Mai mult RCA, fără diversificare, înseamnă faliment?

scris 27 mar 2018

Cele mai recente cifre arată că 59% din piața RCA este controlată de doi asigurători, City Insurance și Euroins. Afacerile ambelor companii au depășit pragul de un miliard de lei din subscrierea excesivă a acestui tip de poliță.

În urmă cu 10 ani, cele două societăți se situau undeva în partea a doua a clasamentului de profil. În prezent, City Insurance și Euroins dau lecții unor jucători ca Allianz-Țiriac, Omniasig sau Groupama, subsidiare ale unor grupuri financiare internaționale importante, despre cum se face profit și business miliardar aproape exclusiv din RCA.

Urmărește-ne și pe Google News

Vorbesc cu cineva din industrie și-l întreb cât poate să mai continue succesul City Insurance și Euroins, care aproape că și-au dublat cota pe RCA în ultimul an. Îmi răspunde că atât timp cât subscrierile vor rămâne la fel sau vor continua să crească, totul va fi perfect, vor avea de unde să achite despăgubirile.

Dacă vor pierde business, dacă veniturile vor intra pe minus, va fi cum s-a întâmplat la Carpatica Asig sau Astra, vine și a doua parte a răspunsului.

În decembrie 2015 am scris o opinie în care prezentam pe scurt următorul scenariu: subsidiarele locale ale asigurătorilor internaționali au făcut deliberat pasul înapoi și au lăsat Astra și, mai ales, Carpatica Asig să-și majoreze veniturile prin atragerea unui mare număr de clienți cu tarife scăzute la RCA, nesustenabile în opinia celorlalți jucători din piață.

S-a dorit “umflarea” companiilor pentru a fi vândute pe bani mulți unui investitor străin. Dar vânzarea nu a mai avut loc și, cu despăgubiri în creștere, insuficient acoperite de rezerve, indicatorii de lichiditate și solvabilitate ai celor doi asigurători s-au degradat. Fără noi aporturi de capital, pasul următor a fost retragerea licenței de funcționare și intrarea în faliment.

Cine a acoperit plata daunelor, de ordinul sutelor de milioane de lei? Fondul de Garantare a Asiguraților, acolo unde fiecare client cotizează indirect atunci când încheie o poliță.

Cifrele oficiale arată că anul trecut subsidiarele grupurilor internaționale au pierdut cotă de piață pentru că au încasat mai puțin din RCA, pe fondul reducerii tarifelor și, implicit, a primei medii, mai ales pe segmentul persoanelor juridice, cu toate că s-au vândut cu 30% mai multe polițe auto obligatorii.

Fără segmentul RCA, afacerile noastre au crescut în 2017, spunea unul dintre șefii Groupama într-o recentă conferință de presă, încercând să prezinte într-o manieră pozitivă scăderea ușoară a subscrierilor subsidiarei locale a grupului francez.

Câteva zile mai târziu, cifrele Vienna Insurance Group arătau că Asirom și Omniasig au încasat mai puțin din RCA în 2017, trăgând în jos afacerile din România ale grupului austriac.

La finele anului trecut, șeful Allianz-Țiriac și-a manifestat îngrijorarea că City Insurance a atins o cotă de piață mai mare decât cifrele însumate de Astra și Carpatica Asig înainte de retragerea licenței. În plus, Șoncutean își exprima nedumerirea că nu a primit răspunsuri pertinente și pe măsura situației atunci când a ridicat problema în cadrul unor întâlniri cu reprezentanții ASF.

Ce va fi în continuare într-o piață care se zbate de mai mulți ani în jurul valorii de două miliarde de euro și dominată de RCA și CASCO? Fără diversificare, piața nu va crește, vine răspunsul de la șeful Allianz-Țiriac.

Și posibil să asistăm și la alte falimente din cauza RCA, aș completa.

viewscnt
Afla mai multe despre
rca
faliment