Proceduri mai simple și termene schimbate pentru obținerea pașaportului

Proceduri mai simple și termene schimbate pentru obținerea pașaportului
scris 11 oct 2018

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) anunță că Guvernul a aprobat o serie de modificări legislative pentru simplificarea procedurilor și reducerea termenelor pentru obținerea pașaportului. Astfel, termenul de eliberare a pașapoartelor simple electronice va fi fixat la 15 zile lucrătoare, în cazul cererilor depuse în țară, și la 45-60 de zile lucrătoare, în cazul celor depuse în alte state.

Evenimentele Deloitte: Pentru afaceri conectate cu noutățile fiscale CITEȘTE ȘI Evenimentele Deloitte: Pentru afaceri conectate cu noutățile fiscale
Urmărește-ne și pe Google News

Astăzi, termenul oficial de eliberare a pașapoartelor simple electronice în cazul cererilor depuse în țară este de până la  30 zile lucrătoare (de la data depunerii cererilor).

Totuși, Direcția Generală de Pașapoarte transmite la acest moment că, deși pașaportul simplu electronic are termen legal de eliberare 30 de zile de la data înregistrării cererii, în prezent termenul de obținere a acestuia este de 10 zile lucrătoare pentru cererile depuse în țară (neexistând posibilitatea eliberării în regim de urgență a acestuia).

Practic, Guvernul reduce acum la jumătate limita maximă în care autoritățile pot întârzia eliberarea pașaportului, în special în cazul unui număr ridicat de cereri.

În ceea ce privește cererile depuse în străinătate, termenul actual de 90 de zile va fi redus în funcție de țara unde se află solicitantul: 45 de zile lucrătoare, în cazul cererilor depuse la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în statele membre ale Uniunii Europene, respectiv 60 de zile lucrătoare, în cazul cererilor depuse în statele terțe în raport cu UE.

De asemenea, printre modificările aprobate se află simplificarea condițiilor care trebuie îndeplinite pentru eliberarea pașapoartelor simple temporare în cazul minorilor care urmează să se deplaseze în străinătate pentru a urma un tratament medical fără de care viața ori sănătatea le este pusă în pericol, prin stabilirea necesității unei traduceri "autorizate", și nu "legalizate", așa cum este reglementat în prezent, a documentelor emise de instituția străină care urmează să efectueze tratamentul medical.

Potrivit MAI, se stabilește că procura specială și declarația privind acordul de eliberare a pașaportului minorului se restituie solicitantului, după scanare, atunci când aceste înscrisuri cuprind împuternicirea, respectiv acordul pentru îndeplinirea altor operațiuni sau acte, altele decât cele privind eliberarea pașaportului.

FOTO Wizz Air schimbă politica de bagaje CITEȘTE ȘI FOTO Wizz Air schimbă politica de bagaje

Totodată, se elimină necesitatea prezentării strict a originalului certificatului de naștere al minorului sub 14 ani la ridicarea pașaportului simplu electronic/temporar, fiind acceptată și copia acestuia.

O altă modificare vizează eliminarea sintagmei "în original" în cazul hotărârilor judecătorești care trebuie prezentate de către solicitanții pașapoartelor, având în vedere faptul că hotărârile judecătorești se comunică părților în copie de către instanță. Noua formulare asigură claritatea textului și a intenției normative ce vizează necesitatea prezentării hotărârii judecătorești certificate de instanța judecătorească (prin aplicarea ștampilei, în original), mai arată MAI.

MAI amintește că, prin Legea nr. 133/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, care a intrat în vigoare în iulie, s-a extins termenul de valabilitate a pașaportului simplu electronic de la 5 la 10 ani pentru persoanele care au împlinit vârsta de 18 ani și s-au reglementat situațiile în care poate fi eliberat pașaportul simplu temporar.

viewscnt
Afla mai multe despre
pasaport
mai