Românii sunt cei mai dornici din UE să devină antreprenori, dar au și cea mai mare teamă de eșec

Românii sunt cei mai dornici din UE să devină antreprenori, dar au și cea mai mare teamă de eșec
scris 3 mar 2016

Peste 70% dintre românii își doresc să devină antreprenori, cel mai ridicat nivel din Uniunea Europeană, dar au și cea mai mare teamă de eșec, a declarat, pentru Profit.ro, Mihai Marcu, președintele Fundației Romanian Business Leaders (RBL), care consideră că aceasta este principala barieră în dezvoltarea antreprenoriatului în România. IT-ul, turismul și serviciile sunt domeniile cu potențial pentru viitoarele afaceri.

”Principalul motiv pentru care nu avem antreprenori este această povară a temerii de eșec, 90% se rezolvă prin schimbarea mentalității. În România ar trebui să se deschidă o firmă rapid, dar birocrația nu reprezintă mai mult de 5% din totalul barierelor, este vorba de curaj și de acceptarea eșecului, că un faliment nu este o dramă. Când ajungi la o anumită anvergură, este o altă discuție, dar pentru un start-up, nu. Oricum, unul dintre trei start-up-uri nu merge. Este o chestiune de voință și de curaj, pe care unii o au, unii, nu”, consideră Marcu.

Urmărește-ne și pe Google News

El arată că Europa stă prost la spiritul antreprenorial și prezintă ca exemplu SUA, în special Silicon Valley, antreprenorii americani fiind cei care au relansat economia după criză și au reușit să creeze 20 milioane de locuri de muncă.

Supraviețuitorii roller-coaster-ului economic de după ‘89: buticuri și afaceri de cartier, dar și companii mari CITEȘTE ȘI Supraviețuitorii roller-coaster-ului economic de după ‘89: buticuri și afaceri de cartier, dar și companii mari

”Europa stă foarte prost la spiritul antreprenorial și, în ultimii ani, a realizat acest lucru și că este dependentă de giganții economici. România stă și mai prost. Totuși, România este țara cu cea mai mare dorință a populației de deveni antreprenori, undeva la 70%, comparativ cu 15% în Finlanda”, spune Mihai Marcu.

Potrivit unui studiu realizat de GfK pentru RBL, în prezent, doar 12% din românii activi sunt antreprenori și 10% vor să înceapă o afacere în următoarele 12 luni.

Respondenții studiului spun că bariera cea mai mare în mediul antreprenorial din România sunt nivelul taxelor și birocratia de la ANAF, la care se adaugă accesul dificil la finanțare, mai ales pentru viitorii antreprenori, și lipsa de cunoștințe în domeniul afacerilor.

Un nou val de migrație din cauza taxării mari a muncii: S-a înjumătățit numărul de PFA, iar diferența se regăsește la microîntreprinderi CITEȘTE ȘI Un nou val de migrație din cauza taxării mari a muncii: S-a înjumătățit numărul de PFA, iar diferența se regăsește la microîntreprinderi

”Nu există nicio barieră de finanțare în România pentru tineri ca să înceapă o afacere. Nicăieri în lumea asta tinerii nu iau finanțări ca să facă un business, nimeni nu finanțează start-up-uri pentru tineri. În România sunt câteva instrumente, dar banii antreprenorilor provin de la cei trei P – proști, prieteni și părinți”, mai spune Marcu.

Președintele RBL arată că România ca țară nu a avut un business plan, cu direcții clare de dezvoltare, cum ar fi IT-ul, inovația, serviciile, industria.

El prezintă ca exemplu programul de înființări de SRL-D prin care au fost create mai mult spălătorii auto și coafoare, deși potențial foarte mare este în turism, unde este nevoie de promovare și servicii de calitate, și în IT, unde românii sunt inovatori.

Firmele și PFA de apartament vor plăti impozit ca pentru locuință dacă nu deduc cheltuielile cu utilitățile CITEȘTE ȘI Firmele și PFA de apartament vor plăti impozit ca pentru locuință dacă nu deduc cheltuielile cu utilitățile

Totodată, studiul RBL arată că principalele domenii vizate de antreprenorii care plănuiesc să își deschidă o afacere în urmatoarele 12 luni sunt comerțul și distribuția de bunuri, agricultura și serviciile profesionale. 

În ceea ce privește onestitatea în afaceri, pusă la grea încercare în ultimii ani, viitorii antreprenori sunt cei mai optimiști când vine vorba de succesul oamenilor cinstiți în România, mai ales în comparație cu antreprenorii existenți. De asemenea, cred într-o mai mare măsură că în România există modele de oameni de afaceri demne de urmat.

”Din ce în ce mai mulți oameni înteleg că antreprenorii aduc plus valoare în România, că nu mai este Popescu care și-a făcut firmă și a furat, ci și Popescu care a făcut firmă, a creat joburi și plătește taxe și impozite la stat. România nu trebuie să se bazeze doar pe investițiile străine, ci și pe dezvoltarea locală și să se schimbe paradigma: suntem hoți sau străinii sunt mai buni decât noi. Românii trebuie învețe să se promoveze”, arată Marcu.

PFA și firmele de apartament trebuie să se înregistreze și să aducă documente pentru a li se stabili taxele locale CITEȘTE ȘI PFA și firmele de apartament trebuie să se înregistreze și să aducă documente pentru a li se stabili taxele locale

El adaugă că a venit vremea ca generațiile care au reușit să devină mentori pentru viitori antreprenori, iar școala românească să evolueze.

De asemenea, potrivit studiului RBL, viitorii antreprenori sunt semnificativ mai pozitivi cu privire la potentialul lor de a schimba ceva in România în următorii trei ani.

Peste 60% dintre antreprenori sunt bărbați, un procent similar sunt căsătoriți, 11% salariați, 32% au studii medii și cei mai mulți - 37% - au între 35 și 44 ani.

În schimb, viitorii antreprenori sunt 59% bărbați, 52% necăsătoriți, 50% sunt salariați, 60% au studii medii și cei mai mulți -39%- au vârsta între 18 și 24 de ani.

Guvernul își reduce pretențiile față de oamenii de afaceri străini la acordarea vizei de lungă ședere CITEȘTE ȘI Guvernul își reduce pretențiile față de oamenii de afaceri străini la acordarea vizei de lungă ședere

Comunitatea Romanian Business Leaders numără peste 300 de antreprenori și șefi de companii din România care, de aproape doi ani, lucrează voluntar în proiecte de antreprenoriat social.

Mihai Marcu este și președintele operatorului de servicii medicale MedLife, fondat de familia sa.

viewscnt
Afla mai multe despre
rbl
marcu
studiu
antreprenori