Avizele și autorizaţiile de funcţionare vor fi emise fără termen de valabilitate pentru activitatea desfășurată în structuri de vânzare cu sediu fix de către firmele din domeniul comerțului public și prestărilor de servicii, inclusiv de alimentație publică, dacă nu apar modificări care să afecteze aceste documente sau actele depuse pentru avize nu au expirat. Astfel, operatorul economic nu va mai obligat să reînnoiască anual acordul sau autorizaţia de funcţionare, prevede un proiect legislativ adoptat de către Senat.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată înainte pe Profit Insider
De ce este important: La momentul actual, exercitarea activităţii de comercializare în zone publice este supusă acordului autorităţilor administraţiilor publice locale sau ale sectoarelor Municipiului Bucureşti, după caz, cu respectarea regulamentelor proprii ale acestora şi a planurilor de urbanism.
Ca urmare, consiliile locale adoptă hotărâri pentru aprobarea regulilor privind desfăşurarea activităţilor de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă.
Totodată, consiliile locale stabilesc procedura de obţinere a acordului/ autorizaţiei de funcţionare de către persoanele fizice şi juridice, care exercită activităţi de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă în zone publice sau în orice zonă de altă natură destinată folosinţei publice, în structuri de vânzare cu sediu fix ori ambulant, permanent, temporar sau, după caz, sezonier pe teritoriul ariei.
CITEȘTE ȘI Acordarea voucherelor de vacanță de la buget angajaților din sectorul privat - adoptată tacit de Senat. Posibilă eliminare a anumitor firmeSituația actuală
Din analiza hotărârilor consiliilor locale, autorii proiectului menționat au constatat că agenţii economici care desfăşoară sau urmează să desfăşoare activităţi comerciale, de prestări servicii şi de alimentaţie publică, au obligaţia depunerii documentaţiei, în vederea obţinerii, sau prelungirii, termenului de valabilitate a acordului/autorizaţiei de funcţionare, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data începerii activităţii pe care urmează să o desfăşoare sau înainte data expirării valabilităţii autorizațiee iniţiale, neexistând totuşi o practică unitară la nivel naţional.
În conformitate cu prevederile legale în vigoare, la începerea funcţionării, şi pe parcursul desfăşurării activităţii, firmele sunt obligate să deţină avize, autorizaţii sau licenţe, specifice domeniului de activitate, dar nu toate activităţile economice necesită obţinerea unor autorizării sau avize.
În majoritatea situaţiilor, demersurile pentru obţinerea avizelor, autorizaţiilor şi/sau licenţelor de funcţionare trebuie făcute după ce s-a înfiinţat firma sau punctul de lucru, subliniază autorii proiectului
Avizele, autorizaţiile şi/sau licenţele se obţin doar dacă sunt îndeplinite anumite condiţii de calitate, igienă, volum, siguranţă etc., impuse de legea aplicabilă respectivului domeniu de activitate.
CITEȘTE ȘI Noi condiții legale avizate pentru exonerarea clienților băncilor pentru locuințe de la restituirea primelor de statPentru începerea funcţionarii firmei, de exemplu, sunt necesare următoarele avize si autorizaţii:
În majoritatea cazurilor, se solicită ca persoanele juridice să depună anual dosare pentru reînnoirea avizelor/autorizaţiei de funcţionare, chiar dacă în condiţiile iniţiale de funcţionare nu au intervenit modificări.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Inițiatorii proiectului, susținut atât de putere, cât și de opoziție, arată că tot acest proces îngreunează activitatea operatorilor economici, atât din punct de vedere financiar, cât şi din punct de vedere al resurselor umane alocate pentru aceste activităţi.
CITEȘTE ȘI Participarea și votul online la AGA, extinse în cazul tuturor societățilorModificările adoptate
Prin urmare, propunerea legislativă simplifică şi eficientizează procedurile administrative şi de funcţionare a operatorilor economici.
Astfel, cadrul legislativ este propus spre modificare în sensul ca avizul sau autorizaţia de funcţionare să fie emise fără termen de valabilitate, dacă în activitatea operatorului economic nu apar modificări care să afecteze aceste avize sau autorizaţii, nu au intervenit modificări legislative care să afecteze validitatea acordului/autorizaţiei şi documentele depuse la dosarul constituit în vederea eliberării acordului de funcţionare sunt valabile.
În comisii din proiectul inițial, prezentat anterior de Profit.ro, a fost eliminată prevederea care excludea unitățile de alimentație publică de la această procedură.
”Având în vedere că forma actuală a O.G. nr.99/2000 este aplicabilă și activităților de alimentație publică, nu se justifică necesitatea excluderii acestor tipuri de activități economice din sfera de aplicabilitate a modificărilor legislative aduse prin prezenta inițiativă legislativă”, arată aleșii.
Totodată, în comisii s-a stabilit că autorizația nu se va reînnoi în aceste condiții decât pentru operatorii economici care urmează să își desfășoare activitatea în structuri de vânzare cu sediu fix. În aceste condiţii, operatorul economic nu va mai avea în sarcină obligaţia reînnoirii anuale a acordului/autorizaţiei de funcţionare.
