Companiile care inițiază în România proiecte de investiții în industria prelucrătoare calificate ca strategice de către Guvern vor fi sprijinite în următorii cinci ani prin ”Programul pentru proiectele strategice în industria prelucrătoare” cu valoarea maximă de 5 miliarde lei în perioada 2025-2030, potrivit documentului oficial analizat de Profit.ro. Parte a facilităților disponibile, companiile vor putea primi un credit fiscal de 10% din valoarea investiției, dar nu mai mult de 25 milioane euro, vor putea primi terenuri, scutiri de la plata impozitelor locale, precum și facilități în ce privește obținerea rapidă a avizelor, conectarea la rețeaua de drumuri și la rețelele de utilități.
Totodată, Agenția Română de Investiții și Comerț Exterior va avea la dispoziție 375 milioane lei pe care să îi cheltuiască pe tipărirea de broșuri, participarea la târguri și alte evenimente, organizarea de astfel de evenimente și mediatizare. Aceste acțiuni vor viza promovarea oportunităților de investiții în industria prelucrătoare din România.
Având în vedere impactul pozitiv al proiectelor de investiții strategice, sunt necesare măsuri de atragere a realizării acestora de către mediul de afaceri. Proiectul are drept scop reglementarea cadrului legal pentru acordarea de facilități investițiilor cu impact semnificativ din domeniul industiei prelucrătoare implementate de investitori cu respectarea legislației specifice în domeniul ajutorului de stat.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Termenul amnistiei fiscale - prelungitPrin investiție strategică se înțelege acea investiție care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:
- constă în investiții în active corporale și necorporale legate de:
- înființarea unei unități noi;
- extinderea capacității unei unități existente;
- diversificarea producției unei unități care presupune obținerea de produse sau servicii care nu au mai fost fabricate anterior în unitate;
- schimbare fundamentală a procesului general de producție a produsului/produselor sau a prestării generale a serviciului/ serviciilor unei unități existente.
- este realizată într-unul din sectoarele de activitate prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență;
- are o valoare de minimum 150 milioane euro;
- creează în mod direct un număr de minimum 100 de locuri de muncă direct productive nou create și le păstrează pentru încă 5 ani de la finalizarea investiției;
- este implementată într-o regiune de dezvoltare din România, cu excepția regiunii de dezvoitare București-Ilfov.
În cazul unei unități existente, investitorii care realizează o schimbare fundamentală a procesului general de producție care asigură tranziția verde și digitală sau care implementează procese de producție cu componentă de cercetare sau inovare ce determină diversificarea producției unei unități care presupune obținerea de produse sau servicii care nu au mai fost fabricate anterior în unitate trebuie să îndeplinească și următoarele condiții:
a) valoarea investiției să fie de minimum 50 milioane euro;
b) numărul de locuri de muncă direct productive nou create este de minim 50 și le păstrează pentru încă 5 ani de la finalizarea investiției;
Declararea investițiilor ca fiind de interes strategic se va realiza prin hotărâre a Guvernului, ca punct focal pentru investiții strategice în industria alimentară, industria chimică, industria farmaceutică, industria metalurgică, etc..
Prin proiectul de act normativ se propun măsuri care să contribuie la un mediu investitional atractiv pentru investițiile strategice, structurate pe trei teme majore:
a) ajutor de stat și fiscalitate;
b) obținerea avizelor și autorizațiilor;
c) sprijinirea operațiunilor de integrare a investițiilor în cadrul localităților.
Proiectele de investiții se declară de interes strategic prin hotărâre a Guvernului României, la propunerea Ministerului Finanțelor pe baza documentelor prezentate de investitor.
Referitor la obținerea avizelor, acordurilor și autorizațiilor, prin proiect se propun o serie de măsuri care să sprijine scurtarea termenelor necesare pentru implementarea și operaționalizarea investițiilor, astfel încât activitățile de producție să fie cât mai rapid demarate pentru ca efectele scontate (crearea de locuri de muncă directe și indirecte în industriile si și serviciile conexe, producția industrială, încasarea de taxe la buget, etc.,) să fie cât mai rapide.
Astfel, se propune înlocuirea zilelor lucrătoare cu calendaristice, stabilire unui termen maxim pentru emiterea tuturor avizelor, introducerea unor mecanisme de avizare tacită deja existente în legislația privind infastructura de transport de interes național.
Referitor la sprijinirea operațiunilor de integrare a investițiilor în cadrul localităților, prin proiect se propun o serie de instrumente la dispoziția autorităților publice locale, astfel încât să poată să realizeze investiții publice complementare celor private.
CITEȘTE ȘI Guvernul alocă la pensii 1,6 miliarde lei din fondul de rezervă, pentru a acoperi integral plățile în decembrieAlte facilități pentru investitori prevăzute de ordonanța de urgență:
- Proiectele de investiții majore sunt scutite de la plata oricăror taxe sau tarife solicitate prin certificatele de urbanism și stabilite prin hotărârile consiliilor locale sau județene.
- Terenurile proprietate publică sau privată a statului sau a unităților administrativ teritoriale pot fi concesionate prin atribuire directă, iar la încetarea contractului de concesiune bunurile care au rezultat în urma implementării proiectelor de investiții strategice realizate pe terenuri proprietate a statului sau a unităților administrativ-teritoriale, rămân în proprietatea concesionarului.
