Numărul contestațiilor înregistrate la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a crescut de două ori și jumătate anul trecut, față de 2014, potrivit informațiilor furnizate Profit.ro de instituție. Este o reacție față de presiunea mare pusă pe inspectorii fiscali pentru creșterea încasărilor, consideră mediul de business, care spune că abordarea prejudiciază companiile și le forțează, uneori, să apeleze la procedura insolvenței.
“În cadrul Direcției Generale de Soluționare a Contestațiilor cât și a structurilor teritoriale de soluționare a contestațiilor au fost înregistrate, în anul 2014, un număr total de 8.814 contestații, respectiv 21.168 contestații în anul 2015”, arată ANAF.
“Explicația privind numărul mare de contestații în 2015 este că inspecțiile fiscale sunt conduse și se finalizează sub presiunea considerabilă la care sunt supuși inspectorii, pe de o parte, să stabilească obligații suplimentare pentru a îmbunătăți încasările bugetare, iar pe de altă parte ca să nu fie considerați partizanii contribuabililor și, din acest motiv, să fie investigați intern. De multe ori, ne spun: “știm că aveți dreptate, dar contestați, mergeți în instanță”, pentru că se tem pentru statutul lor profesional”, spune Luisiana Dobrinescu, avocat specializat în litigii fiscale.
Creșterea foarte mare a numărului de contestații este un indicator al gradului de nemulțumire, iar impactul acțiunilor Fiscului asupra mediului de business este amplificat de procedurile greoaie de contestare. Din cauza numărului tot mai mare de contestații și a personalului restrâns care se ocupă de soluționare, deciziile nu sunt emise în cele 45 de zile prevăzute de Codul de procedură fiscală, ci în câteva luni, până la un an. În această perioadă, contribuabilii nu au altă variantă decât să plătească obligațiile fiscale stabilite în plus de control, cu dobânzile și penalitățile aferente.
“Pentru contribuabili, această situație produce, în primul rând, frustrarea imposibilității de a purta un dialog util, care să poată produce efecte. Spre exemplu, dacă până în urmă cu doi ani în discuțiile finale cu contribuabilii, avute la încheierea inspecțiilor, erau foarte frecvente situațiile în care se acceptau unele sesizări ale contribuabililor, în ultima vreme nu mai există niciun interes pentru dialog, ci doar pentru parcurgerea strict procedurală a acestei etape. Am avut de curând surpriza ca inspectorii fiscali să nu fie interesați nici măcar de îndreptarea unor erori de calcul din cadrul raportului de inspecție fiscală. În al doilea rând, această abordare șicanează și prejudiciază contribuabilii, datorită intervenției automate a etapei de executare silită și a duratei lungi a unui proces fiscal, de aproximativ doi ani. De foarte multe ori, contribuabilul se vede nevoit să apeleze la procedura insolvenței”, explică Luisiana Dobrinescu.
Presiunea mare asupra inspectorilor pentru creșterea încasărilor este motivul numărului mare de contestații și în opinia lui Alin Chitu, partener TZA Tax, care spune, însă, că efortul de acum al autorităților ar putea avea efect de bumerang în anii următori, de vreme ce sumele colectate vor trebui, parțial, returnate cu dobânzi dacă instanța le va da dreptate contribuabililor. “Contestația nu suspendă executarea silită. Contribuabilii trebuie să ceară acest lucru în instanță și să aducă scrisoare de garanție bancară. Multe companii, mai ales cele deținute de antreprenori români, nu au de unde să facă rost de scrisoare și atunci sunt nevoite să plătească. Ulterior, dacă câștigă în instanță, statul trebuie să le dea banii înapoi. Procesele pot dura 2-3 ani, prin urmare o parte din ceea ce se încasează acum în plus riscă să dea înapoi prin 2017-2018”, crede Alin Chitu.
Abordarea ANAF din ultimii doi ani, consideră Ruxandra Jianu, partener Biriș Goran, este cel puțin discutabilă și, din această cauză, a crescut numărul de contestații. “În trecut, exista tendința de a nu contesta pentru a nu intra în dispută cu autoritățile. În ultimul timp, s-a schimbat această atitudine, dar oricum nu justifică o creștere de două ori și jumătate a numărului de contestații. Nici numărul de controale nu a crescut atât de mult în 2015, comparativ cu 2014. Prin urmare, este o reacție față de abordarea cel puțin discutabilă a inspectorilor ANAF care pornesc de la premiza de fraudă, din momentul în care au pășit în companie”, spune Ruxandra Jianu.
CITEȘTE ȘI Biriș: Niciodată nu am avut atâția prieteni antreprenori care să-mi spună că s-au săturat și că-și vând business-ulPe de altă parte, Emanuel Băncilă, director executiv, Litigii și dispute fiscale, EY Law România, apreciază că această creștere se poate datora și unui număr sporit de inspecții, datorat scurtării duratei acestora. “Cred că și-au îmbunătățit modul de lucru și s-au mișcat mai repede”, spune Băncilă, care precizează că, din practică, a observat că există o presiune foarte mare pentru îmbunătățirea colectării, iar inspectorilor le e frică să dea o decizie în favoarea contribuabililor în cazurile interpretabile, preferând ca aceștia să meargă în instanță.
Contribuabilii pot formula contestații împotriva deciziilor de impunere, a actelor administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere, a deciziilor pentru regularizarea situației emise în conformitate cu legislația vamală, a măsurii de diminuare a pierderii fiscale stabilite prindispoziție de măsuri, precum și împotriva deciziei de reverificare. Contestația poate fi depusă în 45 de zile de la data comunicării actului administrativ fiscal. Contestațiile respinse pe cale administrativă de ANAF pot fi continuate în instanță.
Potrivit informațiilor furnizate de ANAF, s-a dublat numărul total de litigii instrumentate în 2015, având ca obiect plângeri contravenționale împotriva amenzilor aplicate de Fisc, față de 2014, la 4.394 de la 2.286. Dintre dosarele privind plângeri contravenționale existente în 2014 au fost soluționate 158, iar din cele din 2015 alte 693.
CITEȘTE ȘI Clienții E&Y au acționat Fiscul în instanță pentru o sumă totală de peste 100 milioane euroANAF mai precizează că inspectorii antifraudă au încasat 72,55% din amenzile dispuse pentru sancționarea contravențiilor constatate în perioada decembrie 2013-decembrie 2015, urmare controalelor specifice desfășurate. În acest sens, contribuabilii sancționați pentru încălcarea legislației financiar – contabile în vigoare au virat în conturile Trezoreriei suma totală de 99.040.367 lei.