Piața de media din România va crește și în acest an cu 10%, ca anul trecut, și va ajunge la valoarea de 403 milioane de euro, ponderea digitalului crescând în mod constant în ultimii ani, fără să își atingă încă potențialul. Bugetele vor crește cu încă 10% pentru TV, online-ul urmând însă să înregistreze o creștere de 15%.
Dacă această evoluție se va menține în anii următori, piața este așteptată să atingă în 2020 din nou vârful înregistrat în 2008.
„Anii 2015 și 2016 au adus pentru piața de media cele mai mari creșteri de după criză, iar acest trend este așteptat să continue. Această evoluție pozitivă depinde, însă, și de factori ce țin de economia țării, fiind astfel ajutată anul trecut de creșterea consumului intern pe fondul creșterii salariului mediu pe economie, dar și al scăderii TVA. Cu toate acestea, consumul de media pe cap de locuitor, situat în 2016 la valoarea de 17 euro, este mult sub nivelul de circa 70 euro înregistrat la nivel global și incomparabil cu cel de peste 150 euro atins în țările din vestul Europei”, afirmă Alexandra Olteanu, Managing Director, Initiative, care a redactat analiza.
CITEȘTE ȘI Posturile TV, dar și difuzorii online de filme scapă de majorări importante ale taxelor, după ce Profit.ro a anunțat intenția. Noul sistem de finanțare a cinematografiei, anulatRomânia rămâne o piață puternic dominată de TV. Ținând cont de versatilitatea ofertei de posturi TV comerciale, combinată cu un declin în audiențe pe principalele categorii de public vizate, dar și cu o creștere susținută a veniturilor din publicitate în 2016 și 2017, prețurile TV se află sub o puternică presiune inflaționistă. Totuși, acest canal a fost principalul motor al pieței de media anul trecut, cu o creștere de 13%, cea mai mare de după 2009, ajungând la valoarea de 240 de milioane de euro.
Digitalul, cu o cotă de piață de 18%, nu și-a atins încă potențialul în România, comparativ cu alte țări, dar este așteptat să se apropie în anii următori de nivelul înregistrat în Europa. În 2016, digitalul a crescut cu 12% la 64 milioane de euro. În ceea ce privește perspectivele de creștere, publicitatea video asociată acestui tip de conținut și mobile-ul vor aduce cele mai bune rezultate în viitorul apropiat, alimentate de accesarea tot mai mare a internetului de pe smartphone, la viteze foarte ridicate.
Facebook-ul crește cel mai repede, fiind mediul în care este petrecut cel mai mult timp – are 6,9 milioane de utilizatori zilnici (dintre care 6,1 milioane îl accesează zilnic de pe dispozitivele mobile).
CITEȘTE ȘI WeLoveDigital.forum: Sfaturi pentru dezvoltarea unui business online de la jucători importanți în industria de digitalRadio-ul este un alt canal media care a crescut în 2016, cu 5% față de 2015, ajungând la valoarea de 20 milioane de euro. Consumul mediu zilnic de radio este în prezent de 96 minute, acest canal fiind utilizat în special pentru promoții si campanii tactice.
OOH-ul (Out-of-home media advertising) a rămas la un nivel stabil de 28 de milioane de euro. În ciuda instabilităților legate de cadrul legislativ, bugetele de publicitate OOH sunt solide pentru următorii ani, existând chiar și unele perspective de creștere a investițiilor în outdoor.
Printul a înregistrat încă un an de declin în ceea ce privește numărul de cititori, tirajele și bugetele, cauzat de preferința tot mai mare pentru celelalte canale, dar și de lipsa de diferențiere între titlurile din aceeași categorie. Astfel, în urma unei scăderi de 10%, piața de print a ajuns la valoarea de 14 milioane de euro.
Modul de alocare a bugetelor între canalele media va fi ușor diferit în 2017: TV-ul este așteptat să crească din nou cu încă 10%, online-ul cu 15%, radio-ul cu 13% (cea mai mare creștere a sa de până acum), OOH-ul se va majora cu 5%, iar printul va continua să scadă, dar cu un procent mai mic, de doar 5%.