“Tocmai ce-am țepuit legal statul român cu vreo 10 milioane de lei”, îmi spune extrem de satisfăcut, pe terasă, la o țigară, un amic, P.
“Cum ai reușit? Vorbești de lei vechi sau noi?”, întreb eu sceptic, obișnuit cu țepele din Piața Victoriei, care sunt de obicei îndreptate cu vârful spre contribuabil, și nu invers.
“Și tu acum? Normal că lei vechi, cine în afară de Isărescu, guvernanți și contabili calculează ceva în lei noi?”, îmi răspunde amicul.
“Tot e bine. Mai mult decât un salariu minim pe economie. Cum ai reușit?”, insist.
P este un tip introvertit, cu anumite aplecări spre teoria conspirației. În prezent crede că guvernanții și oengiștii conspiră pentru a-l trimite pe el și alte câteva milioane de români în ilegalitate. “Nu vezi ce se-ntâmplă de la începutul anului? Toată lumea a beneficiat de scăderea TVA, numai noi fumătorii, nu! A uneltit ministerul de finanțe cu industria și au majorat accize exact cât să nu se ieftinească țigările. După aia au venit oengiștii în Parlament și ne-au scos ca pe leproși pe stradă. Cică nici în cort la Vama Veche nu mai ai voie să fumezi! Bine că acu’ le-a picat iar pe industrie, care culege ce-a semănat. Cică vrea să le stopeze producția cu-o directivă”, își varsă P năduful.
“Dacă ei mă marginalizează, am decis să intru în ilegalitate! Deja am testat, deocamdată legal, piața. Nu le mai plătesc niciun leu taxe și impozite pe băutura și țigări. Mi-am făcut plinul în Bulgaria și am economisit 5 milioane jumate”, susține, mândru de faptele sale de vitejie, P.
Sceptic, îl întreb ce a cumpărat de la vecini. 4 cartușe de Camel, cantitatea maximă legală, 3 sticle de 1,5 litri de Jim Beam, o sticlă de Russian Standard, una de Captain Morgan și 10 pachete de tutun vărsat pentru zile negre, vine răspunsul său prompt. “Dădeam pe ele 15 milioane în România, așa am ieșit la sub 10 milioane în Bulgaria. Puteam să iau cantități duble de tutun vărsat și alcool, 1 kg, respectiv 10 litri, însă nu m-am calicit”, mi-a explicat amicul, pe care nu-l știam chiar așa de vicios.
Ziarist fiind și având obsesia verificării informațiilor, m-am dus direct la sursă, metro.ro și metro.bg. Chiar dacă știam că în Bulgaria viața e mai ieftină, spre uimirea mea, P chiar făcuse o afacere.
Un pachet de Camel e în Bulgaria 4,5 leva, adică 10,3 lei. În România, 15 lei. O sticlă de Jim Beam de 1,5 l, 29,99 leva sau 68,9 lei. Metro Romania nu vinde online decât sticle de 0,7 l ceea ce înseamnă că pentru a achiziționa 4,5 l de bourbon (3 sticle de 1,5 l ca amicul meu) trebuie să cumperi minim 6 sticle din România. O sticlă de 0,7 l de bourbon e 57,9 lei, în total 347,4 lei. Pe când la vecinii de la sud dai pe 3 sticloanțe de 1,5 l 206,7 lei.
O sticlă de vodkă Russian Standard e la ei 19,9 leva sau 45,9 lei, la noi, 87,9 lei. Romul Captain Morgan se bea în Marea Neagră la bulgari tot cu 19,9 leva sau 45,9 lei, la noi, litoralul e mai scump, așa că romul devine un lux care trebuie plătit cu 58,9 lei. O pungă de tutun vărsat costă în Bulgaria 9,5 leva sau 22 lei, la noi nu o găsești fără 40 de lei, companiile având grijă să convingă Ministerul de finanțe să accizeze tutunul vărsat la fel ca țigaretele, nu ca la vecini, unde acciza este mai mică.
Am făcut calculele de rigoare și a reieșit că, în total, P a cheltuit în Bulgaria 929 lei pe tutunul și alcoolul de toate zilele unei luni. Dacă ar fi cumpărat aceleași produse, în aceleași cantități, din România, ar fi achitat 1.493,9 lei. O economie de 564,9 lei sau 37,81%! E ceva. Numai de pe cele patru cartușe Camel, P a economisit 188 de lei. A plătit mai puțin cu 180 lei pe tutunul vărsat și cu 140 de lei pe bourbon.
“Dar benzina consumată nu o iei în calcul?”, îl întreb eu, dornic să-i tai din entuziasmul de traficant în devenire ce i se citea pe față. “Păi a fost gratis”, vine prompt răspunsul. “Nimic nu e gratis pe lumea asta”, îl citez eu pe Friedman. “Dacă își bagă statul coada, este. Ia vezi cât e benzina în Bulgaria și cât e în România? Dacă pleci doar cu 4-5 litri în rezervor, cât să ajungi până la graniță și-ți faci plinul la ei? Hai că erai bun la matematică în liceu”, mă ironizează P.
