Compania franceză PSA Group, condusă de Carlos Tavares, și General Motors, companie americană al cărei șef este Mary Barra, au anunțat vânzarea mărcilor Opel și Vauxhall, deținute de GM prin intermediul Adam Opel AG, companie germană netranzacționată. Tranzacția cuprinde și operațiunile europene ale GM Financial și se ridică la 1,3 miliarde de euro, respectiv, 0,9 miliarde euro.
PSA Group a anunțat și un parteneriat cu BNP Paribas
Prin această achiziție, PSA devine al doilea mare constructor european, cu o cotă de piață de 17%.
Marca Opel s-a născut în 1862, fiind fondată de cel care dă numele actual al companiei, Adam Opel. Primul produs al mărcii a fost o mașină de cusut, aceasta fiind urmată de biciclete, din 1886, pentru ca primul automobil al mărcii să fie realizat în 1899.
CITEȘTE ȘI Audi, Porsche și BMW - cele mai bune mărci auto din SUA. Top 10 al mărcilor bune din acest anÎn 1929, Opel a devenit societate pe acțiuni și tot în 1929 General Motors a cumpărat primele acțiuni, sub forma unui pachet majoritar. Din 1931, Adam Opel AG este deținută integral de General Motors.
Prima tentativă de vînzare a Opel s-a înregistrat după 2009, când General Motors a trecut printr-un proces de faliment, toate activele valoroase, inclusiv Opel, fiind transferate către New General Motors.
Termenii acordului de vânzare
Opel/Vauxhall vor fi cumpărate de PSA pentru 1,3 miliarde euro. Operațiunile europene ale GM Financial vor fi cumpărate de PSA împreună cu BNP Parisbas pentru aproximativ 0,9 miliarde euro, de 0,8 ori valoarea proforma la data închiderii tranzacției.
Valoarea totală a tranzacției va fi de 2,2 miliarde euro pentru operațiunile auto ale Opel/Vauxhall și 100% operațiuni europene ale GM Financial.
CITEȘTE ȘI Mazda recheamă în service mașini din România, pentru defecțiuni la rezervorul de benzină și airbagValoarea tranzacției pentru PSA, incluzând Opel/Vauxhall și 50% din operațiunile europene GM Financial, va fi de 1,8 miliarde euro.
În directă legătură cu această tranzacție, GM sau afiliații vor subscrie garanții de 0,65 miliarde euro. Acestea au un termen de maturitate de 9 ani și sunt exercitabile în orice moment integral sau în parte începând peste 5 ani de la data emiterii, cu un preț de 1 euro.Bazat pe un preț de referință de 17,34 euro al unei acțiuni PSA, garanțiile corespund la 39,7 milioane acțiuni ale PSA, adică 4,2% al capitalului său.GM nu va avea drepturi de vot sau de conducere în PSA și este de acord să le vândă în 35 de zile de la exercitarea dreptului.
Tranzacția include toate operațiunile Opel/Vauxhall, mărcile Opel și Vauxhall, șase facilități de asamblare și 5 uzine de componente, un centru de inginerie și aproximativ 40.000 de angajați. GM va păstra centrul de inginerie din Torino, Italia.
Opel/Vauxhall va continua să beneficieze de licențele de proprietate intelectuală ale GM până când vehiculele sale se vor converti progresiv la platforme PSA.
Fondurile de pensii vor rămâne la GM, cu excepția German Actives Plan și alte planuri de pensii mai mic ce vor fi transferate către PSA. Pentru plata obligațiilor din forndurile transferate, GM va plăti 3 miliarde euro PSA.
Tranzacția este așteptată să se închidă, în funcție de diferite aprobări necesare și reorganizări, până la sfârșitul anului 2017.
CITEȘTE ȘI Mercedes va rechema 1 milion de autovehicule din toată lumea, pentru defecțiuni care pot produce un incendiu la bord. LISTA cu modelele afectate pe piața din SUAEmiterea garanțiilor este subiectul unui vot al acționarilor, în Adunarea Generală din 10 mai. Cei trei acționari principali ai PSA (Statul Francez, familia Peugeot și DongFeng), aproximativ 36,6% din acțiuni și 51,5% din drepturile de vot ale PSA au fost de acord să voteze în favoarea rezoluției legate de emiterea garanțiilor către GM.
În cazul în care emiterea garanțiilor nu va fi aprobată, PSA va plăti GM 0,65 miliarde euro în cash, timp de 5 ani.