.jpg?width=151)
Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare
- revizuirea regimului contravențional prevăzut de lege, în contextul modificărilor aduse Regulamentului (UE) nr. 1286/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 26 noiembrie 2014 privind documentele cu informații esențiale referitoare la produsele de investiții individuale structurate și bazate pe asigurări (PRIIP) prin Regulamentul (UE) 2023/2869.
Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaționale
- introducerea de prevederi conform cărora administratorii de fonduri de pensii ocupaționale au obligația ca, atunci când publică orice informație menționată la art. 25 alin. (2) și la art. 117 alin. (4) lit. a)-d) din Legea nr. 1/2020, să transmită concomitent informațiile respective organismului de colectare desemnat în acest sens, pentru a fi puse la dispoziție în punctul unic de acces european (ESAP);
- introducerea de prevederi privind desemnarea ASF ca organism de colectare, în sensul definiției de la art. 2 pct. 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859;
- introducerea de cerințe legate de transmiterea către organul de colectare a informațiilor menționate la art. 141 alin. (1) și (2) din Legea nr. 1/2020;
- revizuirea regimului contravențional și sancționatoriu prevăzut de Legea nr. 1/2020.
![Diaspora ar putea cumpăra online, prin Ghișeul.ro, titluri de stat Tezaur începând din martie - surse](http://i0.1616.ro/media/2/2621/33211/21932653/1/472758686-914072670914961-881451900536465862-n.jpg?width=151)
Legea nr. 236/2022 privind supravegherea prudențială a societăților de servicii de investiții financiare
- introducerea de prevederi conform cărora societățile de servicii de investiții financiare (SSIF) au obligația ca, atunci când publică orice informație prevăzută la art. 56 din Legea nr. 236/2022, să transmită concomitent informațiile respective organismului de colectare desemnat în acest sens, pentru a fi puse la dispoziție în ESAP, precum și cu privire la formatul informațiilor în cauză;
- introducerea de prevederi conform cărora informațiile prevăzute la art. 76 din Legea nr. 236/2022, respectiv sancțiunile și măsurile administrative impuse de ASF. potrivit prevederilor acestei legi, rămase definitive, sunt puse la dispoziție în ESAP, precum și cu privire la formatul informațiilor în cauză;
- desemnarea ASF în calitate de organism de colectare, în sensul definiției de la art. 2 pct. 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859, în scopul îndeplinirii cerințelor de punere la dispoziție în ESAP a informațiilor relevante prevăzute de Legea nr. 236/2022;
- revizuirea regimului contravențional prevăzut de lege.
![CEO-ul Siemens Energy reclamă - UE s-a împușcat singură în picior cu menținerea regulilor green](http://i0.1616.ro/media/2/2621/33214/21931849/1/siemens.jpg?width=151)
Aspecte legate de introducerea unor măsuri pentru aplicarea unor prevederi ale Regulamentului (UE) 2023/2869
În considerarea modificărilor aduse, prin Regulamentului (UE) 2023/2869, mai multor regulamente europene aflate în aria de competență a ASF, la nivelul proiectului de lege au fost introduse prevederi privind desemnarea ASF ca organism de colectare (în condițiile în care Regulamentul european prevede necesitatea desemnării unui organism de colectare la nivel național), prevederi clarificatoare privind calitatea ASF de organism de colectare (în condițiile în care Regulamentul european prevede că organismul de colectare este autoritatea competentă națională), respectiv prevederi privind sancțiunile aplicabile pentru încălcarea dispozițiilor referitoare la transmiterea către ASF, în calitate de organism de colectare, a informațiilor ce trebuie puse la dispoziția ESAP.
Astfel, au fost introduse sancțiuni pentru încălcarea obligațiilor prevăzute la art. 21a alin. (1) din Regulamentul (UE) 2014/596 (MAR), art. 29a alin. (1) din Regulamentul (UE) 2014/1286 (PRIIPS), art. 21a alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 2017/1.129 (privind prospectul) și art. 18a alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/2.088 (privind durabilitatea).
În aplicarea unor prevederi ale Regulamentului (UE) 2023/2859, la nivelul proiectului de lege au fost introduse dispoziții potrivit cărora ASF este desemnată organism de colectare pentru informații transmise în mod voluntar, de către entitățile care intră în sfera de supraveghere a ASF, în conformitate cu legislația națională care transpune directivele europene sau, după caz, în conformitate cu regulamentele europene menționate art. 1 alin. (1) lit. b) din Regulamentul (UE) 2023/2859.