Sportul generează astăzi venituri foarte mari. Spre exemplu, veniturile realizate în anul 2019 de Nike, cunoscutul producător de echipament sportiv, s-au ridicat la nu mai puțin de 39.117 miliarde USD, înregistrând o creștere cu 7.47% față de anul 2018, când veniturile obținute de compania americană au fost de 36.397 miliarde USD. Grupul Adidas, concurentul european al celor de la Nike, a avut în anul 2018 venituri de 21.915 miliarde EUR, înregistrând astfel o creștere cu 3% față de 2017 (21.218 miliarde EUR).
În sezonul 2017/18, cele 30 de echipe din NBA au cumulat venituri de 7.4 miliarde USD, înregistrând o creștere cu 25% față de sezonul precedent.
Potrivit raportului ”Football Money League” (2019) al celor de la Deloitte, în sezonul 2017/18, clubul Real Madrid a realizat venituri de 750.9 milioane EUR. În topul cluburilor cu cele mai mari venituri, echipa spaniolă a fost urmată de rivalii de la FC Barcelona, care au încasat 690.4 milioane EUR, și de englezii de la Manchester United cu 666 milioane EUR. Așadar, aceste trei cluburi au reușit să genereze cumulat, într-un singur sezon competițional, venituri de 2.107 miliarde EUR, respectiv 25.38% din veniturile generate de primele 20 de cluburi europene, care s-au ridicat în sezonul 2017/18 la 8.3 miliarde EUR.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În comparație cu acești giganți, cluburile românești din Liga I au realizat în anul 2018, potrivit datelor puse la dispoziție de Federația Română de Fotbal, venituri din exploatare în valoare de 275.049.000 lei (57,78 milioane EUR).
Privind cifrele de mai sus, putem afirma fără niciun dubiu că sportul este astăzi o afacere, iar principiul profitabilității este unul dintre reperele fundamentale pentru orice organizație ”sănătoasă” care activează în sport.
Pentru a genera venituri, organizațiile sportive trebuie să înțeleagă motivele care îi determină pe consumatori să-și cumpere bilete la evenimentele sportive, să achiziționeze tricouri sau alte obiecte promoționale cu însemnele echipei favorite sau să privească un meci transmis la televizor. Cu alte cuvinte, înțelegerea motivelor pentru care fanii consumă evenimentele sportive sau obiecte promoționale este esențială pentru a construi, menține și dezvolta relațiile cu aceștia.
Fără îndoială că unul dintre principalele motive pentru care fanii participă la evenimentele sportive este cel al divertismentului. Bucuria și satisfacția emoțională anticipate de către aceștia stau la baza deciziei de a urmări și de a-și susține echipa favorită.
Evenimentele sportive stimulează fanii, generându-le experiențe mult mai puternice decât cele cu care aceștia sunt obișnuiți în viața de zi cu zi. Aceste experiențe sunt potențate și de ”drama” care însoțește sportul, generată de imprevizibilitatea rezultatelor meciurilor sau competițiilor sportive. Suspansul întrecerilor sportive îi aduce pe fani în centrul acțiunii, iar emoțiile intense generate, starea de excitație produsă sunt considerate un motiv important pentru consumul de evenimente sportive, cunoscut sub denumirea de eustres.
CITEȘTE ȘI Românii pot jubila: corupția a ajuns, în sfârșit, la companiile străineOportunitatea evadării din calea stresului zilnic reprezintă un alt motiv pentru care fanii consumă evenimente sportive. Din această perspectivă, consumul de sport are un efect purificator pentru suporteri, care se văd astfel eliberați, măcar pentru o vreme, din monotonia vieții cotidiene. Totodată, sportul generează apreciere și datorită abilităților sportivilor, precum și grației și frumuseții care însoțesc elementele și mișcările acestora, spectatorii consumând evenimentele sportive și pentru un motiv estetic.
Un alt motiv important pentru care fanii participă la evenimentele sportive este reprezentat de potențialele beneficii asupra stimei de sine. Oamenii își pot satisface stima de sine nu doar în mod direct, prin intermediul realizărilor proprii, dar și indirect, prin intermediul realizărilor altor persoane. Prin consumul de evenimente sportive, fanii se pot identifica cu realizările echipei sau sportivului favorit, rezultatele bune ale acestora creând un sentiment de împlinire pentru consumatori. Totodată, aceste rezultate au potențialul de a genera o creștere spectaculoasă a consumului de obiect promoționale legate de echipa sau sportivul preferat.
Mai trebuie menționat aici că de cele mai multe ori evenimentele sportive nu sunt consumate de către fani în mod individual, ei urmărindu-și echipa favorită ori sportivii preferați alături de familie și prieteni. Așadar, afilierea sau apartenența la un grup ori chiar o comunitate reprezintă un alt motiv care-i determină pe consumatori să participe la evenimentele sportive.
În concluzie, pentru a fi profitabile, organizațiile sportive trebuie să-și înțeleagă foarte bine fanii, iar acest lucru implică o cunoaștere detaliată a motivelor care-i determină pe aceștia din urmă să consume evenimente sportive sau obiecte promoționale.
Justin Ștefan este Secretar General al Ligii Profesioniste de Fotbal