- Terenurile proprietate publică a statului sau a unităților administrativ teritoriale pe care s-a realizat investiția, pot fi trecute în proprietatea privată a statului sau a unităților administrativ teritoriale, în vederea vânzării către concesionar, după menținerea investiției strategice pe o perioadă de cel puțin 5 ani de la data finalizării acesteia, condiționat de îndeplinirea de către investitor a obligațiilor asumate. Vânzarea - cumpărarea terenului se aprobă prin hotarâre a Guvernului, a consiliilor județene/locale, după caz, pe bază de raport de evaluare pentru stabilirea valorii de piață întocmit în condițiile legii.
- Autoritățile administrației publice locale asigură accesul la rețeaua de transport națională și transeuropeană a amplasamentelor de teren pe care urmează a se realiza proiectele de investiții majore.
- Pentru rețele de utilități publice, operatorii economici de utilități publice au obligația alocării de fonduri și realizării obiectivelor de investiții pe toată durata implementării proiectului de investiții.
- Se instituie posibilitatea acordării, prin hotărâre a Consiliului local, a unei reduceri de la plata impozitului/taxei pe teren pentru terenurile pe care sunt realizate proiecte de investiții declarate de interes strategic, deținute în proprietate de investitor/concesionate, și respectiv de la plata impozitului pe clădiri pentru clădirile rezultate ca urmare a implementării proiectelor de investiții declarate de interes strategic ce se află astfel în proprietatea investitorului. Reducerea poate fi acordată pe o perioadă determinată de timp, de cel mult 5 ani fiscali, calculată începând cu 1 ianuarie a anului următor celui în care persoana impozabilă depune documentele justificative, precum și într-un cuantum limitat, de până la 50% din valoarea impozitului l taxei.
- Pentru proiectele de investiții strategice realizate în domeniul industriei prelucrătoare se acordă, o singură dată, o bonificație sub forma unui credit fiscal în cuantum de 10% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aferente investiției strategice efectuate de contribuabili, dar nu mai mult de 25 milioane euro echivalentul în lei la data acordării ajutorului de stat, care poate fi utilizată pentru o perioadă de cel mult 5 ani.
- Agenția Română de Investiții și Comerț Exterior (ARICE) desfășoară prin personalul de specialitate activități de promovare/ publicitate pentru facilitățile acordate/oportunitățile de investiții în industria prelucrătoare în România. În perioada 2025 -2030, în bugetul de stat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului pentru categoriile de cheltuieli menționate în proiectul de act normativ se implementează Programul Național cu denumirea: ”Promovarea Oportunităților de Investiții în Industria Prelucrătoare” care este gestionat și administrat prin ARICE în valoare de 375 milioane lei pentru o perioadă de 5 ani.
- Investitorii care implementează proiecte de investiții strategice pot încheia parteneriate de educație și formare specializată cu unitățile de învățământ superior sau cu unitățile de învățământ din sistemul de educație preuniversitar prin care se stabilesc domeniile de specializare, necesarul de forță de muncă specializată, programele școlare precum și alte categorii de măsuri care sunt necesare pentru formarea forței de muncă, inclusiv cheltuielile prevăzute la alin. (6) și echipamentele, utilajele, instalațiile precum și dotările independente care fac parte din baza materială. Programele de educație și formare specializată se aprobă de către unitățile de învățământ potrivit prevederilor legale în vigoare.
Pe ce va cheltui ARICE 375 milioane de lei în umătorii cinci ani
(1) Agenția Română de Investiții și Comerț Exterior desfășoară prin personalul de specialitate activități de promovare/publicitate pentru facilitățile acordate/oportunitățile de investiții în industria prelucrătoare după cum urmează:
a) participarea/organizarea la/de evenimente/târguri/expoziții/simpozioane/conferințe/misiuni economice care sunt organizate pe tematici corespunzătoare promovării investițiilor și dezvoltării;
b) editarea/tipărirea/promovarea de ghiduri/mape/broșuri/flayere specifice atât în format scris cât și în format electronic sau sub orice altă formă pentru a fi destinate investitorilor din industria prelucrătoare;
c) organizarea anuală de expoziții/târguri/evenimente/conferințe/expoziții/întâlniri pentru corporațiile/investitorii care au ca obiect de activitate din industria prelucrătoare care sunt interesate de activități de extindere și/sau dezvoltare pe teritoriul României sau de participarea la aceste evenimente la nivel internațional;
d) organizarea de parteneriate cu autoritățile publice locale interesate în atragerea de investiții de interes strategic inclusiv sprijin pentru participarea acestora la evenimente/expoziții/târguri/conferințe/simpozioane/misiuni economice precum și sprijin în organizarea de întâlniri/vizite de lucru ori de câte ori există interes din partea acestora pentru a promova oportunitățile de investiții pe care le au;
e) mediatizarea oportunităților de investiții pe care România le oferă, inclusiv pentru resursele naturale și oportunitățile de explorare/exploatare pe care le are țara noastră pe pagina ambasadelor/consulatelor unde ARICE dispune de birou de promovare comercial economică sau pe orice alt canal media cu vizibilitate majoră.
f) promovarea/organizarea altor tipuri de activități necesare pentru a facilita accesul la informațiile privind facilitățile/oportunitățile de investiții în România;
(2) ARICE are obligația de a organiza anual evenimente internaționale indiferent de forma sub care se organizează: târguri/expoziții/misiuni economice sau altele asemenea împreună cu autoritățile publice locale/autoritățile/instituțiile publice interesate pentru a promova oportunitățile de investiții și resurse naturale existente la nivel local și/sau cu operatorii economici naționali interesați de a extinde/investi în industria prelucrătoare.