”(...)În vederea asigurării unei bune aplicabilități a legii, se impune restricționarea emiterii acordului de funcționare pe perioadă nedeterminată strict pentru operatorul economic care urmează să își desfășoare activitatea exclusiv în structuri de vânzare cu sediu fix. Scopul acestei modificări este acela de a permite desfășurarea unor eventuale acțiuni de control, avându-se în vedere faptul că operatorii economici care desfășoară activități de comerț în structuri de vânzare cu sediu ambulant pot fi cu greu verificați cu privire la respectarea condiției de obținere a unui acord de funcționare pe perioadă nedeterminată”, consideră senatorii.
Totodată, este prevăzut ca în cazul apariţiei oricăror modificări în tipul de activitate desfăşurată pentru care s-a solicitat acordul de funcţionare sau în cazul expirării documentelor depuse la dosarul constituit în vederea eliberării avizului/autorizaţiei de funcţionare, operatorul economic să aibă obligaţia de a obţine un nou acord de funcţionare, înainte cu 30 de zile calendaristice de data începerii activităţii noi/modificate/ expirării documentelor.
Orice modificare a condiţiilor iniţiale cu privire ia autorizaţiile de funcţionare, va fi notificată instituţiilor emitente, persoanele juridice având obligaţia să solicite reînnoirea acordurilor/autorizaţiilor de funcţionare în cauză.
În cazul în care condiţiile pentru care s-a solicitat autorizarea rămân nemodificate, operatorul economic nu trebuie să întreprindă nicio acţiune până la apariţia eventualelor modificări în legătură cu condiţiile iniţiale.
Operatorul economic are doar obligaţia de a depune, până la data de 31 ianuarie a fiecărui an, o declaraţie pe propria răspundere, din care să rezulte că în tipul de activitate desfăşurată de către acesta nu au intervenit modificări faţă de momentul solicitării avizului/autorizaţiei de funcţionare şi că toate documentele de la dosarul de solicitare a avizului/autorizației de funcţionare sunt valabile la momentul depunerii declaraţiei.
Schimbările în lege
În acest sens, este propusă completarea art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 99 din 29 august 2000 (republicată) privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, aprobată prin Legea nr. 650 din 7 decembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial nr. 914 din 16 decembrie 2002, cu alineatele (4)-(7).
„Articolul 6
(1) Comerţul în zone publice se desfăşoară în structuri de vânzare cu sediu fix sau ambulant.
(2) Exercitarea activităţii de comercializare în zone publice este supusă acordului autorităţilor administraţiilor publice locale sau ale sectoarelor municipiului Bucureşti, după caz, cu respectarea regulamentelor proprii ale acestora şi a planurilor de urbanism.
(3) Prevederile alin. (2) se aplică şi în cazul transferului, mutării sau extinderii unui exerciţiu comercial, precum şi în cazul modificărilor aduse structurii de vânzare.
(4) Acordul de funcționare este actul administrativ cu caracter individual, prin care se stabilesc condițiile de desfășurare a activităților de comercializare a produselor și serviciilor de piață și se emite de către autoritățile administrațiilor publice locale sau ale sectoarelor municipiului București pe raza cărora operatorul economic urmează să își desfășoare activitatea, în structuri de vânzare cu sediu fix, pe perioadă nedeterminată, atât timp cât condițiile inițiale pentru care s-a solicitat acordul de funcționare rămân nemodificate și documentele care constituie dosarul de solicitare a acordului/autorizației de funcționare sunt valabile.
(5) Taxa de emitere/reînnoire a acordului/autorizaţiei de funcţionare se stabileşte prin hotărârea Consiliului Local. De asemenea, la momentul depunerii declaraţiei prevăzute la art. 6, alin. (7), operatorul economic are obligaţia de a face dovada plăţii taxei pentru reînnoirea acordului/ autorizaţiei de funcţionare.
(6) Prin excepţie de la prevederile art. 6, alin. (4), în cazul apariţiei oricăror modificări în tipui de activitate desfăşurată sau a schimbării suprafeţei spaţiului în care se desfăşoară activitatea pentru care s-a solicitat acordul de funcţionare sau în cazul expirării documentelor depuse la dosarul constituit în vederea eliberării acordului/autorizaţiei de funcţionare, precum şi în cazul modificării legislaţiei în ceea ce priveşte documentele necesare funcţionării, operatorul economic are obligaţia ca, înainte cu 30 de zile calendaristice de data începerii activităţii noi/modificate/ expirării documentelor în vederea desfăşurării activităţii, operatorul economic are obligaţia să obţină un nou acord/o nouă autorizaţie de funcţionare, în lipsa efectuării acestor demersuri, acordul/ autorizaţia de funcţionare se suspendă în mod automat, devenind incidente sancţiunile corespunzătoare pentru funcţionarea fără acord/autorizaţie.
(7) Operatorul economic are obligaţia de a depune, până la data de 31 ianuarie a fiecărui an, o declaraţie pe propria răspundere, din care să rezuite că în tipul de activitate desfăşurată de către acesta nu au intervenit modificări faţă de momentul solicitării acordului/autorizaţiei de funcţionare şi că toate documentele de la dosarul de solicitare a avizului de funcţionare sunt valabile la momentul depunerii declaraţiei, conform modelului din Anexa A.
Proiectul va fi transmis acum pentru dezbatere și vot final Camerei Deputaților.