Va trimite industria auto economia globală în recesiune?

Constantin Rudniţchi
Constantin Rudniţchi
scris 6 aug 2019

Industria auto mondială dă semne de încetinire. Este o veste care trebuie privită din cel puțin două puncte de vedere. În primul rând, industria auto are o considerabilă forță de tractare a economiei mondiale. Dacă vânzările de autoturisme nu merg, este posibil ca acesta să fie primul semn al unei crize sau al unei recesiuni.

Recent, chiar președintele Băncii Centrale  Europene (BCE), Mario Draghi, vorbea despre faptul că producția industrială transmite „vești tot mai proaste”, iar o parte importantă a industriei manufacturiere o reprezintă chiar sectorul auto.

Dacă Eminescu ar suna la 112 CITEȘTE ȘI Dacă Eminescu ar suna la 112
Urmărește-ne și pe Google News

În al doilea rând, industria auto este importantă pentru România. Cu doi producători de top și cu foarte mulți furnizori de piese și subansamble prezenți în țară, industria auto este esențială din România.

De aceea, evoluția industriei auto este importantă pentru economia globală, acolo unde poate declanșa dacă nu o criză, o recesiune, și pentru economia românească, dependentă, practic, de taxele, impozitele și contribuțiile plătite de companiile din această industrie.  

Iată câteva repere legate de evoluția vânzărilor de mașini în câteva economii importante ale lumii. China a avut în primul semestru al acestui an o scădere a producției auto. China este cea mai mare piață din lume, dar transmite semne îngrijorătoare. Anul trecut, a avut o scădere a vânzărilor de mașini noi cu 2,8%, față de anul precedent, pentru prima dată după anul 1990. Anul acesta, scăderea, pe primul semestru, este de-a dreptul drastică ajungând la 12,4%.

La fel se întâmplă și cu alte state emergente. În Rusia și în India vânzările de automobile noi au scăzut. De exemplu, Rusia, o importantă piață emergentă, s-a redresat în anii 2017 și 2018, vânzările de mașini noi înregistrând creșteri cu 11,9% și, respectiv, 12,8%. Dar progresul din anii trecuți s-a evaporat rapid anul acesta, după ce a avut loc o creștere de TVA, pe primul semestru ajungându-se la o scădere cu 2,6%.

În India, vânzările au scăzut cu 18% în trimestrul doi al acestui an, după o altă scădere din primul trimetsru, mai mică, de 1,3%.

America Latină are o evoluție diferită. Argentina înregistrează o scădere drastică a vânzărilor, cu 50%, sub efectul unei noi crize economice manifestată prin creșterea dobânzilor și o volatilitate crescută a monedei naționale. În schimb, Brazilia are o bună performanță, în sensul că reușește doi ani consecutivi de creștere a vânzărilor de mașini noi.

Și tu, Dragoș? CITEȘTE ȘI Și tu, Dragoș?

În ceea ce privește piețele cele mai mari și mai mature, Statele Unite și Uniunea Europeană, acestea înregistrează fie o stagnare, fie o ușoară scădere.

Paradoxul este că marii constructori de automobile mizau pe piețele emergente pentru a avea, anul acesta, o creștere de producție. Numai că, după cum se vede, statele emergente nu vor putea să contribuie substanțial la creșterea vânzărilor pentru companiile auto internaționale.

Perspectivele pieței auto sunt incerte. Există scenarii diferite, iar șefii organizațiilor din industria auto au prognoze conservatoare. Nimeni nu se încumetă să fie prea optimist. Unii specialiști prognozează o scădere a pieței mondiale, anul acesta, cu 5%.

Deocamdată, pe primul semestru, scăderea vânzărilor de mașini noi, la nivel mondial, a fost de 7%. Constructorii auto și companiile producătoare de piese de schimb și subansamble sunt în alertă. Managerii companiilor se tem că perioada de creștere a industriei, care durează deja de 10 ani, s-a epuizat.

Nu mai este o supriză faptul că o serie de companii au anunțat disponibilizări de personal. Scăderea vânzărilor se suprapune cu temele actuale legate de scandalul Diesel și de presiunea care se simte dinspre automobilele electrice. Toate aceste schimbări ale pieței înseamnă costuri mai mari pentru constructorii auto. Companiile importante din domeniu au cercetări și investiții în cercetare și dezvoltarea automobilului electric sau a celui autonom.

Șefii companiilor auto știu ce au de făcut atunci când situația se complică. Au trecut prin momente foarte grele, în anul 2008, când criza și-a arătat efectele. Managerii din industrie par mai pregătiți acum și încep să se concentreze pe investițiile esențiale, să caute parteneri pentru cercetare-dezvoltare, în ideea împărțirii costurilor, și testează posibile fuziuni sau achiziții.

Industria auto este esențială pentru economia globală. Se poate spune că de ea poate depinde intrarea sau nu în recesiune, inclusiv a eonomiei românești.

viewscnt
Afla mai multe despre
industria auto
recesiune