"Domnia legii” (rule of law) este un concept fundamental al democrației, iar Guvernul este primul responsabil cu aplicarea și respectarea permanentă a tuturor prevederilor legale în vigoare.
Astăzi discutăm intens, cu argumente pro și contra, despre execuția bugetului general consolidat pe anul 2019, încercând să anticipăm dacă vom depăși nivelul de 3% pentru deficitul bugetar. Întrebarea este însă, de ce am ajuns în această situație? Opinia mea este că putem găsi cauza rădăcină în nerespectarea prevederilor legale în vigoare privind strategia fiscal-bugetară, precum și a principiului responsabilității fiscale. Într-o perioadă de austeritate, când plăteam cu toții efectele cheltuielilor nesustenabile din perioada 2004-2008, a fost aprobată de Parlament Legea responsabilității fiscal-bugetare (Legea 69/26.04.2010), completând prevederile Legii 500/2002, privind finanțele publice.
Conform Legii 69, până pe 31.07.2018, Ministerului Finanțelor Publice trebuia să prezinte Guvernului strategia fiscal-bugetară pe anii 2019-2021, iar până la 15.08.2018 să o înainteze Parlamentului, însoțită de o declarație semnată de primul ministru și ministrul finanțelor publice, care atesta respectarea principiului responsabilității fiscale și altor prevederi din lege. Strategia nu a fost prezentată, iar declarația celor 2 demnitari nu a însoțit bugetul prezentat Parlamentului! În decembrie, prin OUG 114/2018, Guvernul a anulat această obligație legală a declarației, decizie care nici astăzi nu este validată de Parlament. Ulterior, în 55 de zile de la publicarea bugetului general consolidat în Monitorul Oficial, Ministerul Finanțelor Publice trebuia să publice chetuielile bugetare trimestriale defalcate, pentru a putea compara execuția bugetară pe anul 2019 nu numai cifrele anului anterior, ci și cu bugetul aprobat de Parlament.
Astăzi, Guvernul vorbește de rectificarea bugetară, pe care o va face până la 31 iulie 2019. Dar, conform prevederilor legii, rectificarea trebuie precedată de publicarea de către Ministerul Finanțelor Publice a concluziilor privind situația economică și bugetară pe primul semestru al anului, a măsurilor de corectare a nerealizărilor veniturilor și depășirilor de cheltuieli, însoțită de raportul Consiliului Fiscal! Tot până la acea dată, Ministerul Finanțelor Publice trebuie să prezinte și strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2020-2022, apoi să o trimită Parlamentului până în 15 august, iar la 30 septembrie (Legea 500/2002) trebuie să prezinte Guvernului proiectul de buget general consolidat, pentru anul 2020.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Sunt sarcini dificile ce necesită multă muncă, inteligență, responsabilitate și transparență. Dar evoluția economică a României, pentru perioada următoarelor 18 luni, depinde fundamental de modul în care Guvernul, în ansamblul său, va înțelege să se dedice prioritar administrării eficiente și eficace a finanțelor publice, să accepte că principiul responsabilității fiscale este baza construcției și execuției bugetare.
Marius-Dumitru Marin este ex-CEO Macon Group și actual CEO al MDM Top Consultancy