Știu că are dreptate, dar tot fac calculele. Un litru de benzină este la ei 1,78 leva sau 4 lei, la noi, 4,85 lei. Un plin costă la bulgari 163 lei, la noi 194 lei. Diferența, 31 de lei sau 6,5 litri puși în România pentru a putea acoperi distanța de 120 de km București-Ruse și înapoi.
Nu era o noutate pentru mine, știam foarte bine că accizele puse de statul bulgar carburanților erau cu 25% mai mici decât cele puse de statul român. Dacă guvernanții bulgari se mulțumesc cu o acciză de 0,363 euro pe litrul de benzină și cu una de 0,33 euro pe l de motorină, tehnocrații și politicienii autohtoni vămuiesc cu 0,454 euro litrul de benzină și cu 0,423 euro litrul de motorină. Așa se face că la vecinii noștri slavi, un litru de motorină costă 1,7 leva sau 3,91 lei, în timp ce în România îl cumperi cu 4,64 lei, iar unul de GPL, 0,83 leva sau 1,9 lei, în timp ce la noi 2,2 lei.
“Dar știi ce mă bucură cel mai mult? Nu faptul că am făcut o economie de 5 milioane, ci câți bani a pierdut statul român, inclusiv oengiștii ăia care se vaită că nu-s bani pentru sănătate. Ia vezi câte contribuții de sănătate n-au mai intrat în buzunarele statului”, mă îndeamnă triumfător P.
Mă simțeam ca la olimpiada de matematică, însă dacă tot îmi testasem abilitățile aritmetice, m-am decis să continui. 80% din pachetul de țigări sunt accize și TVA, rezultă că MFP a pierdut numai de pe urma produselor din tutun achziționate de P 800 de lei. Acciza pe alcool a fost micșorată ce-i drept de la 1 ianuarie la 3.300 lei/hl de alcool pur, însă cei 6 litri de alcool tot băgau 80 de lei în buzunarele statului român.
La fiecare plin efectuat de un șofer, benzinăriile acționează ca o adevărată Direcție Financiară, percepând 60% din preț accize și TVA în numele statului. Alți 116,4 lei pe care statul român i-a pierdut pentru că P a decis să-și facă plinul în Bulgaria. În total, 996,4 lei pagubă la bugetul actualului guvern de tehnocrați, adică peste 9 contribuții lunare (ale angajatului și angajatorului) la bugetul sănătății. Pentru că atât era partea statului din cei 1.439,9 lei pe care i-ar fi plătit P pe 4 cartușe de Camel, 3 sticle de bourbon, una de vodkă, una de rom și pe 10 pachete de tutun vărsat în România. Adică 70%!!
CITEȘTE ȘI Aerul curat din localuri le-a "fumat" patronilor între 15 și 60% din încasăriCum prietenul meu și-a exprimat dorința de a se lansa în business și a depăși limitele legale data viitoare, l-am avertizat că riscă să fie tratat ca un veritabil traficant și că, pe lângă amenzi și alte pedepse, riscă să îi fie confiscată mașina. “Și ce dacă? Îi dau în judecată! Nu mi se spune toată ziua de către politicieni și tehnocrați la televizor că București este o capitală europeană și va rămâne una europeană pentru că România e o țară europeană și va rămâne o țară europeană? Că sunt cetățean european, că Europa este o piață liberă? Eu nu sunt decât întruparea fundamentelor UE, a liberei circulații a persoanelor și mărfurilor!”.
Și așa am rămas fără replică în fața delirului triumfător al micului traficant bucureștean.
PS: M-a sunat P să mă bălăcărească pentru unul din calculele făcute. Și are toate motivele, pentru că am uitat să adaug la pierderile statului român pe lângă cele din accize și pe cele din TVA aplicată băuturilor alcoolice (98,84 de lei). În total: 1095,24 lei sau aproximativ 10,5 contribuții lunare (ale angajatului și angajatorului) la bugetul sănătății. Atât era partea statului din cei 1.439,9 lei pe care i-ar fi plătit P pe 4 cartușe de Camel, 3 sticle de bourbon, una de vodkă, una de rom și pe 10 pachete de tutun vărsat în România. Adică 76%!!
Dacă tot l-am prins, i-am reproșat că și el a uitat să pomenească unele costuri cum ar fi taxa de pod (13 lei la dus, 4 leva - 9,2 lei la întors) și vigneta. “De vignetă nu e nevoie că nu ieși din Ruse. Iar dacă ți-e ți se pare că cei 22,2 lei taxă de pod <compensează> economiile de 500 de lei, promite-mi că nu te apuci niciodată de vreun business. Dacă există un cost, nu e unul monetar: timpul. Pierzi ore bune ca să treci podul. Și asta din cauza guvernanților români, care de vreo doi ani tot repară tronsonul românesc al podului. Eu cred că o fac special, să ne descurajeze pe noi, micii traficanți”.