Fondul german de investiții Berlin London Beteiligungs AG (BLH), despre care Profit.ro a scris în premieră că intenționează să preia City Insurance, a trimis către ASF schema concretă prin care dorește preluarea asigurătorului și, în același timp, a făcut și o ofertă financiară actualului acționar majoritar, Dan Odobescu. Fostul director general, Nicolae Mușat, care a rămas, oricum, apropiat de firmă, ar urma să rămână la conducerea City Insurance după finalizarea tranzacției.
Preluarea se va face prin acordarea unui împrumut subordonat, concomitent cu preluarea acțiunilor Vivendi International (firma care deține majoritatea acțiunilor City Insurance) de către BLH, au arătat, pentru Profit.ro, mai multe surse apropiate discuțiilor.
Concret, nemții de la BLH au fost de acord să acorde Vivendi un împrumut subordonat în valoare de “maximum 30 de milioane de euro” care să acopere majorarea de capital necesară pentru a respecta normele ASF.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit unei decizii ASF, nevoia suplimentară de capital ar fi de 180 de milioane de lei, însă cei de la City Insurance au contestat această decizie susținând că ar fi nevoie de aproximativ 128 de milioane de lei, adică aproximativ 30 de milioane de euro.
Acest împrumut, despre care Profit.ro a mai scris fără să fii precizat numele creditorului, ar urma să fie garantat cu o creanță pe care City Insurance o deține asupra unei alte societăți din grup, City Invest.
De altfel, alături de Unity Broker - un intermediar discret care a deschis porțile mai multor firme din România către piața italiană - City Invest este cel mai important debitor al City Insurance.
Autoritatea de Supraveghere Financiară, spun sursele Profit.ro, este destul de deschisă în ceea ce privește oferta BLH, pe care o consideră, în orice caz, mai serioasă decât alte încercări de preluare a unor firme din România, cum a fost tentativa International Insurance Corporation de a lua Carpatica Asig.
Sursele Profit.ro arată că reputația persoanei care reprezintă BLH este una foarte bună, el având experiență în zona piețelor financiare și, în particular, în cea a asigurărilor.
ASF analizează încă implicațiile formulei prin care nemții doresc să preia controlul City Insurance. Un prim semn de întrebare vine din faptul că împrumutul acordat City este de “maximum 30 de milioane de euro”, nu de exact 30 de milioane de euro.
ASF analizează atent și schema de preluare în sine. Formula propusă de BLH este una tipică fondurilor de investiții și nu presupune, așa cum am arătat și mai sus, o simplă majorare de capital.
Pe de altă parte, spun sursele Profit.ro, BLH a formulat o ofertă și pentru acționarul majoritar al City Insurance, Dan Odobescu, cumnatul lui Adrian Năstase și cel care deține, prin Vivenda Inetrnațional, peste 85% din titlurile companiei. Și această ofertă este una complexă, conținând mai multe clauze contractuale.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Premieră juridică absolută în falimentul Astra Asigurări. Cine este noul președinte al comitetului creditorilorOdobescu ar urma să încaseze, alături de directorul general adjunct Papanikolau Epaminondas, pentru vânzarea Vivendi International, un avans între 5 și 10 milioane de euro urmând ca, în funcție de performanțele ulterioare ale firmei, să se mai facă și alte plăți.
City Insurance “rupe piața” după plafonarea tarifelor
După ce Guvernul a luat decizia de a plafona prețurile maxime pentru RCA, City Insurance a devenit, practic, singura firmă care vinde asigurarea obligatorie la tarife sub acel plafon. Mai mult, după cum a mai arătat Profit.ro, societatea oferă brokerilor cele mai mari comisioane de piață, ceea ce face ca intermediarii să se concentreze, firesc, pe vânzarea polițelor emisă de City.
Datele de vânzări ale mai multor brokeri mari arată clar că, în acest moment, pe zona RCA se subscriu mai ales polițe emise de City Insurance și Euroins.
De ce? Exceptând categoria transportatorilor și pe cea a tinerilor sub 27 de ani, Euroins oferă un comision mult peste medie, adică 13% din prime, cu posibiltatea ca acest procent să crească până la 19%, în condițiile în care brokerul reușește să vândă pentru compania bulgărească asigurări non-auto de cel puțin 50.000 de lei pe lună. Este de departe cel mai mare comision, dublu față de media pieței.
City Insurance, la rândul său, nu doar că dă un comision de 13% din primă brokerilor care îi vând polițele pentru automobile, dar oferă 5% pentru transportatori, nivel cu mult mai mare decât cel plătit de orice altă societate.
Prin comparație cu cele două, Allianz-Țiriac plătește 8% pentru reînnoiri și 5% pentru polițe noi în cazul automobilelor și 1% în cazul transportatorilor.
Asirom plătește 9% pentru automobile conduse de persoane fizice (va crește la 12%) și 1% în rest, Groupama 8% pentru automobile și 1% în rest, Uniqa 10% pentru automobile și 1% în rest, iar Omniasig merge pe 2% pentru transportatori și 10% pentru restul, cu excepția polițelor pe perioade mai mici de 6 luni, unde comisionul este de 2%.
În acest moment, City Insurance se află în procedură de redresare financiară, ASF impunând firmei mai multe condiții, despre care Profit.ro a scris în exclusivitate. Firma este și cea mai reclamată din România din cauza întârzierilor la plata daunelor. Odată cu creșterea veniturilor, generată de plafonarea tarifelor RCA, City ar fi început, însă, să achite din daunele vechi.
Cu subscrieri din RCA de 323,57 milioane de lei, în creștere cu 12,9% față de 2014, City Insurance a fost al patrulea asigurător pe acest segment de piață, după Euroins, Carpatica și Asirom VIG.
Datele companiei arată că ponderea RCA în total subscrieri a coborât de la 79,3%, în 2014, la 61,9% în 2015.