Producătorii elvețieni de ceasuri își îndreaptă din ce în ce mai mult atenția spre India, grație unui recent acord de liber schimb care va deschide treptat poarta pentru exporturile de ceasuri de lux pe această piață imensă, transmite AFP.
Însă dacă unele mărci sunt deja în block-starturi, altele au decis să mai aștepte puțin pentru a vedea dacă India va deveni sau nu un nou Eldorado, scrie Agerpres.
"India are un potențial enorm", a declarat noul președinte al Federației elvețiene de orologerie,Yves Bugmann, la închiderea salonului Watches and Wonders de la Geneva. În pofida populației sale de 1,4 miliarde de locuitori, India s-a clasat în 2023 abia pe locul 22, cu puțin în fața Austriei, în topul țărilor unde Elveția a exportat cele mai multe ceasuri, subliniază Yves Bugmann.
Valoarea exporturilor de ceasuri elvețiene în India a fost anul trecut de doar 218,8 milioane de franci (224,8 milioane de euro), cu mult în urma Chinei (2,7 miliarde de franci) și SUA (4,1 miliarde de franci).
Taxele ridicate au descurajat de mult timp producătorii elvețieni de ceasuri, în special cele mai scumpe mărci. Chiar dacă modul de calcul al taxelor din India este unul complicat, ele includ taxe vamală de aproximativ 20% pentru ceasuri, o taxă de 18% pentru bunuri și servicii plus o suprataxă suplimentară.
Cu toate acestea, luna trecută, după 16 ani de negocieri, Asociația Europeana a Liberului Schimb (AELS), din care face parte și Elveția, a semnat un acord de liber schimb care "va reduce progresiv taxele vamale pe o perioadă de șapte ani", a explicat Bugmann.
"Este o piață extrem de interesată însă va fi asta noul El Dorado al industriei de orologerie? Nu știm încă", a recunoscut Bugmann.
Într-un studiu publicat la mijlocul lunii octombrie 2023, firma de consultanță Deloitte estima că exporturile de ceasuri elvețiene spre India ar putea trece de 400 de milioane de franci în 2028. În plus, în decursul unui deceniu, India ar putea urca printre primele 10 piețe pentru ceasurile elvețiene, grație celor foarte bogați dar și unei clase mijlocii în creștere. Odată cu semnarea acordului de liber schimb, "avem senzația că lucrurile încep să se miște", a declarat autorul raportului Karine Szegedi, cu ocazia salonului de la Geneva.
"Simțim un apetit imens și trebuie să fii primul pentru a te impune", spune Edouard Meylan, director general la H. Moser, o mică marcă în expansiune care vinde ceasuri cu un preț mediu de 40.000 de franci. Această marcă s-a aliat deja cu un distribuitor local pentru a deschide un magazin la New Delhi în acest an, înainte de Diwali, o sărbătoare care în acest an va fi celebrată la finele lunii octombrie și începutul lunii noiembrie.
La rândul său, președintele Patek Philippe, Thierry Stern crede că India va fi cu siguranță o piață avută în vedere, dar precizează că va fi interesantă în special pentru "mărcile care produc în cantități mari". Patek Philippe, ale cărui ceasuri se vând la licitație pentru mai multe milioane de franci, nu produce decât 72.000 de ceasuri pe an, o cantitate mică dar care se traduce prin liste luni de așteptare.
Marca Raymond Weil, care este deja prezentă pe piața din India, a salutat acordul AELS, care îi va facilita afacerile. "Bunicul meu avea o preferință specială pentru această piață care s-a dezvoltat în anii 1980", ceea ce i-a permis să dobândească o anumită notorietate astfel că în prezent această piață reprezintă 5% din cifra sa de afaceri, spune Elie Bernheim, care reprezintă cea de a treia generație la cârma firmei de